Raport Specjalny | Transformacja Cyfrowa w Banku | Trwale rozwiązany problem
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) kilka lat temu wszczął postępowania przeciwko kilkunastu bankom działającym na polskim rynku w sprawie tzw. trwałego nośnika. Wyjaśnijmy – trwały nośnik to materiał (np. papier, płyta CD/DVD, pendrive, karta pamięci, dysk twardy) lub narzędzie (e-mail zapisany na twardym dysku) umożliwiające klientowi przechowywanie informacji tak, aby miał do nich dostęp przez czas odpowiedni do celów, jakim one służą (np. po dwóch latach od zawarcia umowy). Pozwala on na odtworzenie informacji w niezmienionej postaci – bez ingerencji podmiotu, który był ich twórcą. Oznacza to, że zgodnie z przepisami cenniki czy regulaminy powinny być wysyłane do klientów w sposób uniemożliwiający ich zmianę przez bank po ich rozesłaniu oraz zapewniający dostęp do tych dokumentów po rozwiązaniu umowy.
Najprostszym trwałym nośnikiem jest papier. Jednocześnie jednak jest to rozwiązanie najdroższe. Roczne koszty wysłania dokumentów tradycyjną pocztą przez banki szacowane są na 200-500 mln zł. Koszt wysłania dokumentów przez PKO BP w jednym tylko kwartale 2018 r. wyniósł 16 mln zł. Dlatego banki postawiły na rozwiązania teleinformatyczne.
Tak lub tak
W toku prac sektorowych dotyczących trwałego nośnika regulatorzy za jedyne spełniające wszystkie kryteria i oczekiwania uznali rozwiązania oparte na macierzach WORM (Write Once Read Many) oraz na technologii blockchain. Polskie banki różnorodnie zrealizowały zalecenia UOKiK. Większość jednak postawiła na technologię WORM. Autorem tego rozwiązania jest japońska firma Hitachi. To rodzaj serwera, który uniemożliwia zmianę treści raz zapisanego na nim pliku.
Drugą teleinformatyczną drogą realizacji zapisów o trwałym nośniku jest technologia blockchain. Kilka banków poinformowało o wdrożeniu trwałego nośnika wykorzystującego publiczny blockchain, współpracując na tym polu z Krajową Izbą Rozliczeniową.
Banki spółdzielcze postawiły na blockchain i współpracę z firmą Atende. Digitalizacja procesów i dokumentów oraz zdalne podpisywanie umów – to dwie z kilkunastu kluczowych funkcjonalności rozwiązania oferowanego im przez Atende. 15 banków zrobiło już pierwszy istotny krok w kierunku transformacji cyfrowej, decydując ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI