Raport Specjalny | Technologie Bankowe – Software Mind | Od chmury do AI: nowe priorytety technologiczne banków

Raport Specjalny | Technologie Bankowe – Software Mind | Od chmury do AI: nowe priorytety technologiczne banków
Fot. CPBiI / Karol Zapała
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Z przedstawicielami Software Mind rozmawiał Paweł Minkina

Na jakiej sferze aktywności skupia się Software Mind w swej działalności na rzecz sektora finansowego?

Joanna Aleksandrowicz, Principal FSI Business Consulting:
Firma skupia się na ośmiu obszarach, spośród których największą grupę projektów stanowią te dedykowane branży finansowej i telekomunikacyjnej Obszar finansowy został przez nas uporządkowany dzięki dotychczasowym oraz nowo nawiązywanym relacjom partnerskim, a obecnie intensywnie rozwijamy ofertę skierowaną do tego segmentu. Przykładem może być przejęcie firmy Chmurowisko sprzed kilku lat oraz najnowsza akwizycja spółki Core3, które wspierają nasze kompetencje w zakresie usług cloudowych i rozwiązań opartych na danych.

Klaudia Czarnecka-Kowcun, Head of Cloud & AI:
Software Mind koncentruje się na kompleksowej transformacji technologicznej – od tworzenia oprogramowania i integracji rozwiązań, po konsulting w obszarach data, cloud oraz AI.
Warto przypomnieć, że byliśmy zaangażowani w pierwsze migracje instytucji finansowych do chmury, gdy temat ten dopiero zyskiwał akceptację w sektorze. Obecnie, jako partnerzy AWS, Microsoftu i Google, odpowiadamy na rosnące potrzeby w zakresie multicloud i zróżnicowania regionów – istotnych w kontekście przejęć banków.

AI w bankowości wciąż znajduje się na wczesnym etapie wdrożeń – głównie w obszarach back office i automatyzacji procesów – z uwagi na wysokie wymagania bezpieczeństwa i zgodności z regulacjami. Przed nami jednak wiele możliwości, dlatego z zainteresowaniem śledzimy prace grupy roboczej nad standardem Polish Cloud 3.0, który może otworzyć drogę do kolejnych innowacji.

Iwo Malinowski, Head of Data & Analytics:
Zajmujemy się również rozwiązywaniem szerokiego spektrum problemów związanych z danymi – od raportowania, przez data quality, po data management – temat, który w moim odczuciu wciąż jest zbyt rzadko poruszany.

W sektorze bankowym podejścia do zarządzania danymi bywają różne. Jednym z głównych wyzwań są silosy informacyjne, oddzielające poszczególne jednostki organizacyjne. Istnieją jednak skuteczne metody, które pozwalają je zintegrować i uporządkować dane w sposób ustrukturyzowany i zarządzalny.

Jakie rozwiązania IT dedykowane dla bankowości można dziś uznać za priorytetowe? Jakie trendy w tym obszarze obserwujecie państwo?

Iwo Malinowski, Head of Data & Analytics:
W realizowanych przez nas projektach powszechnie wykorzystujemy przetwarzanie danych w czasie rzeczywistym. Przykładem może być system oceny ryzyka kredytowego, który potrafi przeprowadzić pełną procedurę i wydać decyzję kredytową w ciągu pięciu sekund.

Decyzja opiera się na współdziałaniu wielu systemów, w tym rozwiązań opartych na uczeniu maszynowym, wykorzystywanym np. do scoringu. Oczywiście, tego typu projekty w bankowości podlegają audytom – w przypadku odwołania od decyzji kredytowej musimy udokumentować cały proces i wyjaśnić, dlaczego algorytm podjął konkretną decyzję.

Technologie real-time umożliwiają realizację szerokiego spektrum procesów – od działań marketingowych, przez decyzje kredytowe, aż po coraz bardziej zaawansowane systemy wykrywania fraudów. Warto pamiętać, że z innowacyjnych rozwiązań technologicznych korzystają nie tylko legalne biznesy, ale także przestępcy – co czyni bezpieczeństwo i transparentność kluczowymi aspektami każdego wdrożenia.

Klaudia Czarnecka-Kowcun, Head of Cloud & AI:
W obszarze chmury w pewnym sensie wracamy do korzeni. Kilka lat temu startowaliśmy z migracją banków zazwyczaj do jednej chmury. Teraz dużo pracujemy przy tworzeniu na nowo strategii governance’u, również przez to, że niektóre z polskich banków są teoretycznie niezależne, ale muszą się wpasowywać w globalną strategię macierzystych grup w zakresie cloud computingu. Mamy przypadki, w których celem od samego początku jest zabezpieczenie infrastruktury i optymalizacja kosztów.

Natomiast wykorzystanie AI obejmuje głównie systemy rekomendacji czy predykcji. W moim odczuciu ten trend będzie się mocno rozwijał w kontekście oferowania klientom różnych produktów. Drugim kierunkiem są działania w zakresie monitoringu, czy zmian i dopasowania polityk wewnętrznych związanych z cloud governance, bo przy tempie obecnych zmian obszar ten niekiedy nie nadąża za postępem technologii.

Joanna Aleksandrowicz, Principal FSI Business Consulting:
Jeśli chodzi o platformy digital banking, obserwujemy rosnący trend implementacji agentów AI, aby produkty nadążały za dynamicznymi zmianami na rynku. Przykładem może być firma Backbase, z którą współpracujemy. Obecnie uruchamia ona własne rozwiązanie z zaimplementowanymi mechanizmami optymalizacji procesów i customer journey.

AI opiera się na danych, dlatego trudno mówić o pełnym wykorzystaniu jej potencjału bez uwzględnienia aspektów regulacyjnych oraz jakości i poprawności danych pochodzących z różnych źródeł.

Istotny wpływ na bankowość mogą mieć platformy umożliwiające tzw. widok klienta 360 stopni. Taki widok pozwala eliminować silosowość danych i budować spójne działania, zorientowane na klienta.

Czy zatem w sektorze bankowym istnieje problem z silosowością danych, czy opinie na ten temat są nieco na wyrost?

Iwo Malinowski, Head of Data & Analytics:
Centralizacja danych miała ułatwiać zarządzanie dostępem, jednak w praktyce nie sprawdziła się w złożonych strukturach organizacyjnych. W odpowiedzi powstały silosy danych, które dziś same stały się trudne do opanowania.

Banki muszą wypracować własne podejścia do zarządzania danymi, szczególnie w kontekście nowych regulacji, takich jak AI Act. Instytucje z dojrzałymi praktykami data governance zyskają przewagę konkurencyjną i niższe koszty wdrożeń.

Które z realizowanych przez państwa firmę wdrożeń można by wskazać jako interesującą inspirację dla sektora bankowego, i jakie wnioski płyną z takich wdrożeń?

Iwo Malinowski, Head of Data & Analytics:
Banki, z którymi współpracujemy podkreślają, że współczesny klient jest bardzo wymagający i oczekuje obsługi natychmiastowej, a zarazem bardzo często zmienia decyzję, więc jeżeli musiałby czekać, to pójdzie do innego banku. Dlatego na pierwszym miejscu umieściłbym rozwiązania real-time’owe.

Klaudia Czarnecka-Kowcun, Head of Cloud & AI:
W kontekście cloudu ostatnio obserwowaliśmy sporo migracji aplikacji, nie tylko pod kątem lift&shift, ale przede wszystkim refactoringu cloudowych usług natywnych, które docelowo poprawiają wydajność. Oznacza to szerokie optymalizacje procesowe, kosztowe i w zakresie zarządzania aplikacją. Wydaje mi się, że każdy bank będzie się też pochylał nad odtworzeniem governance, bo wiele instytucji zapomina, że ten governance nie jest raz na zawsze.

A czy wśród nowych rozwiązań można wskazać takie, na których banki się skupiają, jak choćby współpraca z e-administracją, opłaty za usługi komunalne, współpraca z segmentem medycznym lub e-commerce; czy raczej są to rozproszone obszary?

Iwo Malinowski, Head of Data & Analytics:
Myślę, że działania te mają charakter rozproszony. Raczej nie ma jednego kierunku dla wszystkich banków, choćby dlatego, że profile tych instytucji różnią się silnie między sobą, zarówno jeśli chodzi o ofertę produktową, model obsługi klienta czy wreszcie preferowaną grupę docelową. Najbardziej zbliżonym przykładem mogą być platformy, które budowaliśmy pod obsługę ryzyka kredytowego, czy proste produkty pożyczkowe typu raty 0% lub BNPL, i ich integracja z e-commerce, żeby do jakiejś kwoty uzyskiwać pożyczkę od ręki, bez konieczności wypełniania skomplikowanych formularzy

Klaudia Czarnecka-Kowcun, Head of Cloud & AI:
W USA obserwujemy dynamiczny rozwój zintegrowanych wyszukiwarek z rekomendacjami kredytów e-commerce. W Polsce rynek e-commerce’owy bardzo mocno się rozwija, więc pewnie i na naszym rynku przyjdzie czas na tego rodzaju usługi, trzeba tylko zaczekać.

Wynika z tego, że trudno wskazać jeden kierunek, który mógłby rzutować na przewagę konkurencyjną niektórych banków. A w przypadku państwa instytucji, które kierunki uważacie za priorytetowe?

Joanna Aleksandrowicz, Principal FSI Business Consulting:
W kontekście sektora finansowego to jest na pewno zarządzanie danymi, analityka danych, oczywiście chmura obliczeniowa, ale i platformy bankowości cyfrowej angażujące klienta, czy automatyzacja obsługi procesów z uwzględnieniem rozwiązań AI. Na tym kierunku się obecnie skupiamy. Mając doświadczenia z rynku polskiego i zagranicznego, wiemy, że bez dobrze zarządzanych danych banki nie mogą funkcjonować efektywnie.

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK