Raport Specjalny | Technologie Bankowe | O tych rozwiązaniach niedługo usłyszymy

Raport Specjalny | Technologie Bankowe | O tych rozwiązaniach niedługo usłyszymy
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Jakie technologie wejdą do bankowości w najbliższym czasie? Można przewrotnie stwierdzić, że takie, na które zgodzą się regulatorzy. Oczywiście można ich próbować przekonać, by zaakceptowali pewne rozwiązania, pod określonymi wszakże warunkami, jak miało to miejsce w przypadku outsourcingu i przetwarzania danych bankowych w chmurze.

Bohdan Szafrański

Słynne stwierdzenie Billa Gatesa z 1994 r. „Banking is necessary, but banks are not” (bankowość jest niezbędna, ale banki niekoniecznie), sprawdziło się tylko częściowo. Rozwój technologii i powszechna cyfryzacja płatności nie doprowadziły do marginalizacji tradycyjnej bankowości. Bigtechy i zwinne fintechy przejęły część rynku, ale go nie zdominowały, co było również efektem wdrażania nowych rozwiązań w samej bankowości. Teraz, wraz z rozwojem generatywnej sztucznej inteligencji, trzeba przygotować się na wiele prób praktycznego jej wykorzystania. Zainteresowanie tą technologią jest bardzo duże, zatem już niebawem możemy spodziewać się konkretnych wdrożeń.

Jak wynika z raportu „Global Outlook for Banking and Financial Markets 2024”, przygotowanego przez IBM Institute for Business Value, prawie 8 na 10 instytucji finansowych wdraża już taktycznie generatywną sztuczną inteligencję z co najmniej jednym przypadkiem jej użycia. Natomiast 60% decydentów w generatywnej sztucznej inteligencji dostrzega większą wartość w kontroli ryzyka, raportowaniu zgodności i w zwiększaniu zaangażowania klientów. Jednak równocześnie ponad 60% dyrektorów generalnych banków wskazuje na nowe luki w zabezpieczeniach związane z cyberbezpieczeństwem, niepewność prawną związaną z operacjami, trudności w kontrolowaniu dokładności wyników oraz uprzedzenia wynikające z możliwej stronniczości modeli AI. Ankietę przeprowadzona wśród 600 dyrektorów głównych instytucji finansowych na całym świecie.

Wiele banków oraz innych instytucji finansowych i ich pracowników do przyjęcia polityki świadczenia pracy z domu zmusiła pandemia COVID-19. Rozwiązania przyjęte w związku z pracą zdalną nadal są rozwijane – chodzi o zwiększanie odporności operacyjnej. Zwiększa się też wykorzystanie takich technologii, jak chmura, Big Data i sztuczna inteligencja, to zaś rodzi konieczność ich integracji z procesami bankowymi.

Generatywna sztuczna inteligencja

Bill Borden, wiceprezes ds. globalnych usług finansowych w Microsoft, w tekście opublikowanym rok temu stwierdził, że wraz z poprawą dostępności generatywnej sztucznej inteligencji banki i inne instytucje będą tworzyć inteligentne rozwiązania, aby zapewnić nowe, rewolucyjne możliwości – najpierw swoim pracownikom, a z czasem także klientom. Ogłosił wówczas wprowadzenie usługi Microsoft 365 Copilot, dostępnej dziś w pakiecie biurowym firmy. Wykorzystanie Gen AI w bankowości Bill Borden widział w takich zadaniach, jak pomoc w pisaniu i generowaniu treści, wyciąganie wniosków na podstawie danych ustrukturyzowanych i nieustrukturyzowanych, a także wsparcie w streszczaniu raportów i tekstów. AI umożliwia m.in. podsumowywanie konwersacji i uzyskiwanie szczegółowych informacji na temat rozmów przeprowadzanych przez agentów contact center. Specjaliści bankowi analizowali już, jak generatywna sztuczna inteligencja może przyspieszyć rozwój takich treści, jak prezentacje wykorzystywane przez banki inwestycyjne do przygotowania propozycji pozyskania kapitału lub fuzji i przejęć dla inwestora instytucjonalnego lub też do generowania kodu i przyspieszania tworzenia oprogramowania.

To dziś ogromny globalny rynek. Analitycy z portalu Statista przewidują, że wielkość rynku generatywnej AI osiągnie w 2024 r. poziom 36,06 mld USD i ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK