Raport Specjalny | Technologie Bankowe | Hiperpersonalizacja z wykorzystaniem AI a unijne regulacje
Hiperpersonalizacja to jeden z kluczowych trendów we współczesnym sektorze finansowym. Wykorzystanie sztucznej inteligencji umożliwia firmom dopasowanie usług do indywidualnych potrzeb klientów w sposób, który jeszcze kilka lat temu wydawał się niemożliwy. Automatyczne profilowanie konsumenta pozwala na analizę jego zachowań, preferencji oraz historii finansowej, co ułatwia stworzenie ofert skrojonych na miarę. To okazja na poprawienie doświadczeń klienta oraz zwiększenie rentowności działalności bankowej. Jednak na drodze do pełnej hiperpersonalizacji stoją unijne regulacje, zwłaszcza te związane z ochroną danych osobowych i przeciwdziałaniem dyskryminacji.
Zwiększone wymagania
Podstawowym aktem prawnym regulującym kwestie ochrony danych w UE jest RODO. Wprowadza ono surowe zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych, w tym profilowania i automatycznego podejmowania decyzji. W praktyce oznacza to, że instytucje finansowe muszą uzyskać zgodę klienta na tego rodzaju działania lub zapewnić istnienie mechanizmów umożliwiających człowiekowi weryfikację decyzji podjętych przez AI. Co więcej, wprowadzone w 2023 r. unijne rozporządzenie o sztucznej inteligencji (AI Act) klasyfikuje niektóre zastosowania AI, w tym te związane z kredytowaniem i ubezpieczeniami, jako systemy wysokiego ryzyka, co dodatkowo podnosi wymagania dotyczące ich stosowania. Przykładowo wymaga to wdrożenia zarządzania ryzykiem, nadzoru człowieka, dokumentowania jakości danych i monitorowania działania algorytmów.
– Obowiązujące przepisy kładą duży nacisk na ochronę prywatności, transparentność algorytmów, konieczność dokumentowania procesu decyzyjnego, ograniczenia w procesie zautomatyzowanego podejmowania decyzji – podkreśla Tomasz Tywoniuk, dyrektor ds. sprzedaży w TTMS.
Takie podejście regulacyjne w istotny sposób ogranicza stosowanie hiperpersonalizacji usług przez sektor bankowy.
– Hiperpersonalizacja w usługach finansowych oparta na ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI