Raport Specjalny | Technologie Bankowe – eSourcing S.A. | Ostatnie dwie dekady okiem eSourcing S.A.

Jarosław Mazurek
CEO eSourcing S.A.
Już w latach 90. XX w. tworzenie oprogramowania w Polsce bardzo dynamicznie się rozwijało, dzięki czemu z roku na rok obsługiwaliśmy coraz większą liczbę klientów, rozszerzając zakres świadczonych usług. W pewnym momencie zdaliśmy sobie sprawę, że niektóre gałęzie działalności wymagają większego wyspecjalizowania i indywidualnego podejścia. Decyzja o stworzeniu eSourcing S.A. była więc naturalnym krokiem, który pozwolił na skoncentrowanie się na potrzebach klientów z sektora finansowego oraz umożliwił utworzenie bardziej elastycznych struktur organizacyjnych dedykowanych przede wszystkim pod banki.
Narodziny nowej wizji
Kiedy w 2005 r. powołano do życia eSourcing S.A., naszą ambicją było funkcjonowanie w sektorze usług finansowych jako firma doradczo-outsourcingowa, posiadająca niezbędne zaplecze operacyjno-informatyczne do wdrażania i obsługi wyrafinowanych rozwiązań. Nie oferowaliśmy sprzedaży gotowych systemów informatycznych. Posiadaliśmy jednak usługi, które mogliśmy dostosowywać do indywidualnych potrzeb danego banku i każdorazowo tworzyć unikatowe rozwiązania. Platformy informatyczne, którymi dysponowaliśmy, były tworzywem umożliwiającym wprowadzanie nowatorskich usług.
Pierwsze projekty stanowiły pełny pakiet usług dla banków, tj. poza biznesowym aspektem w grę wchodziło także doradztwo, np. analiza treści umów banków z klientami, wsparcie w schematach księgowań i procedur w bankach, szkolenia dla pracowników banków i ich klientów. Oferując usługi outsourcingu, wspieraliśmy oczywiście naszych klientów także w organizacji planów ciągłości działania, przygotowywaniu exit planów czy świadczeniu usług całodobowej infolinii.
Początek naszej drogi to czas, gdy bankowość na całym świecie przechodziła dynamiczne zmiany, a rosnące oczekiwania klientów wymagały wdrażania nowoczesnych technologii i usprawniania procesów. Nowy zespół szybko zdobył zaufanie swoich klientów, oferując produkty oparte na zaawansowanych, wysokowydajnych technologiach, które nie tylko odpowiadały na bieżące potrzeby rynku, ale również wyznaczały pewne trendy (byliśmy jednymi z pierwszych w Polsce, którzy mikroserwisy zaprzęgli do faktycznie używanych procesów biznesowych). Kluczowe znaczenie, jak to zwykle bywa w takich historiach, mieli ludzie, którzy ruszyli z nami w tę podróż. Do zespołu IT dołączali specjaliści z sektora finansowego, dzieląc się doświadczeniem, co z kolei owocowało zrozumieniem potrzeb biznesowych faktycznie występujących w zespołach operacyjnych w bankach. eSourcing mógł dzięki takiemu podejściu w pełni skupić się na rozwijaniu produktów i wdrażaniu kreatywnych rozwiązań.
Specjalizacja jako klucz do sukcesu
Wyodrębnienie eSourcing S.A. jako odrębnej spółki miało na celu stworzenie przestrzeni, w której możliwe będzie połączenie dwóch kluczowych elementów: głębokiej specjalizacji i innowacyjnego podejścia. Zespół od początku skupiał się na dostarczaniu rozwiązań niestandardowych, szytych na miarę, jednocześnie stawiając na kreatywność i partnerską współpracę z klientami. Istotnym elementem była wysoka przepustowość. To tu przyciągaliśmy największą uwagę rynku, ponieważ dostarczaliśmy rozwiązania, w których duże wolumeny danych i krótki czas ich obsługi spotykały się w jednym projekcie.
Firma wypracowała własne standardy, które dziś są uznawane za jej znak rozpoznawczy. Z jednej strony chodzi o zaawansowane systemy IT dla banków, z drugiej zaś o indywidualne podejście do każdego projektu. Ta indywidualność to nie jest w tym przypadku jedynie slogan. W eSourcing naprawdę produkujemy dla naszych klientów oprogramowanie, które bardzo często jest jedyną istniejącą wersją rozwiązania. Nie są to systemy pudełkowe dostępne dla każdego. Dzięki temu eSourcing S.A. nie tylko odpowiada na potrzeby współczesnej bankowości, dla której wartość dodana jest niezmiernie ważna, bo pozwala na wyróżnienie swojej oferty produktowej od oferty konkurencji, ale także wspiera swoich klientów w budowaniu przewagi konkurencyjnej na rynku, wspólnie uczestnicząc w procesie analizy biznesowej.
Nowa jakość w obsłudze płatności
Jednym z pierwszych dużych projektów było wdrożenie usługi „Wygodne Rachunki” dla jednego z największych banków w Polsce – projektu, który do dziś miło wspominamy. W styczniu 2006 r. podpisaliśmy umowę z bankiem, która zapoczątkowała realizację sieci bill-payment. Nowa usługa, którą dostarczaliśmy, umożliwiała klientom opłacanie rachunków domowych podczas codziennych zakupów w sieciach handlowych współpracujących z bankiem. Od hipermarketów, przez osiedlowe sklepiki, stacje paliw, po specjalistyczne punkty kasowe – nasza technologia była wszędzie obecna, sprawiając, że codzienne płatności okazywały się szybkie i bezproblemowe dla klientów.
Nasz model współpracy oparty był na pełnym outsourcingu. eSourcing odpowiadał za całość procesu – od szkolenia pracowników banku i agentów, poprzez obsługę transakcji, aż po ich rozliczenie i raportowanie. Zapewnialiśmy szkolenia dla pracowników banku i agentów, obsługę płatności za rachunki na podstawie umów z wystawcami faktur, pełne rozliczenie transakcji między agentem, bankiem a wierzycielem, raportowanie oraz kontrolę rozliczeń, całodobową infolinię techniczną i reklamacyjną, a także technologiczne zaplecze. Niezwykle istotnym elementem było także zastosowanie nowoczesnych algorytmów, takich jak grafowe mechanizmy automatów do parsowania informacji z kodów kreskowych na rachunkach, co było bardzo ciekawym podejściem z zakresu teorii języków formalnych.
Tempo wdrożeń vs wymogi regulacyjne
Rozumiemy, że zmieniające się środowisko biznesowe, wymagający klienci i fintechy oraz przede wszystkim wymogi regulacyjne zmuszają nas do szybkiego wykorzystywania szans rynkowych. W szybko pojawiających się scenariuszach tempo prac ma kluczowe znaczenie. Dzięki setkom wdrożeń w niemal każdym obszarze bankowości opracowaliśmy wyjątkowo przyjazny i zwinny model rozwoju oprogramowania. Po zainstalowaniu naszych rozwiązań rozwój poszczególnych mikrousług często zajmuje mniej niż tydzień. Nasze wdrożenia są średnio o 60% szybsze niż w standardowym procesie rozwoju głównych systemów.
Nasi eksperci analizują również obszary związane np. z NIS2, dyrektywą w sprawie odporności podmiotów krytycznych, ustawą o cyberodporności, ustawą o cyberbezpieczeństwie i rozporządzeniem w sprawie cyfrowej odporności operacyjnej (DORA). Modułowa konstrukcja naszej platformy umożliwia selektywne wdrażanie podstawowych funkcji w zależności od potrzeb, dzięki czemu szybko jesteśmy w stanie dostosować się do nowych wymagań lokalnego regulatora. Takie podejście znacznie obniża koszty, obejmując wdrożenie, wsparcie techniczne i wydatki licencyjne, jednocześnie ułatwiając ciągły, przyrostowy rozwój dostosowany do celów strategicznych i budżetowych. Z dotychczasowych analiz wynika, że średni koszt TCO jest o 52% niższy w porównaniu do konkurencyjnych rozwiązań.
Spojrzenie w przyszłość
Dziś, po dwudziestu latach od założenia, eSourcing S.A. jest istotnym dostawcą rozwiązań IT dla sektora finansowego w Polsce. Firma nadal rozwija swoje produkty, inwestując w nowe technologie oraz dostosowując się do coraz to nowszych wymagań regulacyjnych. Jej celem jest nie tylko spełnianie oczekiwań klientów, ale również aktywne kreowanie przyszłości branży IT.
Dwudziestolecie eSourcing S.A. (a trzydziestolecie całej grupy dmt) to nie tylko moment na refleksję nad dotychczasowymi osiągnięciami, ale również okazja do spojrzenia w przyszłość. Nie działamy jak duża korporacja. Pozostajemy wierni swoim wartościom: innowacyjności, jakości i współpracy na każdym poziomie. Wierzymy, że przed eSourcing S.A. wiele kolejnych lat wyzwań, rozwoju i współpracy z klientami, którzy doceniają wartość prawdziwego partnerstwa w biznesie.
Dziękujemy naszym wieloletnim partnerom biznesowym, dziękujemy nowym bankom za zaufanie oraz życzymy całej branży bankowej i technologicznej kolejnych (co najmniej) dwudziestu lat sukcesów i dynamicznego rozwoju!