Raport Specjalny | Technologie Bankowe | Bezpieczeństwo i wygoda – to sobie cenimy w e-płatnościach

Polska wyrasta na lidera zakupów online w Europie – to najważniejszy wniosek z badania „Zakupy online oczami europejskich konsumentów”, przeprowadzonego przez Mastercard. Objęto nim także respondentów z 12 innych europejskich krajów. My plasujemy się w czołówce, jeśli chodzi o zakupy internetowe. Przeciętny ankietowany Polak kupuje online ponad pięć produktów miesięcznie (5,4). Jednocześnie częściej niż respondenci z innych krajów irytuje się, gdy jest proszony o podanie zbyt wielu danych podczas finalizowania zakupów (69% vs. 62% średnia), a co trzeci porzuca z tego powodu koszyk.
Respondenci poświęcają na zakupy w sieci średnio dwie godziny tygodniowo, co jest wynikiem lepszym niż średnia europejska (1,7 godziny). Wśród najpopularniejszych kategorii zakupów online nad Wisłą znalazły się: książki (58%), elektronika i technologie (49%), ubrania (43%), zdrowie i produkty kosmetyczne (35%). Przez internet kupujemy również usługi turystyczne (64%) czy ubezpieczenia (53%). Co ciekawe, wciąż rzadko robimy zakupy spożywcze online (5%), w porównaniu np. do 22% mieszkańców Wielkiej Brytanii.
– Nasze dane pokazują, że Polska jest jednym z najbardziej dynamicznych rynków zakupów online w Europie, zarówno pod względem aktywności, jak i wykorzystania nowoczesnych technologii. Mimo wyzwań, takich jak potrzeba zapewnienia wyższego bezpieczeństwa i uproszczenia procesów zakupowych, polscy konsumenci wykazują się innowacyjnością i otwartością na zmiany. Te trendy prognozują dalszy rozwój e-commerce w Polsce oraz potrzebę dostarczania jeszcze bardziej zaawansowanych i bezpiecznych rozwiązań zakupowych – powiedziała nam Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe.
Jak najchętniej płacimy
Ośmiu na dziesięciu Polaków regularnie płaci w sklepach kartą, telefonem lub kodem BLIK – wynika z badania „Mobilny Portret Polaka”. Bank Millennium zapytał respondentów o rolę gotówki w ich życiu i ulubione metody płatności za zakupy. Na tej podstawie eksperci wyjaśnili, skąd wynika popularność elektronicznego pieniądza.
Wyniki badania pokazują, że szybkie płatności elektroniczne całkowicie zdominowały internet. Ponad 40% badanych za zakupy online najczęściej płaci kodem BLIK, a 20% – szybkim przelewem z bramki płatniczej (blisko połowa przynajmniej od czasu do czasu). Wśród pozostałych metod płatności respondenci wymienili: samodzielnie zlecany przelew, kartę do konta, kartę kredytową, cyfrowy portfel (m.in. Apple Pay lub Google Pay), odroczone płatności i PayPal.
Jak wynika z badania, stawiamy na nowoczesne metody płatności nie tylko w internecie. Aż 80% respondentów deklaruje płatności bezgotówkowe w sklepach stacjonarnych. Jakie instrumenty płatnicze wybierają Polacy? Najczęściej jest to karta do konta (41%) lub karta kredytowa (13%), płatności telefonem z wykorzystaniem portfela cyfrowego (12%), płatności telefonem z wykorzystaniem BLIKA zbliżeniowego (7%), kod BLIK (5%), zegarek lub opaska płatnicza (1%).
– Te dane pokazują ogromny rozwój płatności bezgotówkowych w ostatnim czasie. Siedem lat temu przeprowadziliśmy pierwsze badanie „Mobilny Portret Polaka” i wówczas ponad 70% respondentów twierdziło, że nigdy nie zapłaciło telefonem, a niemal 60% nigdy nie użyło BLIKA. Zdaniem ekspertów, jesteśmy w światowej czołówce pod względem wykorzystania nowoczesnych metod płatności i nawet wyróżniamy się na tle Europy. Z raportu opublikowanego w styczniu 2025 r. przez Europejski Bank Centralny i partnerów wynikało, że gotówka w strefie euro trzyma się mocno, bo wykonano w ten sposób aż 52% transakcji. U nas widać odwrotną tendencję – mówi Iwona Jarzę...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI