Raport specjalny | SZTUCZNA INTELIGENCJA W FINANSACH | Smart bank w smart city
Dla określenia celów instalacji wybranych rozwiązań z zakresu smart city, pomocne mogą okazać się założenia U4SSC: United 4 Smart Sustainable Cities. Jest to inicjatywa ONZ, która zachęca do korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) i określa, jakimi wskaźnikami wydajności (KPI) mogą kierować się inteligentne miasta. Drogą do ich realizacji może być m.in. technologia wizyjna, w tym kamery sieciowe, aplikacje i czujniki.
Bezpieczeństwo jako priorytet
Z pewnością każde smart city jest atrakcyjne dla mieszkańców tylko wtedy, gdy zapewnia wysoki poziom ich bezpieczeństwa. U4SSC wskazuje, że można go mierzyć wskaźnikiem przestępstw z użyciem przemocy na 100 tys. mieszkańców. Warto jednak pamiętać, że na poczucie bezpieczeństwa wpływają nie tylko konkretne incydenty, ale także proaktywne działania służb miejskich. Tutaj z pomocą przychodzą najnowsze możliwości sieciowych systemów dozoru. Obecnie technologia pozwala wykraczać poza jedynie reaktywne reagowanie na zauważone nieprawidłowości. Kombinacja kamer, mikrofonów i czujników może samodzielnie wykrywać zagrożenia, takie jak odgłosy strzałów, podniesione głosy, wkraczanie na obszary zabronione lub nieznane pojazdy zbliżające się do infrastruktury krytycznej.
Świetny przykład tego, jak miasta korzystają z kamer monitorujących w celu zmniejszenia wskaźnika przestępczości, pochodzi z Detroit, gdzie „Project Green Light” spowodował zmniejszenie jej o blisko 50%. Osiągnięto to dzięki integracji prywatnych kamer z policyjnym systemem dozoru. Materiał filmowy nie tylko pomaga funkcjonariuszom w łapaniu przestępców i poszukiwaniu podejrzanych, ale pozwala im intensywniej skupić się na obszarach, które są znane z częstszego występowania przestępstw.
Bank w mieście
Załóżmy, że doczekamy tzw. inteligentnych miast, z dużą rolą automatów, z szybką łącznością, z systemami ułatwiającymi życie mieszkańcom, z autonomicznym transportem… – jaka będzie rola banku w takiej infrastrukturze? Czy pozostaną tradycyjne oddziały, czy zostaną zautomatyzowane, jak zmieni się rola doradcy klienta?
Katarzyna Tomczyk-Czykier, dyrektor Pionu Transformacji Bankowości Detalicznej w Credit Agricole Banku Polska, jest zdania, że model placówki bankowej będzie podążał za wyzwaniem inteligentnego miasta.
– Dlatego docelowo placówki bankowe, które przetrwają, będą raczej bardziej inteligentnym miejscem doradztwa dla klienta niż miejscem obsługi transakcji gotówkowych, bezgotówkowych czy serwisowych i posprzedażowych. Placówki i dostępni w nich pracownicy będą centrum doradczym dla klienta, wspomagając go w potrzebach z obszaru finansów, nieruchomości, ubezpieczeń, inwestycji, ale również procesów e-governmentu. To taka otwarta platforma, która może również zaspokajać potrzeby z obszaru kupna energii; wynajmu samochodów; zakupów; realizacji wybranych usług serwisowych; kupna biletów miejskich, parkingowych, biletów do ZOO czy kina i teatru – co czyni ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI