Raport Specjalny | Polska Bezgotówkowa | Klient zapłaci gdziekolwiek się znajdzie
Według statystyk Narodowego Banku Polskiego, w I. kw. 2022 r. odnotowano rekordowy udział transakcji zbliżeniowych we wszystkich płatnościach kartowych, zrealizowanych w terminalach. Wskaźnik ten osiągnął poziom 97,9%, w porównaniu do 97,5% w IV kw. ub.r. Oznacza to, iż niemal wszystkie płatności kartami w sklepach i punktach usługowych dokonywane są zbliżeniowo. Co ciekawe, z badania Fundacji Polska Bezgotówkowa „Zwyczaje płatnicze a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce” wynika, że nieco większymi zwolennikami płatności bezgotówkowych są mężczyźni (59% versus 54% kobiet). Z kolei dziewięciu na dziesięciu respondentów między 18 a 24 rokiem życia deklaruje, że płaci tylko bezgotówkowo (89%).
Wygoda i bezpieczeństwo
– Chcemy płacić wygodnie, bezpiecznie i szybko, a co najważniejsze w sposób przez nas preferowany – zegarkiem, telefonem, kartą, gotówką. To właśnie wolność wyboru sposobu płatności napędza zmiany na rynku urządzeń. Smartfon jako terminal płatniczy jest rozwiązaniem na miarę naszych czasów. Przedsiębiorcy, szczególnie ci działający w branżach wymagających mobilności, mogą przyjąć płatność zbliżeniową na swoim smartfonie lub tablecie, zupełnie jak w terminalu, bez dodatkowego sprzętu. Zainstalowanie aplikacji na urządzeniu mobilnym zamienia je w terminal płatniczy i pozwala używać go do akceptacji transakcji zbliżeniowych. Proste i bezpieczne rozwiązanie, które z pewnością podbije rynek – komentuje Monika Grabowska, dyrektor obszaru sprzedaży i współpracy z agentami rozliczeniowymi w Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Dla przedsiębiorców ogromne znaczenie ma możliwość szybkiego podążania za preferencjami konsumenckimi. Stąd potrzeba stworzenia aplikacji, umożliwiającej przyjmowanie płatności właśnie na smartfonie lub tablecie – urządzeniu pierwszej potrzeby w dzisiejszych czasach.
Terminal w telefonie oferuje w Polsce już kilka instytucji płatniczych. Jako pierwsi system akceptacji płatności zbliżeniowych wdrożyli Worldline, Fiserv i ING. Kolejnymi podmiotami były Elavon razem z Credit Agricole i Millennium z PayTel. Warto podkreślić, że wielu dostawców aplikacji, pozwalających na przyjmowanie płatności elektronicznych za pośrednictwem smartfona udostępnia taką możliwość zarówno we współpracy z instytucjami bankowymi, jak i samodzielnie. Niedawno swoją ofertę w tym obszarze zaprezentował eService. Rozwiązanie LikePOS przygotowano we współpracy z organizacją Visa i poddano testom m.in. na rynku czeskim. Swoją wersję aplikacji na telefon ma już w ofercie również Planet Pay.
– W ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI