Raport Specjalny. Płatności w internecie: Ile to kosztuje?
Kto powinien ponosić koszty związane z płatnością realizowaną przez internet? Na silnie konkurencyjnym rynku wielce problematyczne jest przerzucanie ich, w części lub całości, na klientów, chociażby poprzez podnoszenie cen produktów. Zdarza się jednak, że dostawcy usług wyszczególniają prowizję agenta rozliczeniowego jako odrębną pozycję. Przykładem jest sieć kin Cinema City, korzystająca z operatora płatności internetowych PayU. Przy internetowym zakupie biletów do kina pobierana jest dodatkowa opłata serwisowa w wysokości 1,60 zł, doliczana do każdego zakupionego biletu. Aby jej uniknąć, klient może zarezerwować bilet w internecie i zapłacić za niego w kasie kina, bezpośrednio przed seansem. To dodatkowa szansa na zarobek dla sieci, gdyż aby odebrać rezerwację, należy przyjść wcześniej. Zwiększa to szansę, że widz skorzysta z punktu gastronomicznego.
Bywa i tak, że prowizja pobierana jest nie za sam zakup online, ale za rezygnację z niego. Przykładem jest serwis Bilety24, obsługiwany przez operatora płatności Przelewy24. Przy zwrocie przedpłaty serwis potrąca opłatę serwisową w wysokości 2 zł, która jest przeznaczona na pokrycie kosztów transferu.
Rynek się rozwija
Operatorzy płatności internetowych współpracują z licznymi bankami, systemami kartowymi i sieciami płatniczymi, z drugiej zaś – przejmują od podmiotów z branży e-commerce odpowiedzialność za procesy przetwarzania płatności. Udział pośredników sprawia, że akceptant jest mniej zależny od instytucji finansowych. Negocjując umowy zbiorcze, operatorzy płatności online mogą również zapewnić niższe opłaty, jak też zaoferować dodatkowe usługi. Należy do nich między innymi zarządzanie ryzykiem w zakresie płatności kartowych i bankowych, dopasowywanie płatności transakcyjnych, ochrona przed oszustwami czy też płatności wielowalutowe.
Na świecie działa ponad 900 dostawców płatności, w tym ponad 300 oferuje usługi dla Europy i Ameryki Północnej. W badaniu przeprowadzonym przez Business Insider Intelligence zwrócono uwagę, że w miarę wzrostu wolumenu globalnego handlu elektronicznego przychody firm przetwarzających płatności zwiększą się z 82 mld dolarów w 2018 r. do 138 mld dolarów w 2024 r. Zarówno sprzedawcy, jak i konsumenci przechodzą na technologie cyfrowe, co dla operatorów płatności cyfrowych oznacza większe wpływy. Na przykład w Stanach Zjednoczonych wartość sprzedaży e-commerce w II kw. 2019 r. wyniosła 146,2 mld dolarów, co stanowi już prawie 11% ogólnej sprzedaży detalicznej.
Jak twierdzą analitycy Business ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI