Raport Specjalny – Płatności Bezgotówkowe: Płatności bezgotówkowe w polskim systemie bankowym
Czynniki zmian i ich wpływ na zachowania klientów
Rewolucja technologiczna i jej naturalny wpływ na rozwój interaktywnych kanałów komunikacji wpłynęły bezpośrednio na preferencje i oczekiwania klientów, a tym samym na zmianę modelu biznesowego polskiej bankowości. Co więcej, banki nie były jedynymi, ani nawet wiodącymi uczestnikami tego procesu, by wymienić tylko Facebook czy Google. W efekcie zmian pojawiła się realna groźba sprowadzenia banków do roli pośredników transakcyjnych i dostawców kapitału. Stawką w tej grze, do której weszły stopniowo telekomy i fintechy, było przejęcie naszych osobistych finansów. Adekwatną odpowiedzią okazało się wzmocnienie roli i znaczenia IT w bankowym biznesie. Początkową rolę wsparcia zastąpiło wpisanie w bankowe DNA rozwiązań informatycznych.
Wagę i potencjał wzrostu tego rynku, oceniane na 30%, doceniły banki – założyciele Polskiego Standardu Płatności – operatora systemu płatności mobilnych BLIK, opartego na stworzonej dla potrzeb PKO Banku Polskiego aplikacji IKO. Bez wątpienia na pomyślny start projektu wpływ miał fakt, że w momencie startu banki tworzące alians obejmowały zasięgiem swego działania 60% rynku usług finansowych w Polsce. Już samo to tworzyło realną alternatywę dla dominujących w naszych realiach płatności gotówkowych.
W obecnych warunkach to klienci, ich oczekiwania i potrzeby, a także preferencje wyznaczają kierunek rozwoju bankowego biznesu. Pokolenie cyfrowe, zwane też generacją Y, wyznacza standardy w zakresie dostępności, wygody i standardu świadczonych usług. To generuje nowe wyzwania w zakresie zarządzania ryzykiem i stawia na porządku dziennym kwestie składające się na cybersecurity. Ten stan rzeczy sprawia, że przed menedżerami stoją nowe wymagania i konieczność godzenia sprzecznych niekiedy kompetencji i funkcjonalności: szybkość versus bezpieczeństwo transakcji czy weryfikacja klienta versus ochrona danych. Paradoksalnie starzenie się społeczeństwa odwróciło trend rozwojowy tradycyjnej bankowości transakcyjnej – to wnuczek uczy dziadka bankowości internetowej, a laptop czy tablet zastępują wizytę w bankowym oddziale.
Po pierwsze technologia
Jak wynika z cyklicznie prowadzonego badania IBM C- suite, prezesi banków konsekwentnie od pięciu lat wśród czynników wpływających na warunki funkcjonowania na rynku na pierwszym miejscu wymieniają technologię. Stanowi ona bowiem nie tylko część infrastruktury koniecznej do skutecznego wdrażania strategii biznesowej, ale umożliwia kreowanie i realizację nowych modeli biznesowych. W efekcie coraz wydajniejszych kanałów komunikacji, wielokanałowość – zwana w literaturze przedmiotu omnichannel – staje się powszechnie obowiązującym standardem pozwalającym w skali masowej skutecznie reagować na zindywidualizowane potrzeby klienta.
Po drugie regulacje
W reakcji na wydarzenia roku 2008 mamy do czynienia ze zjawiskiem określanym niekiedy jako tsunami regulacyjne. Nie jest naszym zadaniem weryfikacja trafności tej formy postępowania organów nadzorczych. Dość powiedzieć, że odpowiedzią na zagrożenia o zasięgu globalnym była Bazylea III i jej europejskie rozwinięcie – dyrektywa CRD IV i rozporządzenie CRR, a na gruncie krajowym gwarancje depozytowe i dokapitalizowanie Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, kolejne rekomendacje nadzorcze, w tym dotyczące obszaru IT, wreszcie konsolidacja mniejszych graczy rynkowych. Wszystkie te wymogi zaowocowały koniecznymi oszczędnościami i optymalizacją rozwiązań w sferze organizacji, wsparcia procesów biznesowych, wreszcie architektury IT. Nie można także zapominać o dyrektywie PSD2 i jej wpływie na sektor bankowy.
Polska poligonem innowacyjnych wdrożeń
Jakość i bezpieczeństwo oferowanych usług stanowią w Polsce uzasadniony powód do zadowolenia. W odróżnieniu od poziomu ubankowienia, relacji sumy bilansowej sektora do PKB, jak też relacji kredytowania gospodarki/ PKB, lokującej nas w ogonie wspólnotowego peletonu. Wobec dobrego skapitalizowania sektora bankowego i jego stabilności, które czynią nas regionalnym liderem, staliśmy się dogodnym polem doświadczalnym w zakresie innowacyjnych rozwiązań i produktów. Jeszcze w latach 90. ubiegłego stulecia Polska dynamicznie rozwinęła rynek kart płatniczych, równie szybko wypartych przez karty zbliżeniowe. Obok wysiłków środowiska źródłem sukcesu w tym przypadku okazała się otwartość klientów na zmianę, zwłaszcza w grupie coraz liczniej wkraczającego na rynek pokolenia urodzonego już po transformacji ustrojowo-gospodarczej w naszym kraju. W efekcie dla pokolenia Y to smartfon stanowi centrum zarządzania osobistymi finansami, a rzadko kiedy jego przedstawiciele wiedzą, gdzie znajduje się siedziba banku, który sprawuje pieczę nad ich aktywami.
Jak płatności mobilne zmieniły rynek
Istotę usług bankowych dla wielu klientów stanowi pewność obrotu, łatwość dostępu do transferów wartości pieniężnych i wygoda operacji. W warunkach powszechności dostępu do internetu, coraz mniej bowiem jest na terenie kraju obszarów wykluczenia cyfrowego, telefon zaś umożliwia realizację preferencji klienta. W sytuacji gdy rozwój technologii, obok nowych możliwości, otwiera ekspozycję na nieznane wcześniej ryzyka, telefon – rzecz z samej swojej natury osobista – wzmacnia subiektywne poczucie bezpieczeństwa. Producenci smartfonów nie ustają w wysiłkach na rzecz upraszczania dostępu do muzyki, serwisów informacyjnych i zakupowych oraz wszelkich innych usług. To one wyznaczają poziom oczekiwań klientów banków odnośnie dostępu do aplikacji bankowości mobilnej – poczynając od jej pobrania, przez rejestrację w systemie, sprawność działania, po możliwości płatnicze, w tym na platformach zakupowych.
Potencjał wzrostu obrazują dwie wartości – 80% dorosłych Polaków posiada rachunek bankowy i statystycznie rzecz ujmując, na każdego z nich przypada 1,5 telefonu. Taki wskaźnik odpowiada średniej na świecie, niezależnie od poziomu ubankowienia. Jeśli zważyć, że 85% posiadaczy kont bankowych w Polsce ma karty płatnicze, ale tylko połowa korzysta z nich regularnie, jasne się stanie, dlaczego 82% wszystkich płatności przypada na gotówkę. Dla niższych płatności do kwoty 20 zł, stanowiących 40% ogółu płatności detalicznych, wskaźnik ten jeszcze rośnie, gdyż 95% z nich realizujemy gotówkowo. Im wyższe płatności, tym większa skłonność do płacenia kartą, czyli także telefonem. Co więcej, liczba telefonów przekracza liczebność naszej populacji. Ostrożne szacunki mówią o 25 mln posiadaczy telefonów w wieku powyżej 10 lat, z czego 2 mln to osoby prowadzące własną działalność gospodarczą. Oznacza to łatwy dostęp do wykonania lub odbioru dowolnej płatności w systemie P2P. Gdy dodać do tego sieć akceptacji oraz relacje B2B w obszarze działania małych i mikro przedsiębiorstw, uzyskamy potencjał porównywalny ze sferą obrotu gotówkowego. Barierę stanowi sieć akceptacji obejmująca 35% rynku.
System Płatności Mobilnych BLIK
Potencjał płatności mobilnych docenili wiodący gracze na rynku bankowym. W 2013 r. Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, mBank, ING Bank Śląski i PKO Bank Polski zawarły porozumienie zmierzające do stworzenia zintegrowanej infrastruktury płatności mobilnych, przy optymalizacji kosztów prac projektowych i wdrożeń. Sygnatariusze porozumienia nowego standardu autoryzacji rozliczeń zadeklarowali otwartość na innych uczestników rynku – banki i agentów rozliczeniowych. Przystąpienie do projektu w październiku 2013 r. Krajowej Izby Rozliczeniowej – instytucji prowadzącej rozrachunki w systemie Elixir i Express Elixir, obsługującej reklamacje w ramach Systemu Ognivo oraz infrastrukturę teleinformatyczną niezbędną dla obsługi płatności mobilnych (SPM) – przyspieszyło budowę systemu.
Już w listopadzie roku następnego Polski Standard Płatności uzyskał zgodę Prezesa Narodowego Banku Polskiego na prowadzenie Systemu Płatności BLIK. Formalną podstawę jego działania stanowi art.16 ust. 1 Ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami (Dz.U. z 2001 r. nr 123 poz. 1351), znowelizowanej następnie Ustawą z dnia 27 stycznia 2012 r. o zmianie ustawy o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami, ustawy o niektórych zabezpieczeniach finansowych oraz ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz.U. z 2012 r. poz. 173).
Rola Polskiego Standardu Płatności sprowadza się do zapewnienia sprawnego funkcjonowania systemu, którym zarządza. Dostęp zapewniają otwarte, adekwatne i wykluczające wszelką dyskryminację warunki uczestnictwa. Ograniczenia uczestnictwa wynikają z warunków ochrony przed ryzykiem operacyjnym, rozrachunkowym i biznesowym oraz konieczności ochrony bezpieczeństwa operacyjnego i finansowego systemu płatności. Interoperacyjność systemu nie narzuca jego uczestnikom ograniczeń natury prawnej czy z tytułu uczestnictwa w innych systemach płatności.
Mechanizm autoryzacji wykorzystuje jednorazowe, zindywidualizowane kody, generowane za pomocą aplikacji mobilnej instalowanej w telefonie bądź innym urządzeniu mobilnym użytkownika. Autoryzacji każdorazowo dokonuje wydawca instrumentu płatniczego, a generowane kody mają zastosowanie w odniesieniu do autoryzowania transakcji realizowanych za pośrednictwem terminali POS, mPOS, ATM, WEB, kas fiskalnych i innych urządzeń stosowanych przez akceptantów.
Realizacja transakcji w systemie BLIK następuje pomiędzy posiadaczem aktywnej aplikacji mobilnej wydanej przez bank wydawcę i akceptantem obsługiwanym przez agenta rozliczeniowego. Zaletą rozwiązania jest możliwość instalowania w telefonie większej liczby aplikacji mobilnych oraz brak konieczności posiadania w urządzeniu karty SIM. Można również wykorzystać tablet z dostępem do internetu. Po zainstalowaniu aplikacji w urządzeniu bank wydawca rejestruje ją w Systemie PSP, nadaje unikatową identyfikację, tworząc rodzaj mobilnego konta. Obok opcji dokonywania płatności aplikacja mobilna zapewnia dostęp do informacji o stanie środków, historię transakcyjną, a nawet glokalizację. Tym samym użytkownik może uzyskać informacje o dyslokacji najbliższych bankomatów, punktów akceptacji oraz adresów i godzin, w jakich są dostępne. Autoryzację zapewniają generowane sześciocyfrowe kody mające identyfikować użytkownika przez wydawcę na podstawie podanego kodu SPM.
Autoryzując operację, wydawca bierze na siebie odpowiedzialność za rozliczenie transakcji, co nie zamyka drogi reklamacyjnej czy możliwości anulowania przez agenta lub PSP. Rozliczeń i rozrachunku dokonuje ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI