Raport specjalny. Obsługa gotówki: Optymalny obieg gotówki

Raport specjalny. Obsługa gotówki: Optymalny obieg gotówki
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Optymalizacja procesów gotówkowych to szukanie rozwiązań umożliwiających efektywne zarządzanie zasobami banku i jednocześnie nieskrępowany dostęp do gotówki jego klientom.

Adam Zółw

Obsługa gotówki musi być optymalizowana. Dlaczego? Za usprawnieniem procesów idzie podniesienie efektywności, co przekłada się na obniżenie kosztów obsługi pieniędzy w banku. Bez względu na to czy jest to instytucja finansowa, czy też podmiot działający w innej branży, zaniechanie lub nieskuteczne działania optymalizujące procesy skutkują obniżeniem efektywności i niedostosowaniem oferty do wymagań rynku. Jeżeli mówimy o optymalizacji procesów gotówkowych, to należy rozważać to zagadnienie na dwóch płaszczyznach. Pierwsza dotyczy procesów wewnętrznych, druga zaś to oferta dla klienta.

– W przypadku procesów wewnętrznych mamy na myśli przede wszystkim ich uproszczenie i podniesienie efektywności. Na podstawie wszelkiego typu analiz i obserwacji oraz wykorzystując wiedzę ekspercką, weryfikujemy procesy wewnętrzne, zastanawiamy się, co musimy robić, a z czego zrezygnować, zachowując jakość obsługi oraz właściwy poziom bezpieczeństwa obrotu gotówkowego. Ważnym aspektem optymalizacji procesów gotówkowych w banku jest korzystanie z oferty podmiotów zewnętrznych świadczących usługi przeliczania i transportu gotówki. Współpraca z nimi pozwala na bieżące rozszerzenie lub dostosowanie oferty banku do wymagań klientów w zakresie zarządzania gotówką – informuje Ewa Szerszeń, zastępca rzecznika prasowego ING Banku Śląskiego.

Łatwa układanka

Optymalizacja procesów gotówkowych to również tworzenie rozwiązań ułatwiających efektywne zarządzanie zasobami banku i gwarantujących nieskrępowany dostęp do gotówki klientom instytucji. W tym celu bank udostępnia sieć urządzeń do wpłaty i wypłaty gotówki, ale przede wszystkim – poprzez edukację i udostępnianie usług i narzędzi zachęcających do realizacji tego typu działań – promuje płatności bezgotówkowe.

– Optymalizacja procesu obsługi gotówki poprawia jego bezpieczeństwo oraz przynosi wymierne korzyści finansowe w postaci optymalizacji kosztowej w ramach liczby konwojów gotówkowych, wartości gotówki liczonej przez firmy zewnętrzne oraz minimalizacji utraconych korzyści związanych z jej mrożeniem w placówkach bankowych i skarbcach centralnych banków – wyjaśnia Piotr Młynarczyk, Manager Zespołu ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI