Raport Specjalny | Nowe Technologie | Utopia czy realna perspektywa?

Raport Specjalny | Nowe Technologie | Utopia czy realna perspektywa?
Fot. stock.adobe.com / Alexander Limbach
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W dobie rosnących kosztów pracy i błyskawicznie rozwijającej się technologii coraz zasadniejsze staje się pytanie: czy z procesów obsługi klientów bankowości da się całkowicie wyeliminować czynnik ludzki?

Jan Bolanowski

Polski sektor bankowy przyzwyczaił nas, że znajduje się w awangardzie transformacji cyfrowej. Zdalna identyfikacja klientów, wirtualne interfejsy, płatności zbliżeniowe i mobilne aplikacje – to banki wdrażały w naszym kraju rozwiązania, które później adaptowane były przez inne gałęzie gospodarki oraz sektor publiczny. Trudno choćby wyobrazić sobie, jak działałoby e-Państwo bez zaangażowania systemów bankowych do potwierdzania tożsamości obywateli. Czy w erze postępującej automatyzacji i rozwoju sztucznej inteligencji należy spodziewać się, że banki będą jednym z pierwszych sektorów, w którym ludzie staną się zbędni?

Sklep bez personelu

Wydawać się może, że w żadnej branży pracownicy nie mogą czuć się bezpieczni o swoje stanowiska. Dowodzi tego śmiały eksperyment sieci Żabka, która uruchomiła już przeszło 50 sklepów autonomicznych, w których klienci zamiast z człowiekiem obcują z najnowszymi osiągnięciami technologii.

– Najważniejsze w działaniu formatu autonomicznego są systemy. Żabka Nano wykorzystuje szereg innowacyjnych rozwiązań, takich jak bazująca na sztucznej inteligencji technologia opracowana w ścisłej współpracy z amerykańską firmą technologiczną AiFi, pozwalająca rozpoznawać ścieżkę klienta w sklepie; aplikacja mobilna Żappka; cyfrowy portfel i scenariusz autoryzacji klienta; systemy sieci Żabka umożliwiające kontakt z klientem, rozliczenia i promocje – mówi Paweł Grabowski, dyrektor rozwiązań bezobsługowych w Żabka Future. I dodaje, że to wcale nie technologia stanowiła główny problem przy wdrożeniu Żabki Nano. – Największe wyzwania, które towarzyszyły nam przy tworzeniu i rozwoju konceptu sklepu autonomicznego, związane były ze zbudowaniem świadomości wśród klientów i oswojeniem ich obaw związanych z nową technologią oraz sposobem działania sklepu – wyjaśnia.

Na razie sklepy autonomiczne wciąż stanowią nowinkę i ułamek spośród ponad 9 tys. sklepów sieci Żabka. Pewnie jeszcze długo, a może i nigdy nie zastąpią placówek z ludzką obsługą. Nie da się jednak ukryć, że automatyzacja przekłada się na dostępność, możliwość szybkiej realizacji transakcji, uproszczenie procesów i oszczędność czasu.

– Najważniejszym wyróżnikiem formatu autonomicznego jest jego elastyczność i dostępność. Sklepy Żabka Nano działają w kilku formatach, takich jak samodzielne kontenerowe automaty sprzedażowe, tradycyjne punkty brick-and-mortar czy store-in-the-store, co otwiera nowe możliwości lokalizacyjne, daje szansę na zagospodarowanie wielu nisz rynkowych, w których nikt nie działa. Ich przewagą jest także dostępność siedem dni w tygodniu przez całą dobę – podkreśla Paweł Grabowski.

Bankowość bez ludzi już tu jest

W przypadku bankowości znacznie trudniej o niezagospodarowane nisze rynkowe. ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK