Raport Specjalny | IT@BANK 2022 – Kyndryl Polska | Nasze doświadczenie i wieloletnia praktyka pozwalają trafnie adresować lokalne potrzeby sektora finansowego

Raport Specjalny | IT@BANK 2022 – Kyndryl Polska | Nasze doświadczenie i wieloletnia praktyka pozwalają trafnie adresować lokalne potrzeby sektora finansowego
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Rozmowa z Dariuszem Walczakiem, Financial Sector Services Sales Partner, Kyndryl Polska.

Kyndryl pozycjonuje się jako firma agnostyczna technologicznie. Jakie korzyści odczuwają klienci sektora finansowego przy rozwiązaniach budowanych przy takim podejściu?

– Na początek warto wyjaśnić, co rozumiemy pod pojęciem „technologiczny agnostyk”. Jesteśmy firmą świadczącą usługi IT i nasza przewaga polega na tym, że nie będąc producentem sprzętu czy oprogramowania systemowego, możemy być niezależni od technologii i współpracować z wieloma partnerami biznesowymi. Dla branży sektora finansowego oznacza to, że potrafimy się dostosować do technologii, która u danego klienta istnieje, gdyż mamy kompetencje, certyfikowanych inżynierów i doświadczenie we wszystkich kluczowych platformach sprzętowych, bazach danych, systemach operacyjnych, rozwiązaniach sieciowych i oprogramowaniu middleware. Wzbogacamy naszą elastyczność w dopasowaniu się do potrzeb klientów poprzez wykorzystywanie technologii Open Source oraz partnerskiej współpracy z głównymi dostawcami rozwiązań chmurowych: AWS, Google, IBM, ­Microsoft/Azure.

Mamy w Polsce doświadczonych specjalistów gotowych wspierać klientów w obszarach związanych z oceną gotowości do migracji do chmury (Cloud Readiness), wsparciem tej migracji, realizacją wymaganych modyfikacji aplikacji i systemów biznesowych (Cloud Adjustment Modifications), oraz utwardzaniem środowiska na chmurze pod względem bezpieczeństwa. Świadczymy także usługi zarządzania środowiskami i systemami przeniesionymi do chmury dowolnego dostawcy wybranego przez klienta.

Wykorzystując naszą specjalistyczną wiedzę i doświadczenie w zakresie tworzenia, modernizowania i zarządzania najważniejszymi systemami informatycznymi, zdobyte na zagranicznych rynkach przy globalnych projektach, prowadzimy ośrodki Client Innovation Center we Wrocławiu i Katowicach, gdzie oferujemy usługi doradcze dla naszych polskich klientów. Tam, gdzie świadczymy usługi utrzymania środowisk IT, wprowadzamy szeroko automatyzację procesów utrzymania, monitoringu oraz raportowania, co nie tylko ułatwia prace naszych inżynierów, ale również podnosi poziom satysfakcji naszych klientów ze współpracy z nami.

Jesteście członkiem Forum Technologii Bankowych. Na czym polega wasza współpraca z tą organizacją?

– Od ponad 30 lat świadczymy usługi dla sektora bankowego w Polsce, więc dołączenie do prestiżowej organizacji, jaką jest Forum Technologii Bankowych, było dla nas naturalnym krokiem. Dzięki temu w gronie ekspertów możemy dzielić się dotychczas wypracowaną wiedzą, naszym doświadczeniem i wieloletnią praktyką pozwalającą trafnie adresować lokalne potrzeby sektora finansowego z uwzględnieniem specyficznych regulacji.

Aktualnie Forum Technologii Bankowych pracuje nad uruchomieniem grupy roboczej ds. wykorzystania rozwiązań sztucznej inteligencji. Jej zadaniem będzie przeanalizowanie stopnia dojrzałości technologii AI (Artificial Intelligence) oraz stanu prawnego jej stosowania, a także wypracowanie obszarów biznesowych, w których AI może być wykorzystywana w sektorze finansowym. Cieszymy się, że możemy brać udział w tej inicjatywie, oferując nasze wsparcie i szeroką wiedzę w tym zakresie. Chcemy wesprzeć banki w procesach rozpoczęcia lub rozszerzenia pracy ze sztuczną inteligencją. Mamy w tym obszarze doświadczenie z pracy nad systemem AQUILA, tworzonym w kooperacji z kancelarią SSW Pragmatic Solutions. To silniki NLP (Natural Language Processing) do automatycznej analizy dokumentów tekstowych umożliwiające automatyczne pozyskiwanie metadanych, odkrywanie istotnych postanowień w dokumentach oraz szybsze i bardziej dokładne podejmowanie decyzji w kwestiach takich, jak zgodność z przepisami prawnymi i standardami korporacyjnymi.

Jakie lokalne inicjatywy obecnie rozwijacie?

– W Kyndryl przywiązujemy ogromną wagę do działań lokalnych prowadzonych zarówno w obszarze biznesowym, technologicznym, jak i społecznym. Z naszych flagowych projektów, oprócz wyżej wymienionego rozwiązania AQUILA, rozwijamy m.in. platformę AMeLia, czyli system AML (z ang. Anti-Laundering Money) wspierający tzw. Instytucje Obowiązane odpowiedzialne za przeciwdziałanie praniu pieniędzy. AMeLia została od podstaw stworzona przez zespół Kyndryl Poland w oparciu o najnowsze wytyczne regulacyjne i z wykorzystaniem technologii open source oraz maksymalizacji automatyzacji procesów realizowanych przez Analityków AML. System posiada modułową budowę microserviceową opartą na konteneryzacji, dzięki czemu może być wdrożone w dowolnym środowisku lokalnym lub chmurowym.

AMeLia odpowiada na potrzeby wszystkich grup Analityków (Maker, Checker, MLRO) analizujących transakcje płatnicze, jak i ich nadawców oraz odbiorców. Realizuje skanowanie online w trakcie onboardingu w oparciu o wczytywane przyrostowo Listy Sankcyjne. Kalkuluje ryzyko dla każdego klienta w podziale na sześć klas ryzyka. Naszą technologię cechuje silna parametryzacja oraz idący za tym bardzo wysoki stopień precyzyjności tworzonych scenariuszy oraz klas kalkulacji ryzyka. To bezpośrednio wpływa na trafność otrzymywanych przez analityków alertów, ograniczając ich liczbę do tych transakcji, które faktycznie wykazują znamiona transakcji podejrzanych. Co więcej, AMeLia to pierwsze w Polsce tak kompleksowe rozwiązanie, automatyzujące obsługę AML zarówno dla walut fiducjarnych jak i kryptowalut dzięki integracji z platformami blockchain, na których przeprowadzane są transakcje krypto.

W ramach innowacji ważnych dla sektora finansowego warto wymienić także szereg rozwiązań związanych z backupem, disaster recovery i utrzymaniem ciągłości działania infrastruktury oraz migracji i zabezpieczenia danych. Szczególną uwagę należy zwrócić na rozwiązanie Cyber Incident Recovery with Dell Technologies, które zabezpiecza kopie zapasowe w odizolowanym środowisku, tworząc cybernetyczny bunkier i utrudniając ataki cyberprzestępców.

Nie ma złudzeń, że cyfryzacja i rozwiązania chmurowe to przyszłość i nie da się od niej uciec. Na jakie inne trendy technologiczne sektor bankowy i finansowy powinien się przygotować w najbliższych latach?

– Jednym z trendów, których dynamiczny wzrost zauważamy, jest rozwój banków i instytucji płatniczych działających w modelu „digital-only”. Zapoczątkowany w okresie pandemii, gdy większość oddziałów stacjonarnych była tymczasowo zamykana, zaczyna się cieszyć coraz większym zainteresowaniem klientów, którzy przedkładają wygodę, dostęp do informacji o swoich finansach i możliwość realizacji zleceń 24/7 ponad obawy o bezpieczeństwo transakcji wykonywanych online. W obliczu pełnej wirtualizacji operacji banki muszą ciągle szukać nowych sposobów na to, jak wykorzystać swój dotychczasowy potencjał i znaleźć przewagę konkurencyjną w strefie wirtualnej.

Naturalnie, odpowiedzią jest akceleracja procesu transformacji cyfrowej w organizacji. Żeby przyniosła szybkie i trwałe rezultaty, kluczowe jest odejście od dawnych założeń architektury IT na rzecz konteneryzacji i replatformingu aplikacji. Z pomocą przychodzą standardy i rozwiązania open source, umożliwiające automatyzację rozwoju, testowania i zabezpieczania aplikacji. Ważne jest zarządzanie środowiskiem IT w sposób, który daje deweloperom swobodę w uruchamianiu kolejnych usług dla klientów banku bez konieczności modyfikacji kodu istniejących systemów.

Trendem, obok którego z pewnością nie można przejść obojętnie, będzie uruchomienie Cyfrowych Walut Banków Centralnych (CBDC – Central Bank Digital Currency) oraz związane z tym regulacje dla transakcji kryptowalutowych. Waluty CBDC są na razie na etapie badań i rozwoju, ale bacznie przypatrujemy się rozwojowi tego trendu. Tym bardziej że postawi to wiele wyzwań dla rozbudowy funkcjonalności systemów bankowych, z których najważniejsze to bezpieczeństwo cybernetyczne, przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz zapewnienie prywatności danych. W Kyndryl nieustannie rozwijamy rozwiązania wspierające sektor bankowy i finansowy w tych obszarach.

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK