Raport Specjalny: Horyzonty Bankowości 2020. Bezpieczeństwo: Powtarzalne zachowania
Współczesny człowiek używa średnio 9 aplikacji mobilnych dziennie i 30 miesięcznie – informuje TechCrunch, internetowy serwis poświęcony nowoczesnym technologiom cyfrowym. Aby sfinalizować zakupy online, nierzadko trzeba przeklikać przez kilka platform cyfrowych, zmieniając przy tym kanał z www na mobile i odwrotnie. Dotyczy to prostych operacji, jak i złożonych procesów, związanych z zarządzaniem potrzebami i planami klienta. A gdyby planowaną podróż, od zakupu biletów lotniczych, poprzez rezerwację hotelu o preferowanym przez klienta standardzie, aż po zaplanowanie czasu wolnego, dało się zorganizować kilkoma kliknięciami, używając tylko jednej aplikacji? I to wszystko w ramach budżetu, który pasuje do możliwości klienta i przy wykorzystaniu wiedzy aplikacji o jego indywidualnych preferencjach, stylu życia, zainteresowaniach i hobby. Można sobie również wyobrazić, żeby aplikacja podpowiadała klientowi najlepszy sposób sfinansowania takiej wycieczki albo sugerowała nabycie akcesoriów niezbędnych do remontu mieszkania wraz z prezentacją oferty kredytu na ich zakup. Dziś takie możliwości nie leżą już tylko w sferze marzeń konsumenta, ale są absolutnie osiągalne dzięki wykorzystaniu narzędzi analityki behawioralnej współpracujących z systemami banków. Mniej więcej w taki sposób działa Behaviolytics – autorski system analityki behawioralnej danych w czasie rzeczywistym, prognozujący zachowania konsumenta tu i teraz, stworzony przez polską firmę technologiczną ITmagination.
Nie co, ale jak
Na polskim rynku bankowym mamy przymiarki do analiz behawioralnych. Jedną z pierwszych prób jest weryfikacja behawioralna wprowadzona przez ING Bank Śląski. Instytucja ta wdrożyła usługę polegającą na analizie zachowania klienta podczas korzystania z serwisu transakcyjnego. Utworzony dzięki temu profil użytkownika pozwala na wykrycie oszustwa w przypadku, gdy osoba nieuprawniona podejmie próbę wykonania transakcji.
Weryfikacja behawioralna ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI