Raport specjalny Horyzonty Bankowości 2018: Spokojnie do przodu
Marcin Podleśny
25 maja 2018 r. wejdzie w życie Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych (RODO, po angielsku General Data Protection Regulation – GDPR). Przedsiębiorstwa w Polsce powinny się do tego odpowiednio przygotować. Tymczasem z badań przeprowadzonych przez Trend Micro wynika, że dyrektorzy najwyższego szczebla nie traktują GDPR z należytą powagą, a zapytani o konieczność dostosowania się do nowych regulacji, wykazują nadmierną pewność siebie.
Aż 97% dyrektorów ma świadomość, że musi się do dostosować do rozporządzenia GDPR, a 90% zapoznało się z przepisami – przy czym 84% jest przekonanych, że dane osobowe w firmie mają zapewniony najwyższy możliwy poziom ochrony. Z poprzedniego badania, przeprowadzonego jesienią 2016 r. przez Trend Micro oraz Vmware, wynikało, że ponad połowa (52%) firm nigdy nie słyszała o GDPR.
Mimo orientacji w nowych przepisach badane przedsiębiorstwa miały problem z określeniem, które dane umożliwiające identyfikację osób wymagają ochrony. 54% ankietowanych nie wiedziało, że do kategorii tej należy data urodzenia klienta, 49% nie wzięłoby pod uwagę baz danych marketingowych używanych w kampaniach, a 43% – adresów e-mail. Wynika z tego, że firmy nie są ani tak bezpieczne, ani tak dobrze przygotowane do nowych wymagań, jak im się wydaje. Co więcej, wymienione powyżej informacje wystarczą hakerom do kradzieży tożsamości, a przedsiębiorstwa, które nie zapewniają tym danym należytej ochrony, narażają się na nieprzyjemne konsekwencje – takie jak kary pieniężne, utrata klientów i reputacji.
Z kolei z badań firmy Bakotech wynika, że 37% respondentów po prostu nie wie, czy ich organizacja musi przestrzegać RODO, podczas gdy ponad jedna czwarta (28%) uważa, że nie musi w ogóle ich przestrzegać. Tymczasem, zgodnie z kryteriami RODO, każda firma przechowująca lub przetwarzająca dane osobowe obywateli UE musi wykazać zgodność postępowania z przepisami. Spośród respondentów, którzy nie wierzą, że prawo ma zastosowanie do ich organizacji, jeden na siedmiu (14%) zbiera dane osobowe od obywateli UE, a 28% tych, którzy nie byli pewni zgodności z RODO również gromadzi tego typu informacje. Nie tylko brakuje wiedzy na temat nowych wymagań, wyniki badania podkreślają również, że firmy błędnie interpretują, które rodzaje danych stanowią wskazanie do przestrzegania przepisów.
<...>
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI