Raport Specjalny Horyzonty Bankowości 2017: Blockchain oznacza „wykute w kamieniu”
Czy oprócz blockchain pojawią się wkrótce inne rozwiązania, które zmienią reguły nowoczesnej gospodarki?
– Możemy podać, jako przykład, technologię tzw. botów, czyli specjalnych programów informatycznych, które potrafią nawiązać interakcję z ludźmi. Ale w taki sposób, że każdy taki kontakt z człowiekiem wzbogaca ich bazę danych, empirycznie uczy program szybkiego i elastycznego działania w przyszłości. To przykład wykorzystania robotyki w bankach. Ostatnio zajmowałem się wprowadzaniem aktualizacji firmware w jednym z moich urządzeń elektronicznych. Gdy napisałem e-maila na infolinię, zadając różne pytania, otrzymałem precyzyjne odpowiedzi. I to tak szybko, że jestem absolutnie pewien, że był to bot, czyli komunikowałem się z maszyną. Niemożliwe było, aby ktoś pisemnie potrafił tak precyzyjnie odpowiedzieć na tyle pytań. Już dziś taki program może zastąpić wielu pracowników w banku, np. w call centre. Do tego potrzebna jest współpraca maszyny i odpowiedniego oprogramowania, wykorzystującego bankowe bazy danych.
A może powinno być tak, że skoro dzięki IT banki mają coraz więcej danych o kliencie, to należałoby go lepiej traktować, choćby proponować mu bardziej precyzyjnie skrojonych warunków kredytowych?
– Trzeba brać pod uwagę dwa elementy: pierwszy to konieczność odejścia od szufladkowania klientów tylko z punktu widzenia ich zarobków, miejsca zamieszkania, wykształcenia, sytuacji rodzinnej itp. (czyli klasycznego podejścia w banku, na którego podstawie profilujemy klienta i jego potrzeby). Dzisiaj cały świat idzie w kierunku oceny klienta z innej perspektywy – czym się zajmuje zawodowo, z kim przestaje towarzysko, jakie ma pasje, jakiego typu interakcje podejmuje z innymi potencjalnymi klientami. Banki muszą nauczyć się poznawania takiego konsumenta dzięki dostępowi do nowego typu danych, np. z portali społecznościowych. Jak się patrzy na świat fintechów, to łatwo zauważyć, że dla nich wartością dodaną jest sam kontakt z klientem i jego doświadczenia. Poznawanie klienta, np. także przez śledzenie jego ruchu, przez lokalizowanie telefonu komórkowego. Firmy ubezpieczeniowe proponują kierowcom włączenie w aucie specjalnej aplikacji, chcąc lepiej poznać ich zachowania w realnym ruchu drogowym, obiecując w zamian obniżenie im składki za OC/AC. W ten nowoczesny sposób sprofilowane ryzyko może spowodować zarówno obniżenie, jak i podwyższenie ceny polisy. Myślę, że z czasem takie w rozwiązania staną się powszechne.
Blockchain powoduje większą transparentność działania administracji, daje możliwości obywatelom do sprawdzania przez internet, na jakim etapie rozpatrywania jest jego: skarga, podanie, wniosek itp. Blockchain daje szybki i pewny wgląd w obieg publicznych dokumentów. Coś, co raz zostało w tym systemie informatycznym zarejestrowane, nie może być potem zmieniane w wyniku samej ignorancji lub zł...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI