Raport Specjalny | Forum Technologii Bankowych | E-commerce po pandemii | Czy nowa normalność całkiem zapomni o starej?

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
COVID-19 spowodował przeniesienie wielu aspektów życia do świata online, przyspieszając rozwój technologiczny o co najmniej kilka lat, często w sposób w dużej mierze nieodwracalny. Czy zatem po pandemii klienci centrów handlowych będą już tylko niszą, taką jak miłośnicy płyt winylowych? Czy zmieni się obraz miast w Polsce?

Tomasz Oljasz
redaktor naczelny ISBnews

Rok 2020: z dawna oczekiwane przyspieszenie

Obecnie obserwujemy coś bardziej znaczącego niż jednorazowy skok popularności e-commerce. Można mówić o trwałym zwiększeniu jego popularności. Pandemia przyspieszyła jego ekspansję, o której mówiło się od lat” – zauważyła w rozmowie z „Miesięcznikiem Finansowym BANK” Justyna Siwek, rzecznik prasowy Poczty Polskiej.

E-commerce w Polsce mocno przyspieszył w efekcie COVID-19, ale też osiągnął masę krytyczną, dzięki czemu będzie kontynuował dynamiczny wzrost, ocenił Tomasz Czechowicz, prezes MCI Capital.

E-commerce bardzo silnie przyspieszył. Widzimy po wynikach, że gdy wcześniej rósł o 20-30%, to podczas pandemii dostał dwukrotnego przyspieszenia. Myślę, że następuje też drugi efekt – nabrania masy krytycznej. Wydaje się, że większość podmiotów z tradycyjnego handlu będzie wchodziła w fazę restrukturyzacji, kapitał obrotowy będzie z nich uciekał i myślę, że mamy na rynku e-commerce taki moment, jak kiedyś na rynku mediowym, gdzie media cyfrowe złapały masę krytyczną wobec mediów tradycyjnych” – powiedział w rozmowie z ISBtech i ISBnews.TV.

W biznesie COVID-19 przyspieszył zmiany technologiczne o kilka lat, wiele firm praktycznie zmuszając do rozpoczęcia lub przyspieszenia rozwoju w świecie internetu.

„W przypadku LPP pandemia przyspieszyła plany rozwoju nawet o trzy lata. Sytuacja, w której – w wyniku lockdownu – z dnia na dzień zostaliśmy pozbawieni głównego źródła dochodu, czyli wpływów ze sklepów stacjonarnych, zmusiła nas do natychmiastowego działania i zmiany sposobu podejścia do sprzedaży” – przyznał w rozmowie z „MF BANK” Jacek Kujawa, wiceprezes LPP.

Według raportu Unity Group, pandemia nie była przyczyną obserwowanych zmian w cyfryzacji, tylko ich katalizatorem. W niektórych branżach to przyspieszenie wyniosło rok-dwa lata (dobrze do tej pory działające biznesy e-commerce), ale w innych, bardziej pod tym względem zaniedbanych, doświadczyliśmy skoku rozwojowego, który w normalnych warunkach dokonałby się w pięć lat (np. sektor publiczny).

Jaki jest faktycznie stan obecny? Wartość sprzedaży dóbr online w Polsce wzrosła, według analiz PwC, do 83 mld zł w 2020 r. z 61 mld zł w 2019 r. Rynek e-commerce liczony łącznie z usługami (ok. 17 mld zł) był w ub.r. wart 100 mld zł.

Wedł...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK