Raport Specjalny | Bezpieczeństwo Banków | Zwalczanie prania pieniędzy wymaga nowego podejścia

Raport Specjalny | Bezpieczeństwo Banków | Zwalczanie prania pieniędzy wymaga nowego podejścia
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Prace nad reformą unijnej polityki w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu weszły w decydującą fazę. 17 kwietnia Parlament Europejski podjął faktyczną decyzję o rozpoczęciu negocjacji z Radą UE w sprawie ostatecznego kształtu tzw. pakietu AML.

Osiem dni później, 25 kwietnia br., do Warszawy przybył Raja Kumar, prezydent Financial Action Task Force – międzyrządowej organizacji, nadzorującej obszar AML/CFT w skali globalnej i ustanawiającej standardy działań w tym zakresie. Podczas spotkania z Magdaleną Rzeczkowską, szefową resortu finansów, omawiano m.in. kwestię dołączenia Polski do grona państw członkowskich FATF. „Jako państwo z dużym doświadczeniem w zakresie AML/CFT Polska może znacząco wzmocnić tę instytucję” – zapisano po jego zakończeniu w komunikacie, zamieszczonym w mediach społecznościowych MF.

Warto podkreślić, iż w lutym br., z oczywistych przyczyn, FATF zawiesiła członkostwo Federacji Rosyjskiej w tej organizacji. Posunięcie to ma zarazem charakter symboliczny, jako że decyzja Władimira Putina o agresji na suwerenne państwo i zaangażowanie w nią zarówno finansów publicznych Rosji, jak i środków, jakimi dysponują oligarchowie, doprowadziła do odwrócenia paradygmatów w dziedzinie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. – Ubiegły rok pokazał, jak ogromny wpływ na obszar AML/CFT wywiera sytuacja geopolityczna. Był to sprawdzian skuteczności działania procesów i mechanizmów umożliwiających wdrożenie weryfikacji klientów, transakcji i beneficjentów rzeczywistych – podkreśla dr Hubert Gąsiński, wykładowca i ekspert Uczelni WSB MERITO w Warszawie.

Nie tylko wojna…

Agresywna polityka Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy miała przełożenie na kształtowanie się unijnych reguł w zakresie AML/CFT jeszcze przed rozpoczęciem inwazji zbrojnej. Zajęcie Krymu przez wojska rosyjskie na przełomie lutego i marca 2014 r. oraz zapoczątkowanie wojny hybrydowej we wschodniej części państwa ukraińskiego spotkało się z niezwłoczną, acz ograniczoną reakcją Unii Europejskiej. Pierwsza lista sankcyjna, opublikowana 17 marca 2014 r, zaledwie dzień po sfingowanym referendum w sprawie uznania Półwyspu Krymskiego za część Rosji, obejmowała zaledwie 21 funkcjonariuszy publicznych, zarówno Rosjan, jak i ukraińskich kolaborantów, a także osoby i firmy bezpośrednio z nimi powiązane.

Kolejne lata aktywności agresora na bezprawnie zajętych terytoriach przynosiły sukcesywne wydłużanie list sankcyjnych, aż do 24 lutego ub.r., kiedy to wybuch otwartej wojny spowodował adekwatną reakcję w postaci środków karnych wobec Federacji Rosyjskiej i Republiki Białorusi, czego symbolem stała się bezprecedensowa decyzja ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK