Raport Specjalny Bezpieczeństwo Banków: Przedświąteczne e-żniwa

Raport Specjalny Bezpieczeństwo Banków: Przedświąteczne e-żniwa
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Banki są przygotowane na obsługę różnego rodzaju spiętrzeń, zapewne dlatego, że większość z nich jest po prostu przewidywalna. To zaś oznacza, że głównym wyzwaniem są zdarzenia nieprzewidywalne, zaburzające naturalny rytm pracy.

Listopad i grudzień to najbardziej intensywny okres na rynku e-commerce. Umożliwia przedsiębiorcom nawet kilkukrotne zwielokrotnienie przychodów. W ub.r. w „czarny piątek” polskie sklepy internetowe odnotowały przeciętnie o ok. 30-procentowy większy ruch i siedmiokrotnie więcej transakcji niż w inny, zwykły piątek. Według danych Gemiusa, w ubiegłoroczny Black Friday polscy klienci wygenerowali 248,9 mln odsłon sklepów internetowych. To aż o 82 mln (ok. 30%) więcej, niż wyniosła listopadowa dzienna średnia. Z kolei sprzedaż w tych sklepach urosła tego dnia o 692%.

Skoro mamy piki zakupowe, mamy i piki (peaki) w liczbie płatności kartowych, internetowych i mobilnych wymagających obsłużenia. Duże zainteresowanie i gigantyczny ruch mogą się okazać śmiertelną pułapką dla nieprzygotowanego banku lub operatora płatności. Oczywiście, wraz ze wzrostem liczby transakcji proporcjonalnie wzrasta liczba reklamacji, wzrost ten wynika też ze zwiększonej aktywności klientów na rynku – np. awarie terminali, bankomatów, zakupy przez internet, kiedy zakup jest niezgodny z oczekiwaniami albo produkt w ogóle nie dotarł. Czy tego rodzaju spiętrzenia nie są zagrożeniem dla sektora finansowego?

Wyższy poziom

– Zakupy, zarówno te dokonywane online, jak i w świecie fizycznym, charakteryzują się pewnymi trendami wynikającymi z rocznego kalendarza. Naturalny jest wzrost sprzedaży w okresie każdych świąt czy innych wydarzeń o szerokim zasięgu oddziaływania. W ujęciu miesięcznym grudzień charakteryzuje się statystycznie o 15-25% wyższym poziomem sprzedaży. Jednak bardziej spektakularne statystki można zaobserwować na poziomie statystyk dziennych, gdzie wyraźnie widoczne są tzw. peaki. Przykładowo w Black Friday czy w okresie ostatnich zakupów przedświątecznych poziom transakcji potrafi być 10-15-krotnie wyższy niż poziom standardowy. Również w mikroskali pewnego rodzaju charakterystyki zakupowe widoczne są w ujęciu tygodniowym ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK