Raport Specjalny Bancassurance: Rynek i oczekiwania klientów banków
Bohdan Szafrański
Bancassurance, określany też modelem ubezpieczeń bankowych (BIM), to układ, w którym produkty ubezpieczeniowe są sprzedawane poprzez kanały bankowe w celu dotarcia do szerszej bazy klientów. Koncepcja ta powstała w Europie w latach 80. XX w. (Francja wprowadziła pierwsze proste modele takiej dystrybucji już w latach 70.) i rozpowszechniła się po świecie. Konsolidacja w sektorze usług finansowych powoduje, że bancassurance staje się dziś niezbędna dla ogólnego wzrostu rynku usług finansowych. Jak oceniają analitycy firmy Technavio, globalny rynek bancassurance ma od 2014 do 2019 r. rosnąć rocznie średnio o 6,16%. W opracowaniu „The power of alliances. Partnering for growth in the insurance sector”, przygotowanym przez analityków KPMG, podano, że adopcja tego modelu biznesowego jest różna w zależności od kraju. Np. w Turcji, Portugalii, Hiszpanii i we Włoszech bancassurance jest dominującym modelem, osiągając blisko 70% zysków z ubezpieczeń na życie. Natomiast w Wielkiej Brytanii, Belgii i Austrii głównym kanałem dystrybucji nadal pozostają tradycyjni agenci i brokerzy. W Niemczech wzrost bancassurance jest ograniczony przez przepisy, jednak wg KPMG rynek ten nadal wykazuje silne oznaki wzrostu i w 2019 r. ma osiągnąć wartość prawie 200 mld dolarów.
Bancassurance w Polsce
Jak informuje Piotr Wrzesiński, ekspert-analityk Polskiej Izby Ubezpieczeń, na rynku ubezpieczeń na życie ponad 80% składki przypisanej brutto, pozyskanej w kanale bancassurance, dotyczy umów o charakterze inwestycyjnym, zawieranych w formie indywidualnej, ze składką płatną jednorazowo. W ubezpieczeniach majątkowych połowa składki w kanale bancassurance związana jest z kredytami i dotyczy m.in. ubezpieczenia spłaty rat kredytu hipotecznego, ryzyka utraty zatrudnienia i utraty stałego źródła dochodu (ok. 30% składki) oraz ubezpieczeń kredytowanej nieruchomości (ok. 20%). Ponadto prawie 30% składki w ubezpieczeniach majątkowych pochodzi z ubezpieczeń od wypadku i choroby.
Renata Mordaka, dyrektor Biura Bancassurance i Ubezpieczeń Masowych ERGO Hestii, podkreśla, że obecnie polski rynek bancassurance „dojrzewa” do zapewnienia klientom kompleksowej ochrony ubezpieczeniowej, która wykracza szeroko poza produkty powiązane z kredytami hipotecznymi lub pożyczkami. Rekomendacja U Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego i nowa ustawa o działalności ubezpieczeniowej skutecznie motywują banki do oferowania klientom produktów stand-alone, w formule indywidualnych umów ubezpieczenia. Po tym, jak banki stały się multiagentami zakładów ubezpieczeń, wydaje się, że rozwó...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI