Raport Specjalny Bancassurance: Postęp technologiczny coraz częściej wyprzedza preferencje konsumentów

Raport Specjalny Bancassurance: Postęp technologiczny coraz częściej wyprzedza preferencje konsumentów
Radosława Ogonowska, Nationale-Nederlanden
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Z Radosławą Ogonowską, dyrektorem ds. bancassurance i affinity w Nationale-Nederlanden, rozmawiał Jerzy Majka.

Coraz częściej na rynek finansowy wchodzą takie nowinki, jak sztuczna inteligencja czy internet rzeczy. Czy te trendy również mogą wpłynąć na funkcjonowanie rynku ­bancassurance?

– Te czynniki już dziś kształtują obraz branży. Według najnowszych szacunków na globalnym rynku funkcjonuje około 1300 insurtechów, innowacyjnych podmiotów, które pracują nad rozwiązaniami z dziedziny internetu rzeczy. W Nationale-Nederlanden przewidujemy, że rozwój tego kanału z pewnością powiązany będzie z tzw. usage-based insurances, czyli ubezpieczeniami rozliczanymi na podstawie faktycznego korzystania z ochrony, zamiast opłacania stałej, uśrednionej składki. W tym przypadku w grę wchodzi choćby telematyka, z którą mamy do czynienia przy ubezpieczeniach komunikacyjnych uzależniających wysokość składki od stylu jazdy, ale również polisy fit-techowe, czyli związane z trybem życia konsumenta czy uprawianiem sportów. IoT może mieć również zastosowanie w ubezpieczaniu nieruchomości. We wszystkich tych przypadkach pojawia się pojęcie „pay as you live”, uwzględniające pobieranie danych o kliencie za pomocą narzędzi w rodzaju wearables i najróżniejszych czujek, które dają podstawy do kalkulacji składek. Przyszłość bez wątpienia przyniesie sporą rewolucję w podejściu ubezpieczycieli do konstruowania produktów.

Silnie rozwijającym się kanałem na rynku bankowym są również aplikacje mobilne. W jakim stopniu mogą być one wykorzystane do sprzedaży produktów ubezpieczeniowych?

– Jesteśmy na początku tej drogi. W kanale mobilnym dominują obecnie trzy kategorie produktowe: ubezpieczenia murów, turystyczne i komunikacyjne, z czego najczęściej sprzedawane są polisy z dwóch ostatnich grup. Jednak w przypadku ubezpieczeń na życie musimy zmierzyć się z dużym utrudnieniem. Jest nim brak możliwości wyrażenia cyfrowej zgody na zasięganie opinii w placówkach medycznych. Branża wciąż czeka na odpowiednie rozwiązania legislacyjne, które udrożnią kanały zdalne w takich sytuacjach. Zdarzają się oczywiście i takie przypadki, gdzie cała paleta produktowa banków dostępna jest w kanale mobilnym. Takim ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI