Raport Specjalny Bancassurance: Postęp technologiczny coraz częściej wyprzedza preferencje konsumentów
Coraz częściej na rynek finansowy wchodzą takie nowinki, jak sztuczna inteligencja czy internet rzeczy. Czy te trendy również mogą wpłynąć na funkcjonowanie rynku bancassurance?
– Te czynniki już dziś kształtują obraz branży. Według najnowszych szacunków na globalnym rynku funkcjonuje około 1300 insurtechów, innowacyjnych podmiotów, które pracują nad rozwiązaniami z dziedziny internetu rzeczy. W Nationale-Nederlanden przewidujemy, że rozwój tego kanału z pewnością powiązany będzie z tzw. usage-based insurances, czyli ubezpieczeniami rozliczanymi na podstawie faktycznego korzystania z ochrony, zamiast opłacania stałej, uśrednionej składki. W tym przypadku w grę wchodzi choćby telematyka, z którą mamy do czynienia przy ubezpieczeniach komunikacyjnych uzależniających wysokość składki od stylu jazdy, ale również polisy fit-techowe, czyli związane z trybem życia konsumenta czy uprawianiem sportów. IoT może mieć również zastosowanie w ubezpieczaniu nieruchomości. We wszystkich tych przypadkach pojawia się pojęcie „pay as you live”, uwzględniające pobieranie danych o kliencie za pomocą narzędzi w rodzaju wearables i najróżniejszych czujek, które dają podstawy do kalkulacji składek. Przyszłość bez wątpienia przyniesie sporą rewolucję w podejściu ubezpieczycieli do konstruowania produktów.
Silnie rozwijającym się kanałem na rynku bankowym są również aplikacje mobilne. W jakim stopniu mogą być one wykorzystane do sprzedaży produktów ubezpieczeniowych?
– Jesteśmy na początku tej drogi. W kanale mobilnym dominują obecnie trzy kategorie produktowe: ubezpieczenia murów, turystyczne i komunikacyjne, z czego najczęściej sprzedawane są polisy z dwóch ostatnich grup. Jednak w przypadku ubezpieczeń na życie musimy zmierzyć się z dużym utrudnieniem. Jest nim brak możliwości wyrażenia cyfrowej zgody na zasięganie opinii w placówkach medycznych. Branża wciąż czeka na odpowiednie rozwiązania legislacyjne, które udrożnią kanały zdalne w takich sytuacjach. Zdarzają się oczywiście i takie przypadki, gdzie cała paleta produktowa banków dostępna jest w kanale mobilnym. Takim ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI