Raport Specjalny Bancassurance: Bancassurance w świecie cyfrowych ekosystemów

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Globalne megatrendy - szczególnie cyfryzacja i powszechność urządzeń mobilnych - i związane z tym wyśrubowane oczekiwania użytkowników mocno wpływają na sektor bankowy. Banki konkurują nie tylko ze sobą, ale również z fintechami i ekosystemami dużych graczy, jak Amazon, które obejmują także obsługę finansową. Z tych powodów eksperci firmy doradztwa strategicznego McKinsey szacują, że na świecie do 2025 r. Return on Equity (RoE) banków spadnie średnio aż o 4 pkt. proc., a w najbardziej narażonych, np. skupionych na klientach detalicznych, spadki mogą sięgnąć kilkunastu procent - chyba że te instytucje skutecznie wdrożą strategie cyfryzacji; wtedy obecny poziom RoE mógłby zostać utrzymany.

Jarosław Bucoń
Senior Manager w Sollers Consulting

Ubezpieczenia są jednym z istotnych elementów nowej, cyfrowej układanki. Przez wiele lat w Polsce stanowiły źródło przychodów dla banków, jako usługa finansowa są też naturalnym uzupełnieniem ich oferty.

Obecnie większość propozycji ubezpieczeniowych sprzedawanych w bankach wciąż jeszcze jest związana bezpośrednio z produktem bankowym lub ma charakter inwestycyjny (ubezpieczenia na życie i dożycie – odpowiednio, według danych PIU, 25,8% i 70,2% w I kw. 2018 r.). Natomiast część banków zaczyna z powodzeniem rozszerzać portfolio sprzedawanych ubezpieczeń o produkty niepowiązane, tzw. standalone. W 2009 r. było to zaledwie 0,7% składki w bancassurance, w I kw. 2018 r. już ponad 4% (w ubezpieczeniach życiowych). Zdecydowanie rośnie również – w porównaniu z grupowymi – ilość i wartość ubezpieczeń indywidualnych sprzedawanych w kanale bancassurance.

Bariery wzrostu

Te trendy oznaczają, że dla banków możliwe jest zwiększenie wpływów ze sprzedaży ubezpieczeń, jeśli skutecznie dotrą do swych klientów z dopasowanym produktem. Natomiast na przeszkodzie stają często bariery procesowe, organizacyjne i techniczne.

Pierwszą z nich jest skupienie banku i jego pracowników na głównym biznesie, czyli produktach bankowych, gdzie ubezpieczenie jest czymś dodatkowym. Jest to często odzwierciedlone także w systemach bonusowych i premiowych, jednakże z wcześniejszych doświadczeń, związanych np. ze sprzedażą leasingu, wiadomo, że akurat ten problem można dość łatwo rozwiązać. Większe wyzwanie stanowią systemy IT; banki mają zwykle skomplikowaną architekturę, często występuje kilka front-endów. W tej sytuacji spójne zarządzanie ofertą, szczególnie ubezpieczeń standalone, oznacza albo duże koszty, albo jest wręcz niemożliwe.

Kolejnym dużym tematem, ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI