Raport BankTech | Innowacje w Bankowości | Ostrożnie z innowacjami
Żeby bank mógł być nazwany innowacyjnym, musi wprowadzić szereg systemów, usług i rozwiązań, które wykraczają poza tradycyjne podejście. Dziś kluczowe obszary to przede wszystkim technologie i systemy IT, czyli m.in.: wykorzystanie AI do personalizacji ofert, oceny ryzyka kredytowego, wykrywania oszustw, automatyzacji obsługi klienta (chatboty) i prognozowania trendów rynkowych. To również wykorzystanie chmury obliczeniowej (cloud computing), zapewniającej skalowalność, elastyczność i obniżającej koszty infrastruktury IT. Z kolei interfejsy programowania aplikacji (API) i open banking umożliwiają bezpieczną wymianę danych z zewnętrznymi dostawcami usług finansowych (fintechy), co prowadzi do tworzenia nowych, zintegrowanych ofert dla klientów.
Nie tylko personalizacja
W obszarze usług i produktów innowacyjność to m.in. personalizacja na niespotykaną dotąd skalę, intuicyjne i bogate w funkcje aplikacje mobilne czy nowoczesne formy płatności. Innowacyjność banków może przejawiać się także w podejściu zorientowanym na klienta (customer-centric), czyli ciągłym zbieraniu opinii klientów i wykorzystywaniu ich do ulepszania usług oraz tworzenia nowych rozwiązań.
– W mojej ocenie innowacyjny bank powinien oferować wygodne i bezpieczne rozwiązania dla swoich klientów. Rozwiązania, które odpowiadają na ich potrzeby, a jednocześnie zapewniają bezpieczeństwo środków i transakcji. Bank jako instytucja zaufania publicznego nie powinien być bezpośrednio w awangardzie technologicznej – to miejsce zarezerwowane dla sektorów, które akceptują większe ryzyko, m.in. rozrywki lub e-commerce. Finanse jednak są obszarem wymagającym korzystania ze sprawdzonych i godnych zaufania narzędzi. Wszelkie nowinki technologiczne czy prekursorskie rozwiązania są w bankach mile widziane do przetestowania, badania, natomiast pośpiech z ich wdrażaniem nie jest wskazany – zauważa Michał Miszułowicz, dyrektor ds. współpracy z sektorem innowacji w BNP Paribas Banku Polska.
Jego zdaniem wyjątkiem w tym zakresie jest cyberbezpieczeństwo. Bank innowacyjny powinien wręcz wyznaczać trendy dla innych sektorów.
– Jednocześnie warto zauważyć, że innowacyjność to nie tylko technologie, ale również kultura relacji z klientem czy kultura pracy w firmie. Dobrym przykładem jest nasze działanie Beyond Agile, gdzie rewolucjonizujemy sposób zarządzania sprzedażą i oddajemy sprawczość w ręce mniejszych, interdyscyplinarnych zespołów, które wspólnie pracują nad realizacją prostych celów – dodaje.
Bartłomiej Dajer, New Business Development Director Credit Agricole Banku Polska, przekonuje, że kiedy myś...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI