Ranking Banków MF BANK: Bank bez barier
Kilka milionów Polaków dotkniętych jest różnego rodzaju niepełnosprawnościami – przypomniał podczas tegorocznych Horyzontów Bankowości prezes Związku Banków Polskich, Krzysztof Pietraszkiewicz.
Banki, jako instytucje zaufania publicznego, powinny zapewnić dostęp do swych usług wszystkim grupom klientów bez wyjątku. Szczególnego znaczenia w tym kontekście nabiera właściwe rozpoznanie specyficznych potrzeb tych grup klientów, które są szczególnie narażone na wykluczenie finansowe.
Do tej kategorii należą w pierwszej kolejności osoby dotknięte różnego rodzaju niepełnosprawnościami. – Dziś osoby z niepełnosprawnością stanowią niemal 12% Polaków i odsetek ten będzie się zwiększał w wyniku starzenia się polskiego społeczeństwa – przypomniała Anna Pulnar, ekspert ds. CSR w Banku Millennium. Należy jednak pamiętać, że ryzyko wykluczenia cyfrowego dotyka także tych seniorów, którzy nie narzekają na swoje zdrowie.
Tempo rozwoju technologii teleinformatycznych nierzadko sprawia, iż tradycjonalistycznie nastawione osoby starsze nie są w stanie szybko dostosować się do nowoczesnych kanałów świadczenia usług finansowych.
Odrębną grupą klientów narażonych na wykluczenie finansowe są osoby zamieszkujące obszary wiejskie. Dostęp do Internetu na wsi wciąż pozostawia wiele do życzenia, a postępująca redukcja placówek bankowych sprawia, że w najmniejszych miejscowościach coraz trudniej o obsługę w formie tradycyjnej.
Likwidacja barier w przestrzeni realnej i wirtualnej
Z tego wszystkiego zdają sobie sprawę reprezentanci wyróżnionego banku. – Bankowość bez barier, dostępna dla każdego klienta bez wyjątku, stanowi dla nas nie tylko działanie o charakterze CSR, ale integralny element filozofii oraz kluczową składową strategii biznesowej Banku Millennium. Naszym celem jest zapewnienie powszechnego dostępu do usług nie tylko bankowych, ale i pozabankowych – podkreśliła Anna Pulnar.
W tę filozofię wpisuje się konsekwentne likwidowanie przysłowiowych „trzech schodów” zarówno w przestrzeni rzeczywistej, jak również i cyfrowej. Działania te przynoszą wymierny skutek: czterech na pięciu klientów Banku Millennium wykorzystuje dziś nowoczesne, zdalne kanały transakcyjne, a szczególną dynamikę wzrostu daje się zaobserwować w przypadku najwygodniejszej aplikacji mobilnej. – Liczba użytkowników bankowości mobilnej zwiększyła się o ponad 40% rocznie w ostatnich dwóch latach – zauważyła Anna Pulnar.
Przeciwdziałanie wykluczeniu w banku i… kinie
Tak dobry wynik dało się osiągnąć dzięki właściwemu rozpoznaniu potrzeb zagrożonych wykluczeniem finansowym i zapewnieniem im przyjaznych form współpracy z bankiem.
Już dziś wszystkie bankomaty Millennium bez wyjątku oraz przeszło 70% placówek tego banku dostosowanych jest do wymagań osób z niepełnosprawnościami. – Byliśmy jedną z pierwszych polskich firm, która uwzględniła potrzeby osób z niepełnosprawnościami, i dostosowała pod ich kątem stronę www. Z tego tytułu Bank Millennium otrzymał nagrodę „Strona bez barier” przyznaną przez Fundację „Widzialni” – przypomniała ekspert ds. CSR.
Przypomniała ona również, że w roku 2018 roku Bank Millennium został sygnatariuszem Karty Różnorodności, a jego działania na rzecz przeciwdziałania wykluczeniu wykraczają poza obszar świata finansów. – Podczas Millennium Docs Against Gravity, największego polskiego festiwalu filmów dokumentalnych, zapewniliśmy udostępnianie filmów kinowych w wersji z audiodeskrypcją. Pozwoliło to na zwiększenie dostępu do świata sztuki filmowej osobom z niepełnosprawnościami wzroku – wskazała Anna Pulnar.
|
Bank dostępny także dla… młodych
Zapewnienie szerokiej dostępności dla wszystkich klientów oznacza otwartość nie tylko na potrzeby seniorów czy osób z niepełnosprawnościami, ale również inne grupy konsumentów, w tym millennialsów, którzy również mają dość specyficzne oczekiwania. Dlatego właśnie Bank Millennium zajął drugie miejsce w kategorii „Bank dla młodych”.
– To dla nas sygnał, że innowacyjne usługi, które oferujemy trafiają w oczekiwania młodych ludzi. Chodzi nam przede wszystkim o to, żeby korzystanie z usług bankowych było jak najprostsze i zajmowało jak najmniej czasu. Dlatego proponujemy użytkownikom m.in. zupełnie nową, spersonalizowaną aplikację mobilną oraz możliwość korzystania z chatbota do przeprowadzania operacji bankowych. Idziemy też o krok dalej. Chcemy, aby aplikacja bankowa stała się centrum łatwego dostępu do innych usług, np. zakupu biletów komunikacji czy ubezpieczeń – powiedziała Iwona Jarzębska, Dyrektor Departamentu Public Relations w Banku Millennium.