Przez koronawirusa nastroje polskich konsumentów sięgnęły historycznego minimum w kwietniu
„Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK, czyli syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje wśród polskich konsumentów, wyniósł w kwietniu -27,7 i był niższy o 28,7 pkt. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca. Tym samym osiągną najniższą wartość w historii pomiarów prowadzonych przez GfK od maja 2001 roku” – napisano.
Wszystkie składowe Barometru Nastrojów Konsumenckich pogorszyły się
W kwietniu wszystkie składowe Barometru Nastrojów Konsumenckich pogorszyły się:
– oceny bieżącej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego – spadek o 8 pkt. proc., z poziomu 6,1 do -1,9;
– oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego – spadek o 40,1 pkt. proc., z poziomu 4,2 do -35,9;
– oceny przyszłej sytuacji gospodarczej kraju – spadek o 66 pkt. proc., z poziomu -4,3 do -70,3;
– skłonność do zakupów – spadek o 0,9 pkt. proc., z poziomu -1,9 do -2,8;
Zobacz więcej najnowszych wiadomości o pandemii koronawirusa >>>
„W ogólnie bardzo negatywnych kwietniowych wynikach warto odnotować fakt, iż o ile istotnie spadły oceny bieżącej i przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz oceny przyszłej sytuacji gospodarczej kraju, to wskaźnik skłonności do zakupów, na tle spadków pozostałych składowych barometru, zanotował spadek relatywnie niski. Może to wskazywać, iż w perspektywie krótkookresowej ten niewielki uszczerbek, jakiego na razie doznała konsumencka skłonność do zakupów, zostanie zachowany, co pozwoli, wraz z szybkim odblokowaniem gospodarki, na w miarę szybki powrót konsumentów do sklepów i odbudowę poziomów sprzedaży towarów i usług, w okolice wartości sprzed pandemii” – napisano.
Bądź na bieżąco z tematem koronawirusa – zapisz się na nasz newsletter >>>
Badanie zrealizowano w dniach 3-8 kwietnia metodą CAWI ogólnopolskiej próbie n=1000 osób.
Barometr jest zagregowanym wskaźnikiem sporządzanym na zlecenie Komisji Europejskiej, wyliczanym od 1985 roku. Obecnie indeks obejmuje 27 krajów. Dane dla Polski pochodzą z badania GfK współfinansowanego przez Komisję Europejską.