Przesyt technologią, czyli na czym polega trend technologicznej odnowy

Przesyt technologią, czyli na czym polega trend technologicznej odnowy
Fot. Pixabay.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Konsumenci zaczynają odczuwać przesyt technologią: 83% badanych dobrze się czuje, gdy znajduje się w miejscach bez zasięgu, a ponad połowa mogłaby zrezygnować z 2-3 urządzeń, ponieważ rzadko ich używa - wynika z najnowszego raportu GfK Polonia i Clue PR. Wkraczamy w czas technologicznej odnowy?

Przesyt technologią, czyli na czym polega trend technologicznej odnowy

Doskonałe sprzęty zaczynają się kojarzyć ze sztucznością i opresją, a nie spełnieniem marzeń – takie wnioski płyną z najnowszego raportu GfK Polonia i Clue PR z kwietnia br., przeprowadzonego wśród użytkowników o wysokiej świadomości technologicznej. Technologia w swoim dążeniu do doskonałości zaczyna wyprzedzać człowieka i stanowi dla niego duże wyzwanie, zamiast być idealnym dopełnieniem jego życia – komentuje dr Marta Bierca, Team Manager w GfK Polonia i współautorka badania. Czy to oznacza koniec idealnych sprzętów odgadujących nasze myśli? Na pewno będziemy je traktować z większą rezerwą i bardziej wybiórczo.

W sieci wątpliwości

32% badanych deklaruje, że ma o wiele za dużo aplikacji w swoim smartfonie, a 33% respondentów celowo wyłącza transmisję danych od czasu do czasu, aby znaleźć się poza siecią. 57% deklaruje, że ich zdaniem Internet i nowe technologie negatywnie wpływają na jakość kontaktów międzyludzkich, a 53% ma poczucie, że nowe technologie za bardzo ingerują w życie człowieka. Tyle samo uważa, że są dla niego niebezpieczne. Chociaż często z własnej woli jesteśmy zanurzeni w świecie cyfrowym, wyraźnie zaczynamy odczuwać zmęczenie. Jak to wpływa na nasze zachowanie i decyzje konsumenckie?

Nowe nie znaczy lepsze

Po pierwsze, na widok nowości na rynku bierzemy wdech, a nie od razu wrzucamy je do e-koszyka. Początkowy hurraoptymizm, z jakim wielu z nas reagowało na technologiczne nowości, ustępuje miejsca rezerwie i większej świadomości w wyborze sprzętów. Rosnąca grupa konsumentów zaczyna podchodzić do technologii w japońskim duchu wabi sabi, odkrywającym piękno w przemijaniu i niedoskonałościach – mówi Alicja Wysocka-Świtała, Partner Zarządzająca Clue PR i współautorka badania.

Dotychczas ten trend był obecny w designie, zgodnie z badaniem GfK i Clue PR zaczyna przenosić się do świata technologii. 75% badanych nie wymienia sprzętów na nowe od razu, gdy uzna je za przestarzałe czy niezgodne z trendami. Nie tylko z przyzwyczajenia. Prawie połowa – 46% badanych – uważa, że nowe sprzęty szybciej się psują. 36% respondentów ceni sobie urządzenia, których używa już kilka lat, ponieważ są skonfigurowane zgodnie z ich potrzebami i bardziej „swojskie”. Dlatego 42% respondentów stara się naprawić sprzęty, a nie wymieniać. Ma to związek z personalnym podchodzeniem do technologii, 23% lubi nadać używanym urządzeniom osobisty charakter, poprzez naklejki, czy nienaprawianie zbitego ekranu, aby przestały być jedynie lśniącymi gadżetami.

Mniej czyli lżej

Ilość nie oznacza jakości – ten pogląd zaczyna być bliski nawet bardzo zagorzałym użytkownikom technologii, bo tacy byli respondentami w badaniu. Średnio badani mają 6 urządzeń elektronicznych i deklarują, że mogliby zrezygnować z połowy z nich. Otaczanie się murem ze lśniących od nowości sprzętów, z których nie umiemy w pełni korzystać, nie tylko zaczyna być w złym stylu, ale jest też oznaką braku świadomości trendów. Przeciętnie konsumenci korzystają z 7 aplikacji na swoich smartfonach – w obliczu liczby dostępnych aplikacji odpowiadających na praktycznie każdą sferę życia, nie wydaje to się zbyt wysoką liczbą. Zwłaszcza, że 32% deklaruje, że ma za dużo aplikacji w smartfonie, a 23% celowo nie instaluje niektórych aplikacji, aby uniknąć efektu hiperpołączenia, czyli nieustannego przebywania w sieci.

Kiedyś potrzeba posiadania najlepszych urządzeń była we mnie bardzo silna. Chyba w 2016 zobaczyłem, że wszystkie telefony stały się tak rozwinięte, że już nie mam potrzeby, żeby mieć lepiej – deklaruje jeden z respondentów, 32-letni Kuba. Konsumenci są zmęczeni perfekcyjnością, ponieważ niedoskonałość wpisana jest w ich życie. Jesteśmy niedoskonali – nie wyglądamy jak z okładek, zmieniamy wagę, przyzwyczajenia, szybko się nudzimy, uzależniamy, zapominamy o różnych rzeczach, z wiekiem też trudniej nabywamy nowych kompetencji. Sztuką jest odnaleźć w tych niedoskonałościach piękno, a w świecie technologii poruszać się bardziej świadomie i uważnie.

Źródło: GfK Polonia i Clue PR