Przeniesienie konta nie musi być drogą przez mękę
Polacy niechętnie zmieniają konto bankowe. Nierzadko wolą pozostać przy swoim starym i drogim rachunku, aby unikać problemów z jego zmianą. Expander radzi więc co zrobić, aby bezstresowo przenieść rachunek do innego banku. Najważniejsza rada to wykorzystać nowy bank, aby formalności załatwił za nas.
Banki coraz aktywniej zachęcają do przenoszenia konta bankowego. Wprowadzają coraz atrakcyjniejsze oferty i promocje. Jednak wielu Polaków pozostaje przy swoich starym i często drogich rachunkach. Ewentualne kłopoty związane z zamknięciem starego konta są dla nich istotniejsze niż oczekiwane korzyści z otwarcia nowego. Jednym z takich problemów może być to, że zapomnimy poinformować jakąś osobę lub instytucję o nowym numerze rachunku. Kłopotliwe jest również przeniesienie zdefiniowanych odbiorców przelewów, zleceń stałych, czy poleceń zapłaty.
Na domiar złego wizyta w oddziale banku w celu zamknięcie konta potrafi wyprowadzić z równowagi nawet najspokojniejszą osobę. Nierzadko okazuje się bowiem, że stanęliśmy w kolejce do niewłaściwego okienka lub akurat system się zepsuł i należy przyjść innego dnia. Bankom nie zależy na tym, żeby ułatwiać zamykanie rachunków więc zwykle tego nie robią.
Expander radzi więc, że do zamknięcie starego konta warto wykorzystaniu pomoc banku do którego przenosimy rachunek. Zwykle taka usługa jest bezpłatna. Cała procedura polega na tym, że podczas otwierania konta możemy podpisać pełnomocnictwo, które pozwoli bankowi załatwić nasze sprawy w starym banku.
Oprócz druku pełnomocnictwa wypełniamy też formularz, w którym wskazujemy co nowy bank ma zrobić. Może on za nas wypowiedzieć umowę starego konta. Może też dokonać przeniesienia zdefiniowanych odbiorców przelewów, zleceń stałych czy poleceń zapłaty. Na naszą prośbę poinformuje również wskazane przez nas instytucje (np. pracodawcę czy urząd skarbowy) o tym, że mamy nowy numer konta.
Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, gdyż wszystkie wymagane procedury dopełniamy podczas jednej wizyty w banku. Jedyny problem polega na tym, że w momencie przenoszenia konta możemy zapomnieć o jakiejś osobie czy instytucji, która później przeleje nam pieniądze na stare konto. Aby tego uniknąć możemy nie zamykać od razu starego konta lecz przez jakiś czas posiadać dwa. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby nowy bank jedynie przeniósł nasze usługi i poinformował wskazane instytucje. Nie ma obowiązku zamykania starego konta. Aby zminimalizować koszty warto jednak zrezygnować z karty płatniczej do starego konta.
Jarosław Sadowski
Analityk firmy Expander