Przelew na numer telefonu
Jak wynika z badania "Global Mobile Consumer Survey" firmy Deloitte, dostęp do smartfonów ma obecnie już 80 proc. z nas. Telefon stał się przedmiotem niezbędnym do codziennego funkcjonowania. Wykorzystujemy go w wielu obszarach - także do załatwiania spraw finansowych, w tym również do płacenia. Dzięki systemowi Express Elixir, służącemu realizacji przelewów natychmiastowych, możliwe było uruchomienie (w systemie płatności mobilnych BLIK) płatności adresowanych na numer telefonu. Taką usługę udostępnia swoim klientom rosnące grono banków.
Obecnie z płatności na numer telefonu mogą korzystać klienci Banku Millennium, Banku Zachodniego WBK, ING Banku Śląskiego, PKO BP oraz w mBanku (w zakresie bankowości detalicznej). Decydując się na natychmiastowe przesłanie środków pomiędzy rachunkami bankowymi za pomocą smartfona wystarczy znać numer telefonu odbiorcy. Płatności rozliczane są w obsługiwanym przez KIR systemie Express Elixir. Dzięki temu rozwiązaniu pieniądze trafiają na rachunek docelowy w czasie liczonym w sekundach, niezależnie od dnia tygodnia czy godziny dokonywania transakcji.
Doświadczenia innych rynków pokazują, że im dalej postępuje smartfonizacja i cyfryzacja, tym silniej gotówka jest wypierana przez nowoczesne, elektroniczne formy płatności. Zjawisko to dobrze widać na przykładzie krajów skandynawskich, wśród których przoduje Szwecja. Szwedzi konsekwentnie wybierają transakcje bezgotówkowe, które stanowią już ok. 80 proc. wszystkich płatności. Tylko w 2015 r. wartość gotówki w obiegu spadła o 11 proc. – do poziomu około 13,5 mld koron szwedzkich, tj. równowartości 1,4 mld euro. Według KTH Royal Institute of Technology, duży wpływ na wzrost popularności płatności bezgotówkowych w tym kraju miało wprowadzenie aplikacji płatniczej o nazwie Swish. Umożliwia ona przesyłanie pieniędzy za pomocą telefonu komórkowego z jednego konta bankowego na drugie w zaledwie kilka sekund. Od momentu uruchomienia w grudniu 2012 r. do marca 2016 r. liczba jej użytkowników osiągnęła 4 mln. Dodatkowo, miesięcznie średnio przybywa ponad 110 tys. nowych użytkowników aplikacji.
Przelew na numer telefonu – jak się to robi?
Polska należy do liderów we wdrażaniu innowacyjnych form płatności. Na naszym rynku dostępne są rozwiązania, które w innych krajach bywają dopiero w fazie przygotowań. To m.in. przypadek przelewów natychmiastowych Express Elixir, uruchomionych przez KIR w 2012 r. Obecnie nowością w segmencie mobilnych usług bankowych są natychmiastowe przelewy na numer telefonu. Na czym polega ta usługa i czym taki przelew różni się od tradycyjnego?
– Podstawową różnicą jest to, że nie musimy znać i podawać numeru rachunku odbiorcy. Do wykonania przelewu wystarczy numer telefonu, a pieniądze trafiają na konto odbiorcy praktycznie natychmiast – mówi Grzegorz Leńkowski, dyrektor Linii biznesowej płatności natychmiastowe w KIR. – Przelewy na numer telefonu realizowane są w trybie on-line z wykorzystaniem systemu Express Elixir, którego operatorem jest KIR. Można je zlecić do każdego banku, będącego członkiem systemu płatności mobilnych BLIK, który wdrożył już tę usługę – dodaje G. Leńkowski.
Taki przelew szczególnie przyda się w sytuacji, gdy nie mamy przy sobie portfela ani karty kredytowej, a chcemy w danym momencie przesłać pieniądze innej osobie. Przykładowo, kiedy podczas spotkania w restauracji dzielimy się rachunkiem, użytkownicy systemu płatności mobilnych BLIK mogą się rozliczyć ze znajomymi za pomocą telefonu, bez konieczności wymieniania się numerami rachunków bankowych. To równie proste jak wysłanie SMS-a. – Patrząc na światowe trendy, można wnioskować, że przelewy na numer telefonu to płatność przyszłości. Możliwe więc, że już za parę lat w Polsce, podobnie jak w Szwecji, jednym z najpopularniejszych narzędzi płatniczych będzie telefon – podkreśla G. Leńkowski.
Zamiana numeru telefonu na numer rachunku
Jak to się dzieje, że numer telefonu zostaje zamieniony na rachunek bankowy? Po wybraniu numeru telefonu osoby, do której chcemy zlecić przelew, następuje jego automatyczna zamiana na odpowiadający mu numer rachunku bankowego. Koniecznym warunkiem realizacji operacji jest powiązanie numeru telefonu i numeru rachunku bankowego. Ten proces, realizowany w trybie on-line, odbywa się za pośrednictwem operatora systemu BLIK – spółki PSP.
W sytuacji, gdy ktoś zleca przelew na numer telefonu, w pierwszej kolejności w bazie numerów PSP odbywa się weryfikacja, czy dany numer jest w niej zarejestrowany i do jakiego rachunku jest przypisany. Następnie do systemu Express Elixir wysłany zostaje komunikat o zleconej płatności z numerem rachunku w formacie NRB, czyli tradycyjnym zapisie numerów kont bankowych, składającym się z 26 cyfr, który następnie jest w tym systemie przetwarzany i rozliczany w sposób natychmiastowy. – Środki od razu pojawiają się na koncie odbiorcy, niezależnie od tego, czy przelew wyślemy w niedzielę w środku nocy czy we wtorek rano. System Express Elixir, w którym realizowane są przelewy na numer telefonu, pozwala bowiem na realizację transakcji przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku, również w weekendy i święta – podkreśla G. Leńkowski.
Kiedy przelew nie dojdzie…
Co jednak stanie się w przypadku, gdy będziemy chcieli wykonać przelew na numer telefonu, który nie został wcześniej zarejestrowany w bazie PSP? Realizacja takiej transakcji nie jest możliwa – otrzymamy wtedy stosowny komunikat.
Wysyłając przelew na numer telefonu należy także pamiętać, że warunkiem powodzenia transakcji jest posiadanie odpowiedniej ilości pieniędzy na koncie i stabilne połączenie z Internetem. Aby móc wykonać przelew, musimy być zalogowani do aplikacji bankowej, a do tego potrzebny jest nam dostęp do sieci – identycznie jak wtedy, gdy chcemy skorzystać z poczty elektronicznej czy portalu społecznościowego. Natomiast odbiorca przelewu nie musi być w danym momencie on-line. Przekazywane środki i tak natychmiast trafią na jego konto. Górny limit jednorazowego przelewu, obsługiwanego w systemie Express Elixir, wynosi 100 tys. zł. Należy jednak pamiętać, że maksymalna wartość transakcji ustalana jest indywidualnie przez banki oferujące usługę. Podobnie jest z jej ceną, którą możemy sprawdzić w ogólnodostępnych tabelach opłat i prowizji.
Źródło: KIR