Przed IT@BANK: Polska cyfrowym outsiderem?

Przed IT@BANK: Polska cyfrowym outsiderem?
Fot. STOCK.ADOBE.COM/Gorodenkoff
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Pomimo olbrzymiego postępu, jaki obserwujemy na przestrzeni ostatnich dekad, poziom digitalizacji plasuje Polskę na przedostatnim, dwudziestym siódmym miejscu spośród krajów europejskich. Aby wyjść z pozycji outsidera, należałoby w znaczącym stopniu zwiększyć nakłady na infrastrukturę IT.

#GrzegorzKuliszewski: Po wejściu do Unii zaczęliśmy rozbudowywać sieć dróg. Niestety, zabrakło analogicznych działań w obszarze infrastruktury teleinformatycznej #CyfryzacjaGospodarki #DigitalizacjaUsługPublicznych #ITBANK @IBM_PL

Rekordowe wykorzystanie kart bezstykowych przez polskich konsumentów, dynamiczny przyrost bankowych aplikacji mobilnych czy też współdziałanie sektora finansowego i administracji szczebla centralnego w celu digitalizacji kolejnych usług publicznych – wszystkie te ambitne zamierzenia i działania nie mogą przesłonić faktu, iż ogólny poziom ucyfrowienia polskiej gospodarki jest dość niski.

Za mało infrastruktury teleinformatycznej

To w znacznej mierze efekt braku inwestycji w tym obszarze. Po wejściu do Unii zaczęliśmy rozbudowywać sieć dróg, chcąc w ten sposób zachęcić zagranicznych inwestorów do wejścia na polski rynek. Niestety, zabrakło analogicznych działań w obszarze infrastruktury teleinformatycznej, w szczególności budowy zaawansowanych (tier4 lub tier5) centrów przetwarzania danych oraz budowy na masową skalę sieci światłowodowych – podkreśla Grzegorz Kuliszewski, dyrektor Sektora Bankowego w IBM Polska.

Zwraca on uwagę, iż takie inwestycje to zarówno dodatkowe miejsca pracy w Polsce, jak i podatki płacone w kraju. Bez spełnienia tego warunku nie sposób mówić o prawdziwym przełomie i wyjściu z końca tabeli choćby tylko do średniej europejskiej.

Chmura publiczna faktycznie może wpłynąć na przyspieszenie tego procesu, ale głownie dla klientów indywidualnych i małych firm. W przypadku dużych korporacji, gdzie jeszcze przez wiele lat będzie dominować chmura prywatna i hybrydowa, kluczowe znaczenie ma jakość kadr, które będą mogły tworzyć strategie chmurowe, konteneryzować istniejące aplikacje, budować nowe w modelu „cloud native” oraz zarządzać środowiskami wielochmurowymi – dodaje przedstawiciel IBM Polska.

Kadra informatyczna nie jest problemem

Rodzi się oczywiście pytanie, w jakim stopniu polska kadra zarządzająca jest gotowa na cyfrową transformację. Grzegorz Kuliszewski wskazuje, że akurat ten obszar, podobnie, jak jakość wykształcenia i doświadczenie informatyków, nie jest problemem.

Nie uważam, żeby Polacy byli pod tym względem w jakimkolwiek stopniu gorsi od innych narodów. Wręcz przeciwnie, specyfika polskiego rynku pracy, jego zmienność, powoduje, że zarówno menedżerowie, jak i pracownicy są otwarci na zmiany – dodaje przedstawiciel IBM Polska.

Nie oznacza to rzecz jasna, że wszystkie firmy bezboleśnie przejdą przez kolejne etapy cyfrowego tsunami, jednak nie jest to wyłącznie problem polski.

Świat zmienia się coraz szybciej. W związku z tym my wszyscy, a nie tylko menedżerowie musimy się zmieniać. Czy wszyscy sobie poradzą? Pewnie nie. Niektórzy uznają, że to jest zbyt trudne i skomplikowane, ale tak dzieje się na całym świecie. Zawsze jakaś część rynku nie uwzględni innowacji i nie wyciągnie wniosków z działalności takich podmiotów jak Alibaba czy Uber, które diametralnie zmieniły sposób dostarczania produktów i usług – zauważył Grzegorz Kuliszewski.

Więcej na ten temat już 14 listopada 2019 r. podczas konferencji IT@BANK

Źródło: aleBank.pl