Przed Forum Usług Płatniczych: po pierwsze płatności natychmiastowe
Karol Mórawski: Okres COVID-19 odmienił wizerunek sektora płatniczego, dynamicznie zwiększając udział operacji bezgotówkowych. Jakie rozwiązania mogą się stać głównym leitmotivem rozwoju branży płatności w nadchodzącym czasie?
Włodzimierz Kiciński: Wydaje się, że najważniejszym elementem dla obszaru płatności w Europie jest projekt płatności natychmiastowych. One dziś mają największe znaczenie dla klientów, a tym samym również dla instytucji bankowych i płatniczych.
W Polsce z całą pewnością będziemy zwracali uwagę na dalszy, intensywny rozwój płatności mobilnych, bowiem dotychczasowy postęp w tym obszarze wskazuje ogromne zainteresowanie. Sprzyja temu sytuacja związana z COVID-19, a dynamikę rozwoju płatności mobilnych ilustruje bardzo szybki przyrost klientów, którzy wyłącznie w ten sposób korzystają z usług bankowych.
Mamy ich 12 mln, a w ciągu zaledwie roku ich liczba zwiększyła się o blisko 1/3. Jest to rodzaj płatności, który zapewnia szybkość wykonywania operacji, a w konsekwencji wysoką funkcjonalność i bezpieczeństwo.
Kwestie te z pewnością znajdą odzwierciedlenie w tegorocznej agendzie Forum Usług Płatniczych.
Czytaj także: Przed Forum Usług Płatniczych: regulacje i cyberbezpieczeństwo>>>
Wiemy doskonale, że w Polsce szybko rozwija się obrót bezgotówkowy, na jakim etapie zaawansowania jesteśmy, jeśli chodzi o powszechną dostępność płatności elektronicznych?
Staramy się, zwiększać ilość punktów akceptujących płatności kartami czy dokonywane mobilnie, jest to główne zadanie Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Mamy już około 1,2 mln POS-ów, które są stale unowocześniane, jednocześnie cały czas zmierzamy do ograniczenia tzw. białych plam, czyli miejsc, gdzie nie można dokonać płatności drogą elektroniczną ze względu na ograniczenia w dostępie do Internetu.
Sądzimy, że program będzie zmierzał do dalszego upowszechniania płatności elektronicznych, zaś liczba białych plam będzie konsekwentnie ograniczana do minimum.
Czytaj także: Forum Usług Płatniczych 2022>>>
Z popularyzacją płatności elektronicznych wiąże się konieczność zapewnienia bezpieczeństwa. Pojawia się pytanie, jakie działania mają w tym kontekście większe znaczenie: rozwój technologii zabezpieczeń czy edukacja i uświadamianie użytkowników?
Nie ma bezpiecznego używania nowoczesnych instrumentów płatniczych bez udziału technologii, a żeby właściwie korzystać z technologii niezbędna jest odpowiednia świadomość użytkowników.
Tę zaś można zbudować tylko dzięki konsekwentnie realizowanej i powszechnej edukacji. Tak więc kolosalne znaczenie dla dokonywania płatności mają zarówno nowe technologie, jak i edukowanie klientów i wszystkich partnerów, uczestniczących w regulowaniu operacji płatniczych.
Technologia i edukacja muszą iść razem. Obydwie te sfery będą omawiane w ramach dyskusji podczas Forum Usług Płatniczych.