Problemy brytyjskich banków z pożyczkami na zakup samochodów
Sąd zezwolił, by pożyczkodawcy mogli odwołać się od wcześniejszego orzeczenia Sądu Apelacyjnego, korzystnego dla konsumentów. Sąd Apelacyjnego wydał w październiku ’24 wyrok, w którym uznał, że wypłacanie przez banki prowizji dealerowi samochodowemu bez uzyskania świadomej zgody klienta jest niezgodne z prawem.
Wyrok ten wstrząsnął brytyjskim systemem bankowym, gdyż zwiększył prawdopodobieństwo, że banki będą musiały wypłacić ogromne odszkodowania za wiele pożyczek udzielonych konsumentom na zakup samochodów, a wartość tego rynku w ubiegłym roku wyniosła 52 mld funtów.
Rozpatrzenie sprawy przez Sąd Najwyższy planowane jest na początku 2025 roku.
Czytaj także: Dwa lata więzienia za wprowadzające w błąd reklamy BNPL w Wielkiej Brytanii
Brytyjski regulator dostarczy sądowi wiedzę finansową
Brytyjski regulator rynków finansowych Financial Conduct Authority (FCA) wydał oświadczenie, w którym stwierdził, że rozważa formalną interwencję w sprawie pożyczek samochodowych, aby podzielić się wiedzą specjalistyczną i pomóc sądowi w rozpatrzeniu apelacji.
FCA rozpoczęła w styczniu 2024 roku badanie prowizji uznaniowych przy finansowaniu samochodów , które miały na celu zachęcanie dealerów by oferowali klientom pożyczki wyżej oprocentowane. Takie prowizje zostały zakazane w 2021 r.
Jednak orzeczenie Sądu Apelacyjnego poszło o krok dalej i zakwestionowało opłaty stałe płacone przez banki dealerom, co oznaczało, że podważone może zostać znaczna część kredytów samochodowych. Po tym orzeczeniu grupa bankowa Close Brothers plc wstrzymała udzielanie pożyczek samochodowych, a Lloyds tymczasowo zawiesił płatności prowizji za nowe pożyczki na finansowanie pojazdów.
Lloyds jeszcze przed wyrokiem zarezerwował kwotę 450 mln funtów na pokrycie potencjalnych kosztów zadośćuczynienia, a Close Brothers 400 mln funtów.
Czytaj także: Brytyjskie władze badają powody zamykania rachunków przez banki
FCA wdroży branżowy program naprawczy
FCA poinformowała, że prawdopodobnie wprowadzi branżowy program naprawczy, który będzie odpowiedzią na lawinę skarg od dziesiątek tysięcy osób, które w ostatnich latach zaciągnęły pożyczki na zakup samochodu.
Biuro Rzecznika Finansowego, rozpatrujące skargi klientów banków poinformowało, że spodziewa się otrzymać w tym roku ponad 47 tys. skarg dotyczących finansowania zakupu samochodów – cztery razy więcej niż w roku ubiegłym.
Analitycy twierdzą, że kontrowersje wokół finansowania samochodów są podobne do skandalu z ubezpieczeniem płatności kredytów (PPI), który kosztował banki 50 mld funtów. PPI było rodzajem ubezpieczenia dołączanego do pożyczek i kart kredytowych, które miało pomóc pożyczkobiorcom w obsłudze długów, jeśli by zachorowali lub stracili pracę.
Pod koniec lat 90. i na początku XXI wieku banki zaczęły oferować ten wysoce dochodowy produkt jak największej liczbie klientów. Część z nich nie wiedziała, że go kupuje.
Analitycy Moody’s oszacowali, że całkowite koszty odszkodowań dla firm finansujących samochody może wynieść nawet 30 mld funtów.