Priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE w kontekście regulacji rynków finansowych
Na nasze pytanie – czy fakt, że Polska nie należy do strefy euro nie będzie utrudnieniem dla naszej prezydencji w obszarach dotyczących regulacji rynku finansowego – Katarzyna Przewalska stwierdziła, że nawet regulacje wprowadzające cyfrowe euro także będą w konsekwencji dotyczyły naszego kraju.
„Cyfrowe euro również będzie w obiegu w Polsce, o ile oczywiście banki centralne, Europejski Bank Centralny i Narodowy Bank Polski podpiszą stosowne porozumienie w tej sprawie” – stwierdziła.
Polska nie jest w Unii Bankowej, do której co do zasady należą państwa strefy euro. Niemniej Polskę obowiązuje zdecydowana większość regulacji przewidzianych dla Unii Bankowej, m.in. w zakresie wymogów regulacyjnych wobec banków, tzn. standardy prowadzenia działalności na rynku regulowanym w UE.
Podczas sprawowania prezydencji w Radzie UE nasz kraj będzie odpowiadał za dalszy rozwój i wzmocnienie tego projektu. Dotyczy to również zawieszonego projektu ustanawiającego trzeci filar Unii Bankowej, tj. Europejskiego Systemu Gwarantowania Depozytów (ang. EDIS, European Deposit Insurance Scheme).
„W rezultacie większość procedowanych file’ów bezpośrednio dotyczy Polski, niezależnie od tego, czy jesteśmy poza strefą euro. Dotyczą one całej Unii Europejskiej, 27 krajów członkowskich” – wyjaśniła.
Czytaj także: Jakich zmian może oczekiwać rynek finansowy podczas polskiej prezydencji w UE?
Pakiet płatności i resolution UE
Na pytanie która z opracowywanych regulacji podczas polskiej prezydencji jest najważniejsza dla polskiego sektora bankowego Katarzyna Przewalska wskazała na pakiet płatności, czyli PSR i PSD-3.
„Dotyczy on potencjalnych fraudów na rynku płatności, a także problematycznego obecnie zagadnienia jakim jest autoryzacja i uwierzytelniania transakcji. Ta kwestia będzie doprecyzowana, co jest dla bezpieczeństwa naszego rynku bardzo istotne” – mówiła.
Jak zauważyła, ważne będą także zagadnienia związane z procedurą resolution (w polskim prawodawstwie określaną jako przymusowa restrukturyzacja). Przyznała, że projekt Komisji Europejskiej w dużej mierze bazuje na doświadczeniach Polski w prowadzeniu tego typu procesów.
„Jesteśmy najbardziej doświadczonym krajem, jeżeli chodzi o przeprowadzanie tych procesów, zarówno pod kątem ilości jak i rodzajów zastosowanych instrumentów” – stwierdziła Katarzyna Przewalska.
„Popieramy projekt CMDI (przepisy bankowe dotyczące zarządzania kryzysowego i gwarantowania depozytów) w wersji zaproponowanej przez Komisję, ale akceptujemy je także w wersji Rady.
Mamy nadzieję, że te przepisy w jednej lub w drugiej wersji będą zaakceptowane w czasie trilogów, a następnie przez Parlament Europejski, ponieważ są ważne dla zapewnienia stabilności w wypadku potencjalnych szoków w przyszłości, których nie możemy wykluczyć m.in. z uwagi na sytuację geopolityczną” – dodała.
Czytaj także: Polski rynek finansowy o raporcie Mario Draghiego
Potrzebne wsparcie ekspertów rynku finansowego
Nasza rozmówczyni przyznała, że kierowany przez nią departament odpowiada nie tylko za obszary związane z rynkiem finansowym w czasie polskiej prezydencji, ale także za bieżące prace nad krajowymi regulacjami, nad wdrażaniem przepisów prawa europejskiego, które wchodzą w życie od 1 stycznia ’25.
Departament odpowiada na bieżące pytania konsumentów, na interpelacje poselskie, zajmuje się wszelkimi zagadnieniami dotyczącymi stabilności finansowej na rynku, a także jego rozwojem.
Katarzyna Przewalska wyraziła nadzieję, że eksperci z polskiego rynku finansowego i działające na nim instytucje wesprą Departament swoją wiedzą i doświadczeniem w czasie polskiej prezydencji.