Prezeska Fundacji Polska Bezgotówkowa o najważniejszych trendach w płatnościach bezgotówkowych

Prezeska Fundacji Polska Bezgotówkowa o najważniejszych trendach w płatnościach bezgotówkowych
Joanna Erdman. Źródło: FPB
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W kuluarach konferencji Future of Payments zorganizowanej przez Fundację Polska Bezgotówkowa o najnowszych światowych trendach w płatnościach bezgotówkowych rozmawialiśmy z Joanną Erdman, prezeską Fundacji Polska Bezgotówkowa.

„Myślę, że przyszłość jest już dziś. Podczas naszej Konferencji jej uczestnicy podkreślali szybkość zmian technologicznych przejawiającą się w tym, że średnio w ciągu jednego tygodnia pojawia się 12 nowych wdrożeń tylko w obszarze sztucznej inteligencji” – mówiła Joanna Erdman.

Zwróciła uwagę na keynote speech Natalii Hatalskiej, otwierający konferencję, pod tytułem „Patrząc w przyszłość, trendy, ryzyka i szanse”. Wizjonerka stwierdziła, że największy wpływ na biznes mogą mieć trendy, których nie śledzimy, czyli takie, które pojawiają się w innych branżach, i w innych obszarach.

Mogą to być na przykład trendy związane z rozwojem sztucznej inteligencji, ze zmianami globalnymi na świecie, z czynnikami geopolitycznymi.

Czytaj także: Za nami druga edycja konferencji Future of Payments!

Płatności bezgotówkowe a technologie i demografia

Na branżę płatności ma też coraz większy wpływ demografia. Starzenie się społeczeństw powoduje zmiany w zachowaniach konsumentów.

Prezeska FPB podała też przykład wpływu nowych technologii na zachowania konsumentów w różnych sytuacjach życiowych, np. podczas zakupów w większych sklepach.

Okazuje się, że produkty objęte tzw. sprzedażą impulsową, gdzie określone towary, np. guma do żucia umieszczane są na półkach sklepowych tuż przy kasach przestały cieszyć się dotychczasowym zainteresowaniem klientów.

Powód? Klienci stojący w kolejce do kasy patrzą w swoje smartfony zamiast na półki przed kasami.

Joanna Erdman mówiła, że najważniejsze trendy w płatnościach bezgotówkowych są determinowane czynnikami z czterech obszarów.

Pierwszy to „świat przeobrażeń” – dotyczy to zmian politycznych, makroekonomicznych,
również demograficznych. Drugi obszar jest związany z rozwojem sztucznej inteligencji. Trzeci dotyczy inkluzywności, szeroko rozumianego ESG. Z kolei czwarty obejmuje bezpieczeństwo, w tym również cyberbezpieczeństwo powiązane z obszarem płatności.

Czytaj także: Raport Specjalny | Płatności Bezgotówkowe | Konsumenci kształtują rynek płatności

AI – nadzieje i zagrożenia

Na pytanie, które z wymienionych zjawisk są w tym momencie najistotniejsze z punktu widzenia działalności Fundacji, Joanna Erdman stwierdziła, że kluczowe są zmiany demograficzne, które dotykają przedsiębiorców i konsumentów. Mówiła także o obawach i nadziejach związanych z AI.

„Sztuczna inteligencja po stronie płatniczej daje korzyści, ale i zagrożenia. Przede wszystkim upatrujemy tutaj korzyści w hiperpersonalizacji ofert kierowanych do klientów, w automatyzacji pracy, widzimy przydatność algorytmów sztucznej inteligencji, które będą lepiej wykrywać wszelkie wzory oszukańcze” – wskazywała.

„Z drugiej strony deepfake stają się jednym z największych zagrożeń tworzonych przez sztuczną inteligencję, co oznacza, że na wszystkie wyzwania związane z AI musimy patrzeć łącznie” – dodała Joanna Erdman.

Czytaj także: Bankowość i Finanse | Wywiad: Płatności Bezgotówkowe | Wykonaliśmy ogromny skok w przyszłość

Źródło: BANK.pl