Prezes ZBP o edukacji ekonomicznej

Prezes ZBP o edukacji ekonomicznej
Tadeusz Białek, fot. T. Kulesza
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
O tym jak istotna dla sektora bankowego jest odpowiednia wiedza ekonomiczna jego klientów rozmawialiśmy z dr. Tadeuszem Białkiem, prezesem Związku Banków Polskich, tuż po zakończeniu uroczystego podsumowania Roku Edukacji Ekonomicznej 2024 w siedzibie Senatu RP.

„Edukacja ekonomiczna ma wymiar krytyczny, dlatego, że badania między innymi Eurostatu, pokazują, że niestety Polacy mają jeden z najniższych poziomów wiedzy ekonomicznej w ramach całej Unii Europejskiej” – mówił dr Tadeusz Białek.

Prezes ZBP odwołał się także do wyników badań profesor Katarzyny  Sekścińskiej z Uniwersytetu Warszawskiego zaprezentowanych w Senacie podczas podsumowania Roku Edukacji Ekonomicznej (REE 2024). Wynika z nich, że Polacy przeceniają swoją wiedzę ekonomiczną.

„To niestety powoduje często błędne decyzje prowadzące do utraty pieniędzy” – stwierdził.


Czytaj także: Powstanie Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej

Wiedza z mediów społecznościowych

Jak wykazały badania duża część Polaków czerpie swoją wiedzę o finansach, o gospodarce  z niesprawdzonych źródeł w mediach społecznościowych, także z oszukańczych reklam.

„W tego typu reklamach często są wykorzystywane wizerunki celebrytów, zazwyczaj bez ich zgody.  Są tam prezentowane zupełnie nieracjonalne oferty inwestycyjne, które nigdy na rynku nie mogłyby zaistnieć, a które obiecują szybkie i wysokie zyski” – mówił dr Tadeusz Białek.

Czytaj także: Katarzyna Lubnauer o tym jak się zmienia edukacja ekonomiczna w polskiej szkole

Nie pomagaj się okraść

Zdaniem prezesa ZBP jednym z kluczowych elementów edukacji ekonomicznej jest tzw. higiena korzystania z bankowości elektronicznej, także z kart płatniczych.

Chodzi o podstawową wiedzę, dotyczącą tego, jak przechowywać prawidłowo kartę, jak chronić swoje dane identyfikacyjne, jak zachowywać się w przypadku otrzymania podejrzanego maila czy SMS-a, gdzie linki prowadzą do fałszywej strony bankowej po to, aby przestępcy mogli wyłudzić dane identyfikacyjne do logowania.

Prezes ZBP przypomniał, że w ubiegłym roku banki rozpoczęły największą w historii kampanię edukacyjną dotyczącą cyberbezpieczeństwa zatytułowaną „Nie pomagaj się okraść”.

„Na konkretnych przykładach, z życia wziętych, staraliśmy się pokazać, jak uważać na działania cyberprzestępców, jak reagować na propozycje fałszywych inwestycji, czy jak rozpoznać podszywanie się pod pracowników bankowych” – mówił dr Tadeusz Białek.

Czytaj także: Bankowość i Finanse | Cyberbezpieczeństwo | Nie pomagaj się okraść


Źródło: BANK.pl