Prezes Predictive Solutions o technologii w obsłudze procesów AML

Prezes Predictive Solutions o technologii w obsłudze procesów AML
AML | Źródło: AdobeStock
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Z Piotrem Komornickim, prezesem Predictive Solutions o rozwiązaniach wspierających procesy AML, tuż po zakończeniu Forum Bezpieczeństwa Banków rozmawiał Robert Lidke.

Nasz rozmówca przypomniał, że firma powstała w 1991 roku i od początku zajmowała się dostarczaniem technologii analitycznych, statystycznych i predykcyjnych do szerokiego wykorzystania.

Przez wiele lat funkcjonowała jako SPSS Polska, a po przejęciu technologii SPSS przez IBM, zmieniła nazwę na Predictive Solutions. Firma jest obecnie nastawiona na tworzenie rozwiązań dedykowanych dla wybranych obszarów.

Piotr Komornicki zauważa, że PS AML jest najbardziej zawansowanym produktem firmy, którą kieruje. Produkt ten jest dedykowany do obsługi systemowej procesów AML. Predictive Solutions ze swoim rozwiązaniem chce konkurować z produktami innych firm nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie.

Predictive Solutions zagadnieniami związanymi z zapobieganiem prania pieniędzy zaczęła się zajmować jeszcze zanim pojawiła się pierwsza dyrektywa unijna dotycząca tego tematu.

Od sztucznej inteligencji nie ma ucieczki

W 2004 roku firma przeprowadziła wdrożenie w GIIF – technologii analitycznej, wykorzystującej predykcję i sztuczną inteligencję. Wdrożone rozwiązania miały na celu ułatwienie identyfikacji podejrzanych transakcji w zbiorze wszystkich spływających do GIIF transakcji ponadprogowych.

W 2006 roku firma podjęła współpracę z w obszarze AML i CFT z PKO Bank Polski, a kolejno z Krajową Izbą Rozliczeniową i innymi instytucjami finansowymi Teraz przygotowuje się do wdrożenia 6. dyrektywy i analizuje założenia projektowanej 7. dyrektywy unijnej w tym zakresie.

Jak zauważa Piotr Komornicki, proces AML staje się coraz mocniej skomplikowany, a wynika to z ciągłej rywalizacji pomiędzy przestępcami a rządami. Od sztucznej inteligencji nie ma według niego ucieczki. Trzeba ją jednak wykorzystywać mądrze.

Trendy w dziedzinie AML

Pytany o aktualne trendy w obszarze AML Piotr Komornicki, oprócz rozwoju AI – wskazał coraz większe skomplikowanie systemów AML, sprowadzające się do:

  1. Coraz większej liczby źródeł danych wykorzystywanych na poziomie weryfikacji klientów;

2. Coraz większego nacisku na szybkie, w trybie on-line, weryfikacje klientów i transakcji;

3. Coraz mocniejszego poziomu nadzoru – powstawanie kolejnych regulacji i instytucji zaangażowanych w monitoring działań instytucji zobowiązanych – np. FIU na poziomie europejskim;

4. Coraz szerszego kręgu  podmiotów zobowiązanych do działania w zgodzie z procedurami AML;

5. Coraz bardziej zaawansowanej informatyzacji procesu – czego inicjatywa eSAR-ów jest przykładem;

6. Mocniejszego sektorowego podejścia do spraw AML – inicjatywa KIR i ZBP w tworzeniu Sektorowego Centrum Usług, w którą firma jest zaangażowana;

7. Konieczności przejścia na rozwiązania chmurowe.

Jak podkreślił, to wszystko wpływa na coraz większą rolę technologii w obsłudze procesów AML. Po pierwsze ważne, aby pamiętać, że obsługa procesów AML nie może przeszkadzać w prowadzeniu biznesu.

Po drugie dzięki technologii możliwa jest optymalizacja kosztów, tak by systemy przejęły jak największą część działań zespołów AML.

Mówił także o coraz bardziej restrykcyjnych i precyzyjnych regulacjach oraz o rosnących sankcjach za ich nieprzestrzeganie.

Sporą część rozmowy prezes Predictive Solutions poświęcił Sektorowemu Centrum Usług AML. W jego opinii inicjatywa ta uszczelni system AML w ogóle.

Pokazuje ona, że na co dzień konkurujące ze sobą banki, akurat w obszarze AML ściśle współpracują ze sobą rozumiejąc, że jest to działanie w ich wspólnym interesie.

Źródło: BANK.pl