Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
89dni
7godzin
3minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG | Multimedia

Prezeska Fundacji Polska Bezgotówkowa o tym jak transformacja cyfrowa może pomóc MSP w raportowaniu niefinansowym ESG

05.11.2024 11:17
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Prezeska Fundacji Polska Bezgotówkowa o tym jak transformacja cyfrowa może pomóc MSP w raportowaniu niefinansowym ESG
Joanna Erdman, Fot. FPB,
O tym, jak polscy przedsiębiorcy odnoszą się do transformacji cyfrowej - rozmawialiśmy z Joanną Erdman, prezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa, która była uczestniczką jednego z paneli podczas Kongresu Bankowości Zrównoważonego Rozwoju.

„Badania przeprowadzone na zlecenie Fundacji Polska Bezgotówkowa pokazują, że aż jedna trzecia przedsiębiorców w Polsce w ogóle nie używa jeszcze żadnych narzędzi cyfrowych” – powiedziała Joanna Erdman.

„Z drugiej strony te przedsiębiorstwa, które wykorzystują narzędzia cyfrowe – nie wiedzą czym jest ESG i jakie są konsekwencje wdrażania tych regulacji, które będą dotyczyły w końcu wszystkich przedsiębiorców” – dodała.

Czytaj także: Prezes ZBP o wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju na rynku finansowym

Jak sobie poradzić z jakością danych ESG?

Jak stwierdziła prezes FPB – już w tej chwili większe firmy, które już są zobowiązane do raportowania niefinansowego dotyczącego czynników ESG muszą monitorować swoje łańcuchy dostaw i wszystkich przedsiębiorców, którzy w tych łańcuchach dostaw funkcjonują. W konsekwencji regulacje ESG już dotykają małe i średnie przedsiębiorstwa.

Joanna Erdman wskazywała na szereg problemów z jakością danych i braku odpowiednich narzędzi do raportowania niefinansowego.

„Największym wyzwaniem jest jakość danych, źródła tych danych i pytanie skąd je pozyskiwać” – mówiła.

„Oczekujemy rozwoju narzędzi, które na poziomie nawet dużych instytucji pozwolą wystandaryzować proces raportowania” – stwierdziła.

Jej zdaniem działania Biura Informacji Kredytowej, które zamierza dane ESG agregować i standaryzować, a następnie udostępniać wszystkim istotnym uczestnikom rynku, jest rozwiązaniem zmierzającym w dobrym kierunku.

Czytaj także: Sektor bankowy kluczowy dla finansowania zielonej transformacji

Edukacyjne wsparcie dla MSP od sektora finansowego

Odnosząc się do najmniejszych firm, którymi szczególnie interesuje się Fundacja Polska Bezgotówkowa, Joanna Erdman stwierdziła, że przedsiębiorcy ci potrzebują wsparcia w zrozumieniu i wdrożeniu zasad ESG.

„Sektor bankowy może być z jednej strony edukatorem dla tych podmiotów, które będą w łańcuchu wartości dotknięte obowiązkiem raportowania ESG i jednocześnie może być też dostawcą narzędzi do tego, żeby te firmy mogły się z tych obowiązków wywiązać” – mówiła.

„My, jako Fundacja organizujemy na przykład webinary dla małych i średnich przedsiębiorstw, które mają uświadomić im, jakie konsekwencje powoduje regulacja ESG dla najmniejszych przedsiębiorców” – dodała.

Jak wskazywała – przemiany cyfrowe znajdują się w polu zainteresowania Fundacji. Stwierdziła, że w tym samym czasie wchodzi w życie druga ważna dla przedsiębiorców regulacja – unijny program „Droga ku cyfrowej dekadzie”.

„Fundacja dzisiaj próbuje zdefiniować wspólnie z Ministerstwem Rozwoju i Technologii, co oznaczać będzie w 2030 roku cyfrowy przedsiębiorca i jakie cele związane z ucyfrowieniem przedsiębiorstw powinniśmy sobie postawić” – powiedziała Joanna Erdman.



Czytaj także: ESRS i CSRD: 75% firm niegotowych do raportowania informacji niefinansowych

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
BankiCyfryzacja / DigitalizacjaEdukacja ekonomicznaESG / Environmental, Social and corporate GovernanceFundacja Polska Bezgotówkowa / FPBJoanna ErdmanKongres Bankowości Zrównoważonego Rozwoju / KBZRMałe i średnie przedsiębiorstwa / MŚP / MSPPolski sektor bankowyRaportowanie niefinansoweTransformacja cyfrowaZrównoważony rozwój
Autor
Źródło
Platforma ESG BIK
Nowy standard dla sektora bankowego

Polecamy

dr Jacek Furga
Multimedia
Zapowiada się rekordowy rok dla budownictwa mieszkaniowego i rynku kredytów hipotecznych
Mariusz Cholewa
Cyberbezpieczeństwo
BIK wprowadza nowy standard na rynku sprzedaży wierzytelności w Polsce
centra danych
Cyberbezpieczeństwo
BGK inwestuje w paneuropejski fundusz centrów danych
Cyberbezpieczeństwo
Porozumienie o współpracy w obszarze bezpieczeństwa tożsamości elektronicznej

Najnowsze

Gala Business Insider Awards 2025. Tadeusz Białek (w środku). Źródło: ZBP
Edukacja finansowa
ZBP z wyróżnieniem Business Insider Awards
Od lewej: Jakub Karnowski, Marta Postuła. Źródło: PKO BP
Gospodarka
Kredobank i BGK z umową 42 mln zł wsparcia dla MŚP z Finansowego Instrumentu Współpracy Rozwojowej
koszyk sklepowy z paczkami prezentów, w tle choinka
Gospodarka
VeloAnaliza: okres przedświąteczny dodaje ok. 6 mld zł do PKB Polski
InPost wspiera akcję „Nakarm Bielika” zainicjowaną przez Fundację SpeakLeash, która ma rozwinąć polski model językowy Bielik.ai,
Technologie i innowacje
Bielik.ai w aplikacji InPost Mobile
znak paragraf na tle flagi UE i USA
Z rynku finansowego
Prawo i asymetria w stosunkach między Unią Europejską a USA
Komisja Europejska, logo
ESG
Nowa propozycja ws. całkowitego zakazu sprzedaży aut spalinowych w UE
budynek Ministerstwa Finansów
Z rynku finansowego
Ministerstwo Finansów pracuje nad regulacjami powiązanymi z reformą wskaźników referencyjnych
Dariusz Standerski, wiceminister cyfryzacji
Technologie i innowacje
Cyfryzacja po europejsku: 100 regulacji cyfrowych i 270 organów regulacyjnych

Zobacz także

Komisja Europejska, logo
ESG
Nowa propozycja ws. całkowitego zakazu sprzedaży aut spalinowych w UE
symbole OZE, ESG na stosach monet
ESG
Porozumienie między Parlamentem a Radą UE w sprawie Omnibus i ESG
eSkarbonka napędzana przez Mastercard gra dla 34. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy (WOŚP)
Bezgotówkowo
eSkarbonka napędzana przez Mastercard gra dla 34. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}