Prezes Banku Spółdzielczego w Gnieźnie o wyborze dostawcy systemu core

Prezes Banku Spółdzielczego w Gnieźnie o wyborze dostawcy systemu core
Barbara Borowska, fot. P. Zalewski,
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
O integracji rozwiązań technologicznych w ramach Zrzeszenia z punktu widzenia lokalnego banku spółdzielczego rozmawialiśmy podczas Forum Technologii Bankowości Spółdzielczej z Barbarą Borowską, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Gnieźnie.

Na pytanie czy Bank Spółdzielczy w Gnieźnie, działający ramach Zrzeszenia SGB, zamierza wprowadzać wszystkie proponowane przez Zrzeszenie rozwiązania technologiczne, czy też są takie obszary, w których Bank chciałby zachować autonomię technologiczną – Barbara Borowska odpowiedziała:

„Generalnie nie korzystamy ze wspólnego w Grupie oprogramowania def3000/CEB. Jesteśmy od wielu lat użytkownikiem systemu corowego przygotowanego przez krakowską firmę SoftNet. Mamy świadomość, że łatwiej z punktu widzenia Banku Zrzeszającego jest zarządzać jednym systemem corowym, niż współpracować z trzema czy czterema dostawcami usług corowych. Dla nas jednak zmiana systemu – to byłaby  pewnego rodzaju rewolucja, tym bardziej że jesteśmy zadowoleni z funkcjonalności  dotychczasowego oprogramowania, nie wykluczamy jej jednak.”

Zaznaczyła jednak, że Bank Spółdzielczy w Gnieźnie posiada tak dużą liczbę modułów i rozwiniętych programów wspierających od firmy SoftNet, że podjęcie decyzji o przejściu na centralny system w ramach Zrzeszenia SGB nie jest proste.

Stwierdziła, że do rozstrzygnięcia pozostaje kwestia czy byłoby to przejście na obecny wspólny system zrzeszeniowy, czy też na system firmy Novum, z którego korzysta sporo banków spółdzielczych ze Zrzeszenia SGB.

Czytaj także: Wydarzenia i Opinie | Forum Technologii Bankowości Spółdzielczej | Spółdzielcy łączą tradycję z nowoczesnością

Korzyści ze wspólnych rozwiązań

„Zdajemy sobie sprawę, że nie mając wspólnego systemu, do którego dąży Zrzeszenie, nasz Bank ma ograniczony dostęp do niektórych rozwiązań i usług. Chociażby takich jak możliwość udzielania kredytów za pośrednictwem systemu informatycznego. Nie możemy w pełni korzystać z konta młodzieżowego, które oferuje SGB-Bank S.A, itp.” – zauważyła Barbara Borowska.

„Z drugiej jednak strony  niektóre wspólny rozwiązania technologiczne są koniecznością. Choćby system antyfraudowy w ramach Zrzeszenia jest warty wprowadzenia.” – dodała prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Gnieźnie.

Innym wyzwaniem, na które zdaniem naszej rozmówczyni jest konieczna wspólna odpowiedź Zrzeszenia, to rozporządzenie w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej – DORA.

Czytaj także: Transformacja technologiczna w Zrzeszeniu SGB

Półtora roku na decyzję

„Zdaję sobie sprawę jako prezes zarządu, że przyjdzie moment kiedy trudno będzie sprostać rosnącym kosztom informatycznym. Teraz mamy dobre wyniki finansowe jako banki spółdzielcze, ale jeśli stopy procentowe będą spadać, i nasze wyniki wrócą do wcześniejszych poziomów, to każdy wzrost kosztów związanych z informatyką będzie dla banków spółdzielczych dużym wyzwaniem, więc pewnie będzie trzeba korzystać ze wspólnych usług, dzięki czemu te koszty się rozłożą na wszystkich w Zrzeszeniu SGB” – powiedziała Barbara Borowska.

„Reasumując, mamy przed sobą jakieś 1,5 roku. Poświęcimy ten czas na to, żeby porównać obydwa systemy i podjąć właściwą decyzję” – podsumowała prezes Banku Spółdzielczego w Gnieźnie.

Źródło: BANK.pl