Prezentacja KIR S.A.: Jak Polacy płacą w internecie?

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Płacąc za towary kupione w e-sklepach, coraz częściej zwracamy uwagę na kwestię bezpieczeństwa, a także na szybkość realizacji transakcji. Co drugi ankietowany klient banku kupuje w internecie, a płatność gotówką przy odbiorze to wciąż najczęściej wybierana forma płatności za zakupy - wynika z badania opinii zrealizowanego przez Związek Banków Polskich we współpracy z KIR.

Polska gospodarka jest jedną z najszybciej nadrabiających zapóźnienia cyfrowe w Europie. Zajmujemy szóste miejsce pod względem kompetencji w tym zakresie1 (wzrost o 74% w sześć lat; od 2008 do 2014 r.). Co prawda nie korzystamy jeszcze ze wszystkich dobrodziejstw nowych technologii dostępnych w krajach zachodnich, jednak nasz kraj odznacza się jeszcze dużym potencjałem wzrostu. W Polsce jest prawie 26 mln internatów2, a jak wynika z danych GUS, blisko 76% gospodarstw domowych ma dostęp do internetu3.

Coraz powszechniejszy dostęp do sieci ma wpływ na rozwój kanału e-commerce. Wzrasta liczba e-sklepów, a także wartość rynku sprzedaży on-line – mówi Artur Wojtczuk, dyrektor Linii biznesowej płatności internetowe w KIR. Według „Barometru e-commerce 2016”, jego wartość w bieżącym roku ma zwiększyć się o 15% i osiągnąć 36 mld zł4. Już teraz, jak wynika z badania „Wizerunek polskiego sektora bankowego”, przeprowadzonego przez TNS Polska we współpracy z KIR*, kupuje w sieci co drugi ankietowany klient banków (50%). Można się spodziewać, że z biegiem czasu, ten odsetek będzie jeszcze rósł, zwłaszcza że nasz kraj znalazł się na siódmym miejscu w Europie pod względem procentowego rozwoju sektora e-commerce5.

Wyniki dotyczące liczby kupujących w e-sklepach znajdują także potwierdzenie w raporcie Gemius „E-commerce w Polsce 2016”, w którym prawie połowa wszystkich przebadanych internautów (48%) zadeklarowała, że miała już okazję zrobienia zakupów on-line6. – W sieci kupujemy już nie tylko elektronikę, książki, kosmetyki i odzież, ale także, co do niedawna wydawało się niemożliwe, artykuły spożywcze z dostawą prosto do domu. Wygoda tej formy zakupów sprawia, że kanał e-commerce notuje wzrosty – mówi Artur Wojtczuk. – Na rozwój tego sektora bezpośredni wpływ może mieć również planowany podatek od handlu, który – jak wynika z zapowiedzi ustawodawcy – prawdopodobnie nie obejmie e-sklepów. Duże sieci handlowe już zapowiadają w związku z tym zwiększone inwestycje w kanały internetowej sprzedaży – komentuje.

Jaka alternatywa dla gotówki?

Mimo dostępu do wielu form płatności, nadal większość z nas wybiera gotówkę przy odbiorze. W tegorocznym badaniu TNS Polska odpowiedziało tak 16% ankietowanych. Na drugim miejscu znalazł się przelew wykonywany w momencie zakupu przez bankowość elektroniczną – 12% respondentów wskazało, że szuka na stronie sklepu logo swojego banku, w celu dokonania płatności. Z kolei 8% ankietowanych zaznaczyło, że chce mieć duży wybór różnych form płatności.

Z badania wynika ponadto, że 6% klientów banków przy finalizacji e- zakupów szuka logo systemu płatności, który zna, a 5% płaci kartą kredytową. Systemy płatności on-line typu pay-by-link (jak np. Paybynet), to bezpieczne i szybkie, ale także wygodne narzędzie płatnicze. Kupujący nie musi wpisywać danych do przelewu w systemie bankowości internetowej, ponieważ są one wypełniane automatycznie. W ten sposób spada ryzyko popełnienia błędu, a kupujący unika także zagrożenia ze strony cyberprzestępców, którzy coraz częściej wykorzystują technikę podmieniania kopiowanego przez klienta numeru rachunku na numer konta kontrolowanego przez oszustów.

Szybkość i bezpieczeństwo

Wyniki badania TNS Polska pokazują też, że kupujący w e-sklepach przywiązują coraz większą wagę do szybkości realizacji płatności. Co dziesiąty respondent deklaruje, że gdy wybiera sposób płatności za usługę, zwraca uwagę na to, aby pieniądze szybko trafiły do sprzedawcy. Tyle samo badanych, korzystając z systemu płatności, sprawdza dane przelewu, aby upewnić się, na czyje konto trafią pieniądze. Niewiele mniejszy odsetek ankietowanych weryfikuje, czy sklep może się pochwalić odpowiednim certyfikatem gwarantującym bezpieczeństwo.

– Bezpieczeństwo i szybkość transakcji to podstawowe korzyści systemów płatności internetowych. W tej usłudze dostarczanej przez KIR przelew wykonywany jest bezpośrednio z konta kupującego na rachunek sprzedawcy. Co ważne, w przypadku Paybynet, środki nie są zatrzymywane w żadnej instytucji pośredniczącej, dzięki temu kupujący widzi, komu przelewa pieniądze – mówi Artur Wojtczuk z KIR. – Informacja o dokonanej płatności trafia do e- sklepu natychmiast. Dzięki temu może on szybciej rozpocząć proces realizacji zamówienia.

nbs.2016.10.wykres.054.aPłatność telefonem

Z badania wynika także, że 2% ankietowanych za e- zakupy płaci za pomocą telefonu. Obecnie dostęp do smartfonów ma 80% Polaków7. Z każdym rokiem zwiększa się liczba tego typu urządzeń – tylko w ciągu pierwszych trzech miesięcy br. w Polsce sprzedano 1,88 mln smartfonów, co w porównaniu z I kw. 2015 r. stanowi wzrost o 7%8. Badania dotyczące mobilności pokazują, że wraz ze zwiększającą się liczbą użytkowników smartfonów, a także rozwojem przez banki aplikacji mobilnych, w kolejnych latach może przybywać zwolenników tej formy płatności za zakupy.

*

Badanie zrealizowane zostało w marcu 2016 r. w ramach cyklicznego wielotematycznego badania Omnibus, przeprowadzanego przez TNS Polska na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie klientów banków w wieku 15+. Liczebność próby: N=780.


1 http://zasoby.politykainsight.pl/politykainsight.pl/public/
Czas-na-przyspieszenie–Cyfryzacja-gospodarki-Polski.pdf,
s. 18 i s. 5.
2 http://e-commercepolska.com.pl/files/9914/6839/6480/Ecommerce_
w_polsce_2016.pdf, s. 8.
3 http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technikaspoleczenstwo-
informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/
spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-w-2015-r-,2,5.html
4 http://www.biznes.newseria.pl/news/do_koca_roku_w_
polsce,p1582077731

5 http://zasoby.politykainsight.pl/politykainsight.pl/public/
Czas-na-przyspieszenie–Cyfryzacja-gospodarki-Polski.pdf,
s. 35.

6 http://e-commercepolska.com.pl/files/9914/6839/6480/Ecommerce_
w_polsce_2016.pdf

7 http://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/
articles/jedna-trzecia-polakow-nie-zmienila-siecikomorkpwej.
html
8 http://pclab.pl/news69812.html