Prawo: PSD2 – szansa czy zagrożenie dla banków spółdzielczych?
Agnieszka Serzysko
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego, zmieniająca dyrektywy 2002/65/WE, 2009/110/WE, 2013/36/UE i rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 oraz uchylająca dyrektywę 2007/64/WE (Dz.U. L 337/35, 23.12.2015, s. 35-127), zwana w skrócie dyrektywą PSD2, została przyjęta 13 stycznia 2016 r., z terminem implementacji do 13 stycznia 2018 r. To odpowiedź na zmiany, jakie zaszły na rynku płatności w sektorze finansowym, w szczególności płatności realizowanych przy użyciu kart, przez internet i za pośrednictwem urządzeń przenośnych (tzw. usługi e-commerce).
Rynek ten, rozproszony na obszary wyznaczone granicami poszczególnych państw, nie został objęty zakresem Dyrektywy 2007/64/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 listopada 2007 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego zmieniającej dyrektywy 97/7/WE, 2002/65/WE, 2005/60/WE i 2006/48/ WE i uchylająca dyrektywę 97/5/WE (Dz.U. L 319, 5.12.2007, s. 1-36), co ujawniło potrzebę aktualizacji unijnego porządku prawnego. Dyrektywa PSD2 ujednolica zasady realizacji transakcji płatniczych w państwach Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Projekt ustawy implementującej postanowienia dyrektywy PSD2 pozostaje obecnie w fazie opiniowania i konsultacji publicznych (dalej – Projekt, przyp. red.).
Nowe podmioty w formule TPP
W dyrektywie PSD2 proponuje się nowy podział dostawców usług płatniczych na tzw. ASPSP (podmioty prowadzące rachunki dla użytkowników usługi płatniczej, czyli np. banki spółdzielcze) oraz NON-ASPSP (podmioty, które takich rachunków nie prowadzą). W konsekwencji rozszerzono katalog usług płatniczych o dwa nowe typy:
- usługę zapewniającą dostęp do informacji o rachunku (account information services, AIS),
- usługę inicjowania płatności (payment initiation services, PIS).
Pierwszy rodzaj usługi (AIS) obejmuje swym zakresem gromadzenie danych z różnych kont bankowych płatnika w jednym miejscu. W ramach AIS dostawca usługi zbiera, poprzez uzyskanie dostępu do rachunków płatnika, informacje dotyczące zgromadzonych na nich środków pieniężnych i tworzy raport z konta płatnika zawierający dane poświadczające dostępność środków koniecznych do dokonania transakcji poprzez stronę WWW lub aplikacje mobilne (typu smartphone-App).
Drugi rodzaj usługi (PIS) obejmuje swym zakresem inicjowanie przelewów bankowych. W ramach PIS dostawca usługi, za pomocą poświadczeń przekazanych mu przez płatnika, sprawdza dostępność środków pieniężnych na jego rachunku, dokonuje inicjacji płatności, a następnie uzyskuje potwierdzenie, że płatność została dokonana. W ten sposób tworzony jest kanał komunikacyjny, poprzez który płatnik autoryzuje płatność bezpośrednio lub za pomocą specjalnego instrumentu autentyfikacyjnego wobec sprzedawcy, który obciąża rachunek płatnika.
Agnieszka Serzysko Radca prawny. Doktor nauk prawnych. Specjalizuje się w prawie bankowym, prawie restrukturyzacyjnym, prawie handlowym, ze szczególnym uwzględnieniem transakcji finansowania, w tym transakcji na rynku kapitałowym. Uczestnik licznych międzynarodowych i krajowych projektów finansowań, wieloletni pracownik instytucji finansowej |
TPP wobec architektury IT banków spółdzielczych
Na podmioty, które prowadzą rachunki płatnicze, w tym banki spółdzielcze, dyrektywa PSD2 nakłada obowiązek bezpiecznego udostępniania danych zewnętrznym podmiotom trzecim. W konsekwencji każdy bank będzie miał obowiązek przygotowania API, z których będą mogły korzystać TPP. Po otrzymaniu zlecenia płatniczego za pośrednictwem TPP, banki przekażą lub udostępnią im wszystkie informacje o zainicjowaniu transakcji płatniczej oraz informacje dostępne dostawcy usługi płatniczej prowadzącemu rachunek dotyczące wykonania transakcji. Dostawca prowadzący rachunek zapewni bezpieczny sposób komunikacji pomiędzy nim a TPP. Taka forma działania może początkowo wzbudzać nieufność wobec TPP niebędących bankami. Wielu klientów może bowiem wybierać usługi AIS i PIS świadczone przez banki spółdzielcze z uwagi na wyższy poziom bezpieczeństwa i zaufania do tradycyjnego sektora bankowego.
Status prawny TPP
Istotną kwestią pozostaje regulacja statusu prawnego TPP. Z analizy zapisów Projektu wynika, iż wszystkie TPP, będą co do zasady podlegały reżimowi autoryzacyjnemu tak, jak instytucje płatnicze (IP). Wyjątkiem będzie sytuacja, w której dany podmiot spełnia przesłanki do wyłączenia spod tego obowiązku i przejście na tryb rejestracyjny. Biorąc pod uwagę fakt, iż banki spółdzielcze posiadają już takie zezwolenia, wydaje się, że już na wstępie obowiązywania nowych przepisów będą one miały pewną przewagę nad podmiotami, które będą chciały zostać dopiero TPP.
Odpowiedzialność TPP
Wprowadzenie osoby trzeciej – pośrednika między wierzycielem a dłużnikiem – może powodować problemy prawne – do których zaliczamy ochronę danych (i ich udostępnianie w kontekście tajemnicy bankowej oraz umowy z dostawcą usług), zakres prywatności użytkownika usługi płatniczej oraz zapobieganie oszustwom (np. phishing) – wynikające z dostępu podmiotów trzecich do rachunku bankowego użytkownika usługi płatniczej, jak również problemy z ustaleniem odpowiedzialności za nieautoryzowane transakcje.
Masowość transakcji oraz korzystanie przez banki z oprogramowania w chmurze podnoszą znaczenie tych problemów. Interesy użytkownika usługi płatniczej powinny zostać zabezpieczone poprzez podpisanie odpowiednich umów z TPP (zawierających ograniczenie dostępu do rachunków płatniczych), przyjęcie rekomendacji pochodzących z SecuRe Pay Forum, zapewnienie bezpieczeństwa poprzez przeciwdziałanie phishingowi, posiadanie odpowiednich warunków dostępu do swoich kont, objęcie tego typu transakcji kompensacyjnym poziomem opłat, jak również utworzenie przez IP rezerwy na potencjalnie mogące wystąpić straty.
Modyfikacja zasad odpowiedzialności za nieautoryzowaną transakcję
W dyrektywie PSD2 ograniczono odpowiedzialność płatnika za nieautoryzowaną transakcję poprzez ustanowienie domniemania, iż działał w dobrej wierze. To zasadnicza zmiana w stosunku do zapisów dyrektywy PSD1. W przypadku nieautoryzowanej transakcji odpowiedzialność ponosić będzie w całości dostawca usługi. Na nim spoczywać będzie ciężar udowodnienia złej wiary płatnika. Celem tej zmiany jest szersze stosowanie przez dostawcę usługi metody silnego uwierzytelniania klienta (ang. strong customer authentication – SCA) jako skuteczniejszej metody weryfikacji tożsamości płatnika. Uwierzytelnienie powinno być oparte na co najmniej dwóch poziomach, tj.: 1. wiedzy (coś, o czym wie tylko użytkownik, np. dane logowania), 2. posiadaniu (coś, co posiada wyłącznie użytkownik, np. kod SMS), 3. cechach klienta (coś, co charakteryzuje użytkownika). Ma ono być uniwersalne dla wszystkich transakcji online dla kwoty powyżej 10 euro. W innych przypadkach zmniejszono próg odpowiedzialności płatnika za straty spowodowane nieautoryzowanymi transakcjami płatniczymi ze 150 do 50 euro.
Szansa czy zagrożenie?
Postanowienia dyrektywy PSD2 mają istotne znaczenie w kontekście funkcjonowania banków spółdzielczych. Należy rozważyć jej postanowienia zarówno co do korzyści, jak i pojawiających się potencjalnych ryzyk, jakie niesie dla ich działalności. Postanowienia dyrektywy PSD2 powodują zwiększenie pewności prawnej związanej ze zmianami, jakie zaszły na rynku płatności w sektorze finansowym w zakresie regulacji statusu TPP, ochrony prywatności w kontekście dostępu do rachunku bankowego płatnika przez TPP czy podziału odpowiedzialności pomiędzy TPP a dostawcami zasadniczej usługi płatniczej.
Analizując korzyści, ważne jest, aby banki spółdzielcze nie pozostały jedynie dostawcami struktur oraz danych dla firm z branży fintech, same powinny przejąć rolę TPP. Banki mogą stworzyć własną infrastrukturę (wykorzystując już istniejącą) i podjąć wyzwanie, jakim jest ta forma obsługi swoich klientów. Jednocześnie powinny zwrócić uwagę na otwarcie API (czyli udostępnianie usług i danych osobom trzecim) przez inne banki, aby poprzez ten kanał mieć możliwość uzyskania od innych dostawców usług informacji o nowych klientach.
Może się to dla banków spółdzielczych wiązać z przyjęciem proaktywnej strategii, a w konsekwencji zmianą modelu biznesowego, w tym rozszerzeniem oferty produktowej i usługowej, jak również integracją z podmiotami trzecimi. Optymalna ich strategia powinna być zorientowana na współpracę banków i fintechów. Stanowią one bowiem niewielkie podmioty gospodarcze, niedysponujące często niezbędnymi kapitałami, aby zrealizować rozwojowe projekty w zakresie dostarczania usług płatniczych. W związku z tym, wysoce prawdopodobny jest scenariusz, w którym banki będą od nich czerpać pomysły i rozwiązania, a w zamian będą dzielić się z nimi danymi. W rezultacie, możliwy jest scenariusz konkurencji nie między bankami a fintechami, a w istocie konkurencji pomiędzy bankami zasilonymi przez informacje z różnych fintechów.
Dodatkowo AIS będzie realizowana nie tylko na rynku konsumenckim, ale także korporacyjnym, który pozostaje właściwą dziedziną multibankingu, co powoduje, iż oferta multibankingu może być skierowana również do klientów biznesowych – i to banki spółdzielcze powinny uwzględnić w ramach swojej strategii.
Wraz z coraz bardziej powszechną digitalizacją klientów oraz wymianą pokoleniową, jaka wśród nich następuje, postanowienia dyrektywy PSD2 stanowią dla banków spółdzielczych szansę, gdyż – biorąc pod uwagę relacyjny charakter bankowości spółdzielczej – jest większe prawdopodobieństwo, iż ich klienci pozostaną użytkownikami PIS albo AIS w formule zaproponowanej przez nie, a nie przejdą do innych podmiotów oferujących te usługi. Jednak istotne jest, aby banki spółdzielcze miały przygotowaną ofertę do zmieniającej się na naszych oczach rzeczywistości. Warto, by rozważyły poszerzenie skali działalności oraz postawiły na elastyczność niezbędną do przejęcia nowych grup klientów. Dzięki temu zwiększą się możliwości udzielania kredytów gotówkowych przez banki spółdzielcze nowym klientom. Informacje o ich zdolności kredytowej będą bowiem dla nich dostępne, podobnie jak dziś dane o dotychczasowych klientach.
Ryzyko, jakie może wystąpić, związane jest z koniecznością zapewnienia przez banki spółdzielcze odpowiedniej infrastruktury technicznej, w tym również zadbanie o odpowiednie środki bezpieczeństwa płatności. Zgodnie z Projektem, płatnik będzie miał bowiem uprawnienie do wniesienia skargi do KNF oraz Rzecznika Finansowego na działanie dostawcy usługi.
Należy również wziąć pod uwagę, że przedmiotowe regulacje – ze względu na ich zakres oraz stopień skomplikowania – wymagają dużej wiedzy i doświadczenia. Ważna z punktu widzenia interesów banków spółdzielczych jest współpraca z odpowiednimi ekspertami, którzy dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu będą mogli skutecznie wesprzeć działania podejmowane przez nie w związku z implementacją dyrektywy PSD2. Zapewniając im przy tym bezpieczne z prawnego punktu widzenia wdrożenia nowych rozwiązań i technologii.