Najnowsze wydanie tło Najnowsze wydanie miesięcznika BANK
Czytaj więcej
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
search
zamknij wyszukiwarkę
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG

Prawie ¾ Polaków uważa system kaucyjny za najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań

24.02.2025 14:25 mb | BANK.pl
Prawie ¾ Polaków uważa system kaucyjny za najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań
Fot. Stock.adobe.com / phairot
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
System kaucyjny cieszy się wysokim poparciem wśród Polaków – aż 73,3% respondentów uważa go za najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach. Takie wnioski płyną z badania „Postawy Polaków wobec systemu kaucyjnego” przeprowadzonego przez Biostat na zlecenie agencji doradczej 2PR. Wyniki wskazują, że akceptacja dla tego rozwiązania rośnie wraz z wiekiem i poziomem wykształcenia, choć nadal istnieje grupa osób, które nie mają jednoznacznej opinii na ten temat, czytamy w informacji prasowej Agencji.

Analizując wyniki badania w podziale na grupy wiekowe, można zauważyć, że przekonanie o skuteczności systemu kaucyjnego wzrasta wraz z wiekiem.

Najwięcej zwolenników tego rozwiązania jest w grupie osób w wieku 50–59 lat, gdzie poparcie sięga 76%.

Co ciekawe, wśród najstarszych respondentów (60 lat i więcej) odsetek ten nieznacznie spada do 74,3%, jednak nadal pozostaje wyższy niż w grupie najmłodszych dorosłych. Wśród osób w wieku 18–29 lat system kaucyjny jako najlepszą metodę odzyskiwania opakowań wskazało 66,4% badanych.

Czytaj także: Recyklomat sposobem na bezgotówkowy zwrot kaucji za butelkę lub puszkę

Segregacja nadal popularniejsza niż zwrot do automatów

Choć Polacy w większości pozytywnie oceniają system kaucyjny, to w praktyce nadal najczęściej pozbywają się opakowań poprzez segregację odpadów.

87,5% badanych deklaruje, że wyrzuca opakowania po napojach do odpowiednich pojemników, a odsetek ten rośnie w starszych grupach wiekowych.

Z kolei oddawanie butelek i puszek do automatów kaucyjnych to najmniej popularna metoda utylizacji – wynika to zarówno z przyzwyczajeń konsumentów, jak i dostępności odpowiedniej infrastruktury.

– Polacy dostrzegają wartość systemu kaucyjnego jako skutecznego narzędzia w gospodarce obiegu zamkniętego. Rosnąca świadomość ekologiczna i gotowośćkonsumentów do zmiany nawyków stanowią solidne fundamenty dla skutecznego wdrożenia tego mechanizmu w Polsce.

Polski System Kaucyjny S.A. dąży do kompleksowego zarządzania obiegiem opakowań i odpadów opakowaniowych, w ramach budowy systemu, który nie tylko znacząco poprawi wskaźniki recyklingu, ale także przyczyni się do znaczącego ograniczenia zaśmiecania środowiska.

Naszym celem jest stworzenie efektywnego systemu, który zapewni najwyższą jakość obsługi zarówno dla sieci, hurtowników, detalistów, jak i konsumentów. Budujemy infrastrukturę, która będzie intuicyjna i dostępna, aby korzystanie z systemu kaucyjnego było wygodne i w pełni zrozumiałe.

Dążymy do tego, aby nasze systemy IT były zintegrowane z systemami kasowymi, obsługiwanymi przez dostawców takich jak firma COMP. Współpraca między sektorem publicznym, biznesem i konsumentami będzie kluczowa dla osiągnięcia sukcesu porównywalnego z tym, którym mogą pochwalić się inne kraje europejskie – tłumaczy Jakub Ogórek, prezes zarządu PSK S.A.

Czytaj także: Bankowość i Finanse | Butelkomaty | Banki nie zarobią na systemie kaucyjnym

Inne artykuły tej firmy/instytucji:

  • Mało państwa w czeskim sektorze bankowym
  • ITCARD wprowadza czat dedykowany osobom z niepełnosprawnościami
  • NBP ma więcej złota niż EBC, ale stopy nadal wyższe

System kaucyjny jest już akceptowany, potrzebna jeszcze infrastruktura

– Wyniki badania są dobrym sygnałem dla całej branży. Kluczowe będzie natomiast zapewnienie detalistom odpowiednich narzędzi do skutecznej obsługi systemu kaucyjnego.

Obecnie koncentrujemy się na dostarczeniu rozwiązań, które pozwolą sklepom płynnie wdrożyć ten system, minimalizując koszty i maksymalizując efektywność operacyjną. Nasze narzędzia umożliwiają m.in. integrację z systemami kasowymi, automatyczne rozliczenia kaucji oraz pełne raportowanie wymagane prawem.

Dzięki temu detaliści będą mogli skupić się na obsłudze klientów, a cały proces zwrotu opakowań stanie się szybki i wygodny zarówno dla nich, jak i dla konsumentów – mówi Michał Pląska, dyrektor operacyjny – Centrum Innowacji Retail w COMP S.A.

– Wysokie poparcie dla systemu kaucyjnego wskazuje na rosnącą świadomość ekologiczną Polaków i gotowość do zmian w sposobie gospodarowania odpadami. Jednak kluczowym wyzwaniem pozostaje edukacja i zapewnienie infrastruktury, która umożliwi wygodne korzystanie z tego rozwiązania.

System kaucyjny, odpowiednio wdrożony i wsparty działaniami informacyjnymi, może znacząco przyczynić się do poprawy poziomu recyklingu opakowań i ograniczenia zaśmiecania środowiska – dodaje Bartosz Sosnówka, partner zarządzający w agencji 2PR, która zleciła badanie.

Raport pokazuje, że postawy wobec systemu kaucyjnego są pozytywne, ale kluczowe będzie dalsze dostosowanie rozwiązań do potrzeb konsumentów.

Wzrost popularności automatów do zwrotu opakowań oraz dalsza edukacja ekologiczna mogą przyczynić się do większego wykorzystania potencjału systemu i efektywnej gospodarki obiegu zamkniętego w Polsce.

Czytaj także: Kaucja.pl – przyszły wspólny operator systemu kaucyjnego

***

O badaniu:

Badanie przeprowadzone na przełomie stycznia i lutego 2025 roku na reprezentatywnej (1000 osób) grupie osób powyżej 18. roku życia, zamieszkujących teren Polski. Pomiar zrealizowany przy wykorzystaniu autorskiego panelu konsumenckiego „Badanie Opinii”. Badanie miało charakter ilościowy. Zrealizowane zostało na podstawie kwestionariusza ankiety.

Źródło: Agencja 2PR
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Agencja 2PRBartosz SosnówkaCOMP S.A.ESG / Environmental, Social and corporate GovernanceJakub OgórekMichał PląskaOpakowaniaPolski System Kaucyjny S.A.System kaucyjnyZrównoważony rozwój
Autor mb | BANK.pl

Zobacz także

Kacper Dworniczak. Źródło: VeloBank
VeloTalent: Kacper Dworniczak wydał solowy album dzięki wsparciu VeloBanku
„Barometr Flotowy 2025” Arval Mobility Observatory
Polski rynek flotowy przyspiesza, ale bez elektromobilności
Finał III edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Finansach „Finansomania”. Źródło: UEP
Finał III edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Finansach „Finansomania” – zwycięzcy
ZOBACZ WSZYSTKIE Z TEJ KATEGORII
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Archiwum
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}