Prawdziwy koszt świąt: wydajemy więcej niż możemy sobie na to pozwolić?
W Świę24. Rozwiązaniem, po które sięgają konsumenci, jest korzystanie z limitów na kartach kredytowych i pożyczanie pieniędzy.
Dane pochodzące z tegorocznego raportu European Consumer Payment Report (ECPR), który analizuje zachowania konsumentów z 24 krajów Europy, pokazują, że 23% osób biorących udział w badaniu Intrum, zgadza się ze stwierdzeniem, że „zazwyczaj wydaje na świąteczne prezenty więcej, niż może sobie na to pozwolić”.
Chociaż jest to znaczny spadek w porównaniu z 32% odnotowanymi w 2018 r., to jednak w 2019 r. odsetek osób, które złożyły taką deklarację, jest wysoki w Czechach (43%) i w Irlandii (40%). Jeżeli chodzi o Polskę, wynosi on 29%.
Czytaj także: ZBP: 2/3 Polaków planuje zaciągnąć kredyt na święta na minimum 3 tys. zł >>>
Jak wynika z raportu Intrum European Payment Report, który miał premierę wcześniej w 2019, długi konsumentów mogą mieć negatywny wpływ na firmy z sektora MŚP. Ich straty z tytułu nieściąganych długów wzrosły z 1,69% (2018), do 2,31% (2019), po stałym spadku, który był odnotowany w 2016 r.
Nie stać mnie na prezenty, to korzystam z kart kredytowych…
1 na 4 konsumentów (26%), którzy brali udział w badaniu, martwi się, że nie będzie go stać na kupno prezentów. Odsetek ten wzrasta do 42%, jeżeli chodzi o mieszkańców Irlandii. Takie obawy ma również aż 40% osób z Portugalii i 34% ze Słowacji.
Te obawy łącza się z innym, negatywnym zjawiskiem: 14% spośród 24 000 pytanych uważa, że musi pożyczyć pieniądze albo skorzystać z limitu na karcie kredytowej, by kupić bliskim prezenty.
Chociaż w całej Europie, od 2018 r. liczba osób, które to przyznaje zmniejszyła się o 4%, to jednak 51% konsumentów z Czech zgadza się z tym stwierdzeniem, co pokazuje, że wiele osób odczuwa presję, by wydawać ponad stan.
Czytaj także: Grudniowe wydatki Polaków: święta z oszczędności czy na kredyt?
Wpływ na MŚP i zrównoważoną gospodarkę
Długi mają wpływ na jednostki, ale również mają znaczenie dla funkcjonowania firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw.
Wśród firm z Europy daje się zauważyć rosnące obawy związane z niewypłacalnymi klientami. W 2019 r. stwierdziło w ten sposób 16%, w 2018 r. mniej, bo 12%.
„Stały trend zadłużania się na Święta w dalszym ciągu martwi tych, którzy chcą zrównoważonej gospodarki, zarówno dla jednostek, jak i dla firm. Misją Intrum jest wspieranie osób zadłużonych w wyjściu na finansową prostą i sprawianie, że firmy otrzymują swoje płatności na czas” – mówi Anna Fall, Chief Brand & Communications Officer
w Intrum.
Polscy konsumenci o wydawaniu pieniędzy na świąteczne prezenty: