Praca w banku: młodzi mniej zainteresowani

Praca w banku: młodzi mniej zainteresowani
Fot. Pixabay.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Młodzi ludzie obawiają się podejmować pracę w bankach, powodem automatyzacja i redukcje zatrudnienia w sektorze

#MarcinZłoch: W bankach likwidowane są stanowiska w tzw. front office, natomiast zdecydowanie zwiększone jest zapotrzebowanie na pracowników działów IT i działów wsparcia #PracawBanku #IT #PracaDlaInformatyka @AntalPolska @AliorBankSA

Jeszcze kilka lat  temu sektor bankowy cieszył się dużym zainteresowaniem pośród młodych specjalistów. Absolwenci szkół chcieli dostać się do banku i tam rozpocząć swoją karierę zawodową. Od kilku lat jednak w bankach obserwujemy redukcję zatrudnienia, a to sprawa, że młodzi specjaliści ostrożnie podchodzą do ofert pracy w bankowości, rodzą obawy o stabilność zatrudnienia.

Cyfryzacja zniechęca do podejmowania pracy w banku

Głównie za sprawą cyfryzacji zatrudnienie w sektorze bankowym maleje. Pod koniec 2017 roku pracowało w nim ok. 164 tys. osób, a jeszcze 10 lat temu to był ok 181 tys. W 2017 roku największą redukcję etatów przeprowadził Alior Bank – ubyło tam 1,7 tys. miejsc pracy. W BGŻ BNP Paribas ubyło 546 stanowisk, w BZ WBK – 500 etatów, w Pekao – 409, a w PKO BP- 396. Na rok 2018 PKO BP zgłosił do urzędu pracy informację o zamiarze redukcji zatrudnienia o 850 pracowników.

Banki szukają pracowników IT

Jednocześnie banki wciąż mają zapotrzebowanie na nowych pracowników z uwagi na rotację, ale też tworzenie stanowisk w nowych działach, związanych chociażby z cyfryzacją. Zmiany w sektorze bankowym spowodowane są m.in. zwiększoną ilością fuzji i przejęć oraz rozwojem nowych technologii i cyfryzacją bankowości. Banki przeprowadzają zmiany organizacyjne, dostosowują liczbę etatów do aktualnych potrzeb biznesowych, a digitalizacja banków powoduje zmniejszenie zapotrzebowania na pracowników stacjonarnej obsługi klienta.

Z raportu opublikowanego przez Deloitte wynika, że prawie 95% banków jest na etapie wdrażania nowego modelu biznesowego, który opiera się na strategii cyfrowej. Likwidowane są stanowiska w tzw. front office, natomiast zdecydowanie zwiększone jest zapotrzebowanie na pracowników działów IT i działów wsparcia.

Łowienie młodych pracowników w mediach społecznościowych

– Pogorszenie się wizerunku sektora bankowego obserwujemy głównie wśród nowego pokolenia pracowników. Z trudnością w pozyskaniu kandydatów na stanowiska tzw. entry level nie mierzą się jednak wyłącznie banki. Jak wynika z obserwacji Antal, tradycyjne sposoby dotarcia do kandydatów, takie jak ogłoszenia czy biura karier, przestały być już dawno efektywnym sposobem na pozyskanie młodych talentów. Coraz lepiej sprawdzają się kampanie marketingowe na portalach społecznościowych, skierowane do wyselekcjonowanej grupy odbiorców lub kontakt bezpośredni poprzez social media.

Kandydat niewątpliwie przestał być traktowany jako petent ubiegający się o pracę, a stał się już na wczesnym etapie rozmów partnerem biznesowym. Zjawisko to jest jeszcze częściej zauważane przez firmy rekrutacyjne, które angażują w procesy kandydatów pasywnych na rynku pracy – zauważa Dagmara Moczarska, konsultant w firmie rekrutacyjnej Antal.

Więcej o rekrutacjach w polskiej bankowości w najbliższym wydaniu Miesięcznika Finansowego BANK