Portal edukacji cyfrowej i finansowej GotowiBezgotowkowi.pl już działa
Badanie zrealizowane w maju tego roku na zlecenie Fundacji Polska Bezgotówkowa wykazało, że w Polsce niemal 1/3 konsumentów nie korzysta z płatności bezgotówkowych. Wynika to przede wszystkim z braku wiedzy na temat korzyści płynących z używania nowoczesnych instrumentów finansowych oraz z mitów krążących wokół bezgotówkowych płatności.
Istnieje potrzeba edukacji konsumentów w zakresie rozwiązań bezgotówkowych, a także konieczność obalenia mitów z nimi związanych
Przykładowo 57 proc. osób, które na co dzień korzystają z gotówki uważa, że płacąc kartą można zostać w łatwy sposób okradzionym, a 56 proc. obawia się, że podczas płatności internetowych ktoś niepowołany może mieć dostęp do ich danych. Natomiast aż 41 proc. badanych przyznało, że ma małą wiedzę na temat płatności bezgotówkowych.
‒ Badanie wyraźnie pokazało, że istnieje potrzeba edukacji konsumentów w zakresie rozwiązań bezgotówkowych, a także konieczność obalenia mitów z nimi związanych. Właśnie dlatego Fundacja Polska Bezgotówkowa uruchomiła portal edukacyjny GotowiBezgotowkowi.pl.
Jego nadrzędnym celem jest promowanie wśród polskich konsumentów wiedzy i umiejętności związanych z szeroko pojętą sferę finansów – mówi dr Mieczysław Groszek, prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Czytaj także: Fundacja Polska Bezgotówkowa otwiera portal edukacyjny
Informacje i porady nt. cyfrowych finansów
GotowiBezgotowkowi.pl to pierwsze w Polsce internetowe centrum edukacji finansowej i cyfrowej dla konsumentów w każdym wieku. Użytkownicy odnajdą tu informacje i porady dotyczące płatności bezgotówkowych, finansów cyfrowych, bezpieczeństwa w sieci oraz zarządzania domowymi finansami.
Na portalu znajdują się artykuły poradnikowe, wskazówki ekspertów, a także materiały i narzędzia dydaktyczne dla rodziców i nauczycieli, którzy temat finansów chcą włączyć w program nauczania najmłodszych.
Portal skierowany jest do osób, które w znikomym stopniu lub wcale nie korzystają z nowoczesnych rozwiązań płatniczych i chcą poszerzyć wiedzę w tym temacie
Treści zamieszczane na portalu są podane w przystępny sposób i zostały podzielone na kategorie, tak aby użytkownik mógł szybko i intuicyjnie odnaleźć interesujące go tematy. Serwis będzie systematycznie aktualizowany i rozwijany, aby na bieżąco dostarczać użytkownikom kolejnych przydatnych informacji.
Portal skierowany jest do osób, które w znikomym stopniu lub wcale nie korzystają z nowoczesnych rozwiązań płatniczych i chcą poszerzyć wiedzę w tym temacie, a także dla ich bliskich, którzy mogą wesprzeć swoich partnerów, rodziców, czy dzieci w edukacji na temat nowoczesnych rozwiązań finansowych.
Czytaj także: Seniorzy coraz bardziej cyfrowi, już trzy czwarte z nich otrzymuje świadczenia z ZUS na konto
Zmniejszyć wykluczenie finansowe i cyfrowe
– Celem działań prowadzonych przez Fundację jest stopniowa eliminacja wykluczenia finansowego i cyfrowego, które nadal występują w polskim społeczeństwie.
Odnieśliśmy spektakularny sukces w dotarciu do przedsiębiorców, których w Programie Polska Bezgotówkowa jest już ponad 280 tys., i u których funkcjonuje 400 tys. terminali płatniczych.
Teraz przyszedł czas, aby wesprzeć również konsumentów, tak aby mieli dostęp do rzetelnej wiedzy i mogli świadomie zdecydować, z której metody płatności chcą w danym momencie skorzystać. W ten sposób chcemy zadbać o równouprawnienie wszystkich metod płatności – dodaje dr Paweł Widawski, wiceprezes Zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Celem (…) jest stopniowa eliminacja wykluczenia finansowego i cyfrowego, które nadal występują w polskim społeczeństwie
Platforma GotowiBezgotówkowi.pl jest narzędziem odpowiadającym na potrzeby i problemy konsumentów, którzy nie korzystają w pełni z możliwości, jakie dają nowoczesne metody płatności i nowe technologie. Badanie zrealizowane na zlecenie Fundacji Polska Bezgotówkowa wykazało, że osoby te chętnie korzystają z Internetu – 69 proc. z nich korzysta z niego codziennie lub niemal codziennie.
Czytaj także: 5 lat Programu „Bankowcy dla Edukacji”
Równocześnie aż 45 proc. badanych obawia się o bezpieczeństwo w sieci, a 40 proc. twierdzi, że nie jest w stanie zapamiętać pinów i haseł. To bariery, które utrudniają przejście na system płatności bezgotówkowych, dlatego edukacja w tym zakresie i wsparcie bliskich – partnerów i przyjaciół, których wielu badanych wskazało jako potencjalnych ambasadorów zmiany, jest tak ważna.
Badanie zostało zrealizowane w maju 2021 r. przez dom badawczy Maison & Partners metodą łączoną CAWI (osoby w wieku 18-54 lata) i CATI (osoby w wieku 55 lat i więcej) na ogólnopolskiej próbie dorosłych Polaków (18+), którzy na co dzień częściej korzystają z płatności gotówkowych niż bezgotówkowych, N=610.