Poradnik dla przedsiębiorcy: ile kosztuje ubezpieczenie firmy
Ubezpieczając firmę należy wziąć pod uwagę wiele czynników, aby odpowiednio zabezpieczyć prowadzony biznes. Ważne jest nie tylko ubezpieczenie od tzw. zdarzeń losowych, ale także ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Podpowiadamy, jak dobrać odpowiednie ubezpieczenie i na co zwrócić uwagę przed podpisaniem umowy.
Co powinien ubezpieczyć przedsiębiorca?
Przedsiębiorcy powinni pomyśleć między innymi o ubezpieczeniu nieruchomości, posiadanych maszyn i urządzeń oraz wyposażenia firmy. Pozwoli to zabezpieczyć firmę przed następstwami zdarzeń losowych (pożar, powódź czy zalania), jak również przed kradzieżą z włamaniem i rabunkiem. – Przedsiębiorca może ubezpieczyć się od wybranych zdarzeń lub zdecydować się na zakup ubezpieczenia od wszystkich ryzyk, tak zwaną polisę all risk. Taki wariant zapewnia ochronę w przypadku zniszczenia lub uszkodzenia mienia spowodowanego wszystkimi zdarzeniami losowymi – wyjaśnia Katarzyna Zakrzewska, koordynator ds. sprzedaży Domu Ubezpieczeniowego Spectrum. Na tym jednak nie koniec. Prowadząc własne przedsiębiorstwo warto pomyśleć o ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej związanej z prowadzeniem działalności gospodarczej i posiadanego mienia. Ubezpieczenie OC chroni przedsiębiorcę przed wydatkami na pokrycie szkody wyrządzonej osobie trzeciej. Właśnie dlatego ważne jest, aby odpowiednio dostosować zakres ubezpieczenia do specyfiki działalności. – Wyróżnić możemy trzy rodzaje odpowiedzialności cywilnej. Deliktową, obejmującą szkody powstałe w związku z posiadaniem i użytkowaniem mienia. Kontraktową związaną z odpowiedzialnością za niewywiązanie się z umowy lub jej niewłaściwą realizacją. Właściciele firm mogą również wybrać ubezpieczenie OC w związku z wprowadzeniem produktu do obrotu. Taka polisa obejmuje szkody z tytułu wprowadzenia do obrotu wadliwego produktu – dodaje Katarzyna Zakrzewska.
Jak zabezpieczyć majątek firmy?
Ubezpieczyciele coraz częściej rozszerzają swoją ofertę o tzw. ubezpieczenia specjalistyczne. Dzięki nim przedsiębiorca może zakupić polisę, która będzie chronić firmę przed szkodami mogącymi wystąpić w danej branży. Wśród polis specjalistycznych można wyróżnić np. ubezpieczenie techniczne – Ubezpieczenie techniczne sprawdzi się w przypadku, gdy w przedsiębiorstwo dysponuje dużym parkiem maszyn lub wykorzystuje kosztowny sprzęt elektroniczny. Zakupując taką polisę przedsiębiorca otrzyma fundusze na zakup nowego sprzętu, naprawę zniszczonego czy na odzyskanie utraconych danych – wyjaśnia Katarzyna Zakrzewska z Domu Ubezpieczeniowego Spectrum.
Przedsiębiorcy mogą ubezpieczyć swoją firmę również na wypadek utraty zysku (polisa Business Interruption). Zakupując taką polisę ubezpieczyciel zwróci należne fundusze w przypadku utraty zysku (niewypłacalność klienta), jak również w przypadku poniesienia kosztów dodatkowych będących następstwem szkody majątkowej związanych np. z korzystaniem z lokali zastępczych czy transportem maszyn do pomieszczeń zastępczych. Ciekawym rozwiązaniem jest również ubezpieczenie bancassurance dla firm, które korzystają z kredytu bankowego. – Polisa bancassurance obejmuje głównie ubezpieczenie kredytu bankowego. W przypadku, gdy przedsiębiorca nie jest w stanie spłacać należności ubezpieczyciel robi to w jego imieniu. Takie ubezpieczenie możemy dołączyć do ubezpieczenia NNW lub połączyć z ubezpieczeniem karty płatniczej – dodaje Katarzyna Zakrzewska.
Co należy sprawdzić przed podpisaniem polisy?
W każdej umowie ubezpieczeniowej, również tej dla firm najważniejsze są Ogólne Warunki Ubezpieczenia (OWU). Właśnie dlatego przed podpisaniem polisy należy szczegółowo się z nimi zapoznać. Czego można dowiedzieć się z OWU? W Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia znajdują się przede wszystkim informacje na temat wyłączeń, czyli sytuacji w których firma ubezpieczeniowa nie wypłaci odszkodowania. Katalog wyłączeń ustala ubezpieczyciel, dlatego może on różnić się u poszczególnych ubezpieczycieli. Najczęściej jednak wyłączeniu podlegają szkody powstałe na skutek strajków, zamieszek, działań energii jądrowej czy umyślnego działania przedsiębiorcy bądź jego pracowników. Dodatkowo w OWU znajdują się informację na temat sposobów i terminy likwidacji szkód.
Ile kosztuje ubezpieczenie firmy?
Wpływ na wysokość składki ubezpieczeniowej ma kilka czynników. Do najważniejszych zalicza się: zakres ubezpieczenia, wysokość sumy polisy, branżę w jakiej działa przedsiębiorstwo oraz prawdopodobieństwo wystąpienia szkody. – Ubezpieczyciele oferują różnorodne zniżki dla firm m.in. z tytułu stosowanych zabezpieczeń, za kontynuację ubezpieczenia czy jednorazową opłatę składki. Jednak to nie cena powinna być głównych kryterium wyboru ubezpieczenia. Najważniejszy jest bowiem zakres ochrony. Zazwyczaj niska składa oznacza wąski zakres ubezpieczenia i szeroki zakres wyłączeń – podkreśla ekspert Domu Ubezpieczeniowego Spectrum. Przed podpisaniem polisy należy szczegółowo przeanalizować jej zapisy i sprawdzić, czy znalazły się w niej wszystkie zabezpieczenia, które są potrzebne do zawarcia umowy ubezpieczenia. Dopiero później porównać zakres ubezpieczenia z proponowaną przez ubezpieczyciela składką.
Zakupując ubezpieczenie przedsiębiorca chroni swoją firmę przed poważnymi skutkami zdarzeń losowych. Odpowiednio dobrana polisa pozwoli zabezpieczyć biznes przed przestojem, problemami finansowymi a nawet przed bankructwem. Z takim zabezpieczeniem przedsiębiorca może spokojnie rozwijać swoją firmę nie obawiając się nieprzewidzianych zdarzeń.
Źródło: Dom Ubezpieczeniowy Spectrum