Pomoc mikro- i małym firmom w czasie COVID-19: dzisiaj zaliczka, usługa w przyszłości
Pani Agata prowadzi w Gdyni Filiko – salę zabaw z kawiarnią. W ciągu dnia był to klub malucha, popołudniami zajęcia dodatkowe dla dzieci, warsztaty dla całych rodzin. Sala tętniła życiem. Tak było. W połowie marca pani Agata musiała ją zamknąć.
– Filiko z oczywistych powodów nie przyjmuje gości i nie przynosi żadnych przychodów, co powoduje całkowitą utratę płynności finansowej. Generuje to rosnące zobowiązania wobec właścicielki lokalu oraz pracowników, których chciałabym zatrzymać jak najdłużej, mając nadzieję na dalsze funkcjonowanie sali zabaw w przyszłości – mówi pani Agata.
Wirus skutecznie zainfekował małe firmy. Pan Tomasz, założyciel koszalińskiego Yellow Parku, edukacyjnej sali zabaw opowiada:
– My odczuliśmy wpływ rozprzestrzeniania się Covid-19 jeszcze przed ogłoszeniem kwarantanny, gdy szkoły odwoływały rezerwację zajęć z końca maja. A jak dodamy do tego, że część klientów oczekuje zwrotu zadatku, to trudno wybiegać w przyszłość, nawet tę najbliższą.
Działalność zahibernowana, a koszty rosną
Takich miejsc jak Filiko czy Yellow Park jest więcej. W dużych i małych miastach, wsiach. Branża usługowa z trudem znosi kryzys, bo choć „zahibernowana” została możliwość prowadzenia działalności, to nie uległy ani zamrożeniu, ani zniesieniu koszty z nią związane.
– Akcja „Nie pozwolę ci się zamknąć” zainicjowana przez KIG odpowiada na tę sytuację i jest zachętą kierowaną do klientów: pomóżcie fryzjerom i kosmetyczkom, do których chodzicie od lat, serwisom samochodowym, klubom malucha itp. przetrwać ten trudny czas. Wpłacona dziś zaliczka pozwoli im zachować płynność finansową, a wy zyskacie usługę w przyszłości – tłumaczy Ewa Janus-Khouri, p.o. dyrektora Biura Komunikacji Krajowej Izby Gospodarczej.
– Zachęcamy do kupowania godzin zabawy czy też rezerwację urodzin, czy zajęć bez wskazywania dokładnej daty. Nawet sama deklaracja przyszłych zakupów doda nam siły – mówi pan Tomasz z Yellow Park.
Bądź na bieżąco – zapisz się na nasz newsletter >>>
Zdarza się nawet, że przedsiębiorcy wzbogacają swoją ofertę, dodając bonusy do zamówionej usługi, jak np. warszawski serwis samochodowy Broler Bosch Service Zbigniew Broler:
– Od momentu ogłoszenia naszej prośby klienci wspierają nas wpłatami. Na czas zagrożenia Covid-19 oferujemy bezpłatnie ozonowanie po naprawie – ma działanie antybakteryjne, antygrzybiczne i antywirusowe. Wdrożyliśmy szeroko rozbudowaną, bezpłatną usługę door-to-door do napraw. Zapewniamy bezkontaktowe przyjęcie i wydanie pojazdu. Ponadto wprowadziliśmy promocyjne pakiety – również pod kątem dezynfekcji auta.
To, co możemy zrobić dla osób wspierających akcję, to podwojenie wartości ich pieniędzy poprzez nasz zwiększony nakład pracy w przyszłości. Każde 50 zł zaliczki na poczet usług napraw samochodów, po epidemii koronawirusa oznaczać będzie 100 zł wartości usługi.
Z kolei przychodnia stomatologiczna Mdental z Warszawy ma taki pomysł:
– Proponujemy wpłatę dowolnej kwoty, którą odliczymy od zabiegów wykonywanych po ponownym otwarciu, dodatkowo do końca roku – rabat na leczenie w naszej przychodni od 5 do 15% w zależności od wykonywanej usługi – mówi nam właścicielka przychodni.
A co ze sklepami? Do akcji „Nie pozwolę ci się zamknąć” dołączył także warszawski reset art & design point, czyli sklep z designem i galeria sztuki użytkowej w jednym.
– W takiej działalności jak nasza, to, co zarabiamy na bieżąco, trafia od razu do dalszego obiegu: na zakup towarów, pokrycie pensji i kosztów stałych – wylicza pani Agata, właścicielka resetu. I dodaje:
– Ogłosiliśmy, akcję pomocową polegającą na wprowadzeniu do sprzedaży w naszym sklepie internetowym voucherów pomocowych, które zawierają jednocześnie bonusy dla naszych klientów. Za vouchery płaci się teraz, a można je zrealizować do końca 2020.
Nie pozwalają im się zamknąć i wspierają
Wezwanie od właścicieli firm spotyka się z bardzo dobrym przyjęciem wśród klientów, zdarza się, że sami z siebie wpłacają naprawdę duże kwoty.
– Mamy przykład przedsiębiorcy z Gdyni, który wziął udział w naszej akcji i w ciągu dwóch tygodni zebrał 12 tysięcy złotych – mówi Ewa Janus-Khouri z KIG.
Zobacz więcej najnowszych wiadomości o wpływie koronawirusa na gospodarkę >>>
Coraz więcej jest osób, które hasło „Nie pozwolę ci się zamknąć” wzięły sobie mocno do serca.
– Odzew klientów jest bardzo pozytywny i budujący, dostaliśmy największe wsparcie na początku tuż po ogłoszeniu akcji pomocowej – mam tu na myśli zarówno zastrzyk finansowy, jak i ciepłe słowa wsparcia w mailach i SMS-ch – mówi pani Agata z resetu.
W podobnym tonie wypowiada się właścicielka Filiko: – Do tej pory kilkoro rodziców wsparło nas w proponowany sposób. Docierają do nas miłe informacje o tym, jak dzieci tęsknią, a rodzice trzymają za nas kciuki i mają nadzieję, że uda nam się przetrwać ciężki czas.
Każdy pomaga jak może
Nie jesteśmy w stanie zastąpić systemowej pomocy, jednak takie solidarnościowe gesty pomocowe znaczą nie tylko realne wsparcie materialne, ale, co równie istotne, dodają wiary w lepszy czas, tym, którzy dziś borykają się z brakiem możliwości prowadzenia swoich firm.
Jeśli więc cieszymy się na co dzień z lokalnych usług naszych ulubionych sklepów czy salonów, to już dziś wpłacajmy zaliczki za usługi, które zrealizowane zostaną później (lub kupmy voucher, bon – przedsiębiorcy oferują różne rozwiązania).
Każdy też może udostępnić informację o akcji na swoim profilu i opowiedzieć o niej znajomym. To nic nie kosztuje, a też pomaga. Wszelkie niezbędne informacje o akcji znajdują się na stronie https://kig.pl/nie-pozwole-ci-sie-zamknac/.
Można tu pobrać grafiki akcji gotowe do wykorzystania (zdjęcia do publikacji online i plakat do druku), gotowy regulamin „Nie pozwolę ci się zamknąć”, który podpowiada jak przeprowadzić akcję (przedsiębiorcy) i jak wziąć w niej udział (klienci), dodatkowe informacje.
„Nie pozwolę ci się zamknąć” to ogólnopolska kampania Krajowej Izby Gospodarczej realizowana w ramach projektu KIG #SolidarnizBinzesem. Jej celem jest popularyzacja idei finansowego wsparcia mikro- i małych przedsiębiorstw, którym grozi upadłość.
KIG wierzy w siłę płynącą ze wsparcia społecznego i w efekcie powrót do normalnego funkcjonowania większości mikro- i małych przedsiębiorstw.
Projekt Krajowej Izby Gospodarczej #SolidarnizBiznesem jest odpowiedzią na trudną i bezprecedensową sytuację gospodarczą związaną ze stanem epidemicznym w Polsce. W ramach projektu realizowane są działania skierowane do przedsiębiorców, izb gospodarczych oraz szeroko zakrojona aktywność doradcza i merytoryczna.
Partnerzy kampanii: Sieć Przedsiębiorczych Kobiet, Sąd Arbitrażowy KIG, WKB Lawyers, Sołtysiński, Kawecki, Szlęzak, Destrier, Warszawska Organizacja Turystyczna, Zachodniomazurska Lokalna Organizacja Turystyczna, Davines.