Pomimo pandemii COVID-19 i kryzysu aż 88 proc. firm chce dalej działać
Aż 88% przedsiębiorstw chce kontynuować realizację zleceń pomimo kryzysu. Najlepiej przygotowana na trudności jest branża informatyczna.
Oferteo.pl, największy polski portal łączący poszukujących usług z ich dostawcami, przeprowadziło badanie wśród polskich przedsiębiorców.
Wynika z niego, że pomimo trwającego kryzysu są oni zdecydowani walczyć o utrzymanie się na rynku. Aż 46% zamierza kontynuować działalność w czasie epidemii koronawirusa. 42% zaznaczyło, że są zmuszeni ograniczyć swój zakres działań.
Firmy funkcjonują, ale odczuwają kryzys
Co dziesiąty ankietowany przyznał, że zawiesił działalność, a 2% firm zostało zamkniętych. Najbardziej dotknięta kryzysem została branża transportowa, w której aż 26% firm zamknęło lub zawiesiło działalność.
Badanie Oferteo.pl wskazuje na dużą determinację wśród przedsiębiorców, aby nie przerywać funkcjonowania firm. Mimo to większość z nich (66%) przyznaje, że w związku z trwającym kryzysem zmuszeni zostali do odwołania niektórych zleceń.
Największe wyzwania
Właściciele firm najczęściej wskazywali obawę o zdrowie swoje oraz całego zespołu (66%) jako największe wyzwanie w czasie epidemii. Dla 62% najtrudniejszym sprawdzianem jest prowadzenie działalności przy ograniczonym kontakcie z klientem. W 50% przypadków utrudnienia powodowane są przez opóźnienia w dostawach materiałów lub problemy z ich dostępnością.
Branża informatyczna najlepiej zabezpieczona
Wyniki badania pokazują, że prawie co trzecia firma w Polsce nie posiada żadnego zabezpieczenia finansowego, które pozwoliłoby jej na funkcjonowanie w ciężkich czasach. 35% przedsiębiorców przyznaje natomiast, że zgromadzone oszczędności wystarczą im na miesiąc lub dwa, a 22% badanych nie będzie w stanie utrzymać się z nich nawet przez miesiąc.
Zobacz więcej najnowszych wiadomości o wpływie koronawirusa na gospodarkę >>>
W najlepszej sytuacji finansowej zdaje się być branża informatyczna. W jej przypadku 43% firm posiada zabezpieczenie na okres 1-2 miesięcy, a 24% – nawet na 3 miesiące lub dłużej.
Mimo posiadania rezerw finansowych większość (56%) przedsiębiorców przyznaje, że zaczyna już obserwować narastające zatory płatnicze, a 80% spodziewa się w najbliższych tygodniach coraz poważniejszych problemów z płynnością finansową.
Firmy boją się utraty zleceń
Przedsiębiorcy zdecydowanie chcą, aby ich firma działała w czasie epidemii oraz po jej zakończeniu. Najbardziej obawiają się więc zmniejszania się liczby zleceń, co w dłuższej perspektywie mogłoby uniemożliwić im funkcjonowanie. W badaniu Oferteo.pl tę obawę wskazało aż 78% badanych.
Wśród odpowiedzi często pojawiał się również lęk przed rezygnacją obecnych klientów (54%) oraz przed powstawaniem zatorów płatniczych (33%). Rzadziej przedsiębiorcy boją się utraty personelu oraz zamykania działalności przez swoich podwykonawców.
Cięcia kosztów i inwestycji
Aby zminimalizować negatywny wpływ obecnej sytuacji na funkcjonowanie firmy, przedsiębiorcy już teraz podejmują różne działania. Najpopularniejszym z nich jest znaczne ograniczanie kosztów funkcjonowania, na które zdecydowało się już 60% firm.
Na drugim miejscu, z wynikiem 41%, znalazło się minimalizowanie inwestycji. Co piąte przedsiębiorstwo zdecydowało się na oddelegowanie pracowników do pracy zdalnej, a 16% podzieliło ich na mniejsze zespoły.
Bądź na bieżąco – zapisz się na nasz newsletter >>>
Firmy starają się również szybko zdobyć pieniądze poprzez pozyskiwanie środków zewnętrznych, zintensyfikowaną windykację należności lub wyprzedawanie środków trwałych.
Ponadto w badaniu Oferteo.pl 22% przedsiębiorców przyznało, że planuje w najbliższym czasie zwolnienia wśród pracowników. 33% rozważa natomiast okrojenie etatów lub obniżenie płac. 10% badanych już podjęło te kroki.
Metodologia badania
Przedstawione dane pochodzą z badania ankietowego przeprowadzonego w marcu 2020 roku na grupie ponad 2 700 przedsiębiorców.
Jak działa Oferteo.pl?
Za pośrednictwem www.oferteo.pl zarejestrowani w serwisie Wykonawcy usług i Dostawcy produktów mają możliwość dotarcia do nowej grupy Klientów poszukujących konkretnej usługi lub produktu. Pozwala to zaoszczędzić cenny czas związany z poszukiwaniami i obsługą klientów.
Klienci poszukujący konkretnej usługi lub produktu mogą w jednym miejscu bezpłatnie złożyć zapytanie o oferty. Konsultanci pracujący w serwisie wyselekcjonują dla nich odpowiednie firmy, które zostaną powiadomione o zapytaniu z ich branży, by spośród nadesłanych ofert Klienci mogli wybrać najlepszą dla siebie.