Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
88dni
17godzin
26minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG | Gospodarka

Polskie firmy spodziewają się poprawy otoczenia inwestycyjnego w ciągu najbliższego roku

12.02.2025 12:03 mb | BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Polskie firmy spodziewają się poprawy otoczenia inwestycyjnego w ciągu najbliższego roku
Fot. stock.adobe.com / nmann77
Polskie firmy przewidują poprawę otoczenia inwestycyjnego oraz nastanie bardziej przyjaznego klimatu regulacyjnego i gospodarczego. Niemal wszystkie polskie firmy wdrożyły działania zmierzające do redukcji emisji takie jak ograniczenie odpadów czy inwestycje w poprawę efektywności energetycznej. Większość polskich firm wyraża zadowolenie z ogólnego poziomu inwestycji, czytamy w komunikacie prasowym EBI.

Jak wynika z opublikowanych (12.02.2025) wyników ankiety Grupy Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) dotyczącej inwestycji, większość polskich firm wdrożyła działania zmierzające do redukcji emisji gazów cieplarnianych, takie jak ograniczenie ilości odpadów i inwestycje w efektywność energetyczną.

Wyniki badania dotyczącego Polski wskazują, że pod względem równości płci w zarządzaniu przedsiębiorstwami nasz kraj wypada lepiej niż kraje Unii Europejskiej, a polskie firmy wykazują większy optymizm wobec przyszłego otoczenia gospodarczego i regulacyjnego.

Czytaj także: EBI o przeszkodach dla inwestycji i innowacyjności w Europie Środkowo-Wschodniej

Raport EBI – Polska

Ankieta Grupy EBI dotycząca inwestycji (EIBIS) to coroczny raport z badania przeprowadzonego wśród około 13 tys. firm ze wszystkich państw członkowskich UE, uzupełniony o wyniki dodatkowej próby respondentów ze Stanów Zjednoczonych. Jego główne wyniki, opublikowane w październiku, (2024) wykazały, że unijne przedsiębiorstwa przodują w inwestycjach w łagodzenie skutków zmiany klimatu i przystosowanie się do niej.

Szczegółowe raporty dotyczące poszczególnych państw członkowskich zostały opublikowane dzisiaj.

Jeśli chodzi o Polskę, najważniejsze wnioski są następujące:

Zasadniczo polskie firmy spodziewają się poprawy otoczenia inwestycyjnego w ciągu najbliższych 12 miesięcy. W szczególności przewidują bardziej sprzyjające otoczenie polityczne lub regulacyjne i są bardziej pozytywnie nastawione do sytuacji gospodarczej niż przeciętna firma w całej UE.

Większość polskich firm (78 proc.) wyraża zadowolenie z ogólnego poziomu własnych inwestycji, ale co piąta zauważa lukę inwestycyjną.

Prawie wszystkie polskie firmy (94 proc.) podjęły działania zmierzające do redukcji emisji gazów cieplarnianych, co jest wynikiem wyższym od średniej unijnej (91 proc.). Do najpowszechniej stosowanych przez firmy strategii ograniczania emisji gazów cieplarnianych należą ograniczanie ilości odpadów i inwestycje w efektywność energetyczną.

W porównaniu z firmami z UE więcej polskich firm zatrudnia co najmniej 40 proc. kobiet na stanowiskach kierowniczych wyższego szczebla (23 proc. w porównaniu z 34 proc. polskich firm).

Polskie firmy zajmujące się importem dywersyfikują dostawców, aby wzmocnić odporność łańcucha dostaw. Są one bardziej skłonne do poszukiwania źródeł zaopatrzenia w większej liczbie krajów niż firmy z UE (31 proc. w porównaniu z 19 proc.).

Czytaj także: Główna ekonomistka Europejskiego Banku Inwestycyjnego o zagrożeniach dla polskich firm

Jakie są bariery inwestycyjne dla polskich firm?

Teresa Czerwińska,

„Z najnowszej edycji badania Europejskiego Banku Inwestycyjnego wynika, że do największych barier inwestycyjnych przedsiębiorcy w Polsce zaliczają przede wszystkim niepewność otoczenia, koszty energii oraz dostępność wykwalifikowanych pracowników” – powiedziała wiceprezes EBI, prof. Teresa Czerwińska.

„Z zebranych danych wynika też, że blisko połowa inwestycji firm w Polsce ma charakter odtworzeniowy, ponad jedna piąta przeznaczona jest na rozbudowę mocy, zaś tylko około 15% na nowe produkty i usługi.

Polskie i europejskie firmy wykazały w badaniu podobny poziom innowacyjności, chociaż Polska wypada słabiej w kontekście cyfryzacji, zwłaszcza w sektorze MŚP. Co ważne, firmy w Polsce planują większy udział nakładów na nowe produkty i usługi w przyszłości. Innowacyjność jest kluczowa dla wzmacniania konkurencyjności gospodarczej i uwolnienia potencjału zrównoważonego rozwoju na kolejne lata” – dodaje Teresa Czerwińska.

główna ekonomistka Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) Debora Revoltella

„Europejskie firmy robią znaczne postępy w walce ze skutkami zmiany klimatu i we wdrażaniu transformacji cyfrowej we wszystkich aspektach ich działalności” – zauważyła Debora Revoltella, główna ekonomistka EBI.

„Niemniej zwiększenie inwestycji w UE wymaga bardziej spójnego i zintegrowanego jednolitego rynku” – podkreśliła.

Pełny raport dotyczący Polski jest dostępny tutaj.

Forum Grupy EBI w Luksemburgu, 5.03.2025

Wyniki ankiety zostały uwzględnione w corocznym raporcie dotyczącym inwestycji – głównej publikacji Departamentu Ekonomicznego Grupy EBI, w której analizuje się perspektywy inwestycyjne dla europejskiej gospodarki.

Kolejny raport dotyczący inwestycji zostanie opublikowany 5 marca 2025 r. podczas dorocznego Forum Grupy EBI w Luksemburgu.

W Forum biorą udział kluczowi interesariusze z sektora rządowego, biznesowego i finansowego, którzy wymieniają poglądy na temat priorytetów inwestycyjnych wspierających politykę europejską, obejmujących dekarbonizację przemysłu, sztuczną inteligencję, unię rynków kapitałowych, bezpieczeństwo, mieszkalnictwo oraz rozszerzenie UE.

Tematem tegorocznego wydarzenia jest inwestowanie w bardziej zrównoważoną i bezpieczną Europę.

Źródło: Europejski Bank Inwestycyjny / European Investment Bank / EBI / EIB
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
BadaniaCeny energiiDebora RevoltellaDEI / Diversity Equity & Inclusion / Różnorodność Równość i WłączanieESG / Environmental, Social and corporate GovernanceEuropejski Bank Inwestycyjny / European Investment Bank / EBI / EIBGeopolitykaGospodarkaInnowacje / InnowacyjnośćInwestycjeMałe i średnie przedsiębiorstwa / MŚP / MSPPrzedsiębiorcyRaportyRedukcja emisji CO2Rozwój gospodarczyTeresa CzerwińskaUnia Europejska / UE / EU
Autor mb
Źródło BANK.pl
Platforma ESG BIK
Nowy standard dla sektora bankowego

Polecamy

dr Jacek Furga
Multimedia
Zapowiada się rekordowy rok dla budownictwa mieszkaniowego i rynku kredytów hipotecznych
KNF
Z rynku finansowego
KNF przyjęła stanowisko w sprawie polityki dywidendowej banków w 2026 r.
Mariusz Cholewa
Cyberbezpieczeństwo
BIK wprowadza nowy standard na rynku sprzedaży wierzytelności w Polsce
centra danych
Cyberbezpieczeństwo
BGK inwestuje w paneuropejski fundusz centrów danych

Najnowsze

Robert Dudziński, dyrektor handlowy w Carefleet.
Gospodarka
Czy samochody „made in China” już zdominowały globalny rynek? Nowy raport EFL
grafika, Bank Pekao, usługa CyberRescue
Cyberbezpieczeństwo
CyberRescue dla klientów Banku Pekao ze wsparcie ekspertów 24/7
Gala Business Insider Awards 2025. Tadeusz Białek (w środku). Źródło: ZBP
Edukacja finansowa
ZBP z wyróżnieniem Business Insider Awards
Od lewej: Jakub Karnowski, Marta Postuła. Źródło: PKO BP
Gospodarka
Kredobank i BGK z umową 42 mln zł wsparcia dla MŚP z Finansowego Instrumentu Współpracy Rozwojowej
koszyk sklepowy z paczkami prezentów, w tle choinka
Gospodarka
VeloAnaliza: okres przedświąteczny dodaje ok. 6 mld zł do PKB Polski
InPost wspiera akcję „Nakarm Bielika” zainicjowaną przez Fundację SpeakLeash, która ma rozwinąć polski model językowy Bielik.ai,
Technologie i innowacje
Bielik.ai w aplikacji InPost Mobile
Cyberbezpieczeństwo
Porozumienie o współpracy w obszarze bezpieczeństwa tożsamości elektronicznej
znak paragraf na tle flagi UE i USA
Z rynku finansowego
Prawo i asymetria w stosunkach między Unią Europejską a USA

Zobacz także

Komisja Europejska, logo
ESG
Nowa propozycja ws. całkowitego zakazu sprzedaży aut spalinowych w UE
symbole OZE, ESG na stosach monet
ESG
Porozumienie między Parlamentem a Radą UE w sprawie Omnibus i ESG
eSkarbonka napędzana przez Mastercard gra dla 34. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy (WOŚP)
Bezgotówkowo
eSkarbonka napędzana przez Mastercard gra dla 34. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}