Polska Bezgotówkowa o płatnościach w automatach vendingowych

Polska Bezgotówkowa o płatnościach w automatach vendingowych
Zbigniew Wiśniewski, Fot. Fundacja Polska Bezgotówkowa
Fundacja Polska Bezgotówkowa (FPB) sprawdziła, ilu Polaków korzysta z automatów sprzedażowych oraz w jaki sposób użytkownicy opłacają w nich swoje zakupy i zamówienia. Wyniki badania pokazały, że 81% ankietowanych korzysta z parkomatów, a 43% z nich uiszczało w nim opłatę bezgotówkowo. 78% miało okazję skorzystać z kawomatu, a połowa (39%) zapłaciła za kawę cyfrowo. Z biletomatem i automatem z przekąskami oraz napojami miało styczność kolejno 75% i 76% respondentów, a elektronicznie zapłaciło za swoje zamówienie kolejno 46% i 37% z nich – pokazują wyniki badania Maison & Partners przeprowadzonego dla Fundacji Polska Bezgotówkowa w sierpniu 2025 roku.

– Maszyny vendingowe i automaty sprzedażowe zyskują na popularności, ponieważ zapewniają szybkie i wygodne zakupy oraz dostęp do usług takich jak parkingi czy bilety komunikacji miejskiej niemal „na wyciągnięcie ręki”.

Polski rynek vendingowy dopiero się rozwija, ale perspektywy wzrostu wyglądają obiecująco. Maszyny vendingowe i automaty sprzedażowe wypełniają nisze handlową w miejscach, gdzie prowadzenie sprzedaży na miejscu – w punkcie – może nie być opłacalne biznesowo, np. w lokalizacjach o niskim natężeniu ruchu.

Są również ekonomiczną alternatywą dla całodobowej i bezobsługowej sprzedaży, zapewniając konsumentom i mieszkańcom nieograniczony dostęp do usług i produktów pierwszej potrzeby.

Nasze badanie pokazało, że zdecydowana większość ankietowanych chętnie korzysta z automatów sprzedażowych, a średnio połowa z nich płaci bezgotówkowo – mówi Zbigniew Wiśniewski, wiceprezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Fundacja Polska Bezgotówkowa sfinansowała instalację blisko 45 tys. modułów płatniczych

Polska Bezgotówkowa wspiera rozwój bezgotówkowych form płatności w Polsce, promując nowoczesne i wygodne sposoby realizowania transakcji. Działania Fundacji obejmują również popularyzację płatności zbliżeniowych w urządzeniach samoobsługowych, takich jak biletomaty, parkomaty, automaty vendingowe czy myjnie samoobsługowe.

Dzięki temu coraz więcej konsumentów może płacić szybko i bezpiecznie, a przedsiębiorcy zyskują dostęp do nowoczesnej infrastruktury płatniczej.

Do listopada 2025 r. Fundacja Polska Bezgotówkowa sfinansowała instalację blisko 45 tys. modułów płatniczych, dzięki którym w maszynach vendigowych możemy zapłacić kartą, telefonem czy zegarkiem.

Wśród samoobsługowych modułów, które pojawiały się najczęściej są automaty z przekąskami i napojami (47%), myjnie automatyczne (12%), kawomaty (11%), maszyny do odbioru paczek (10%).

Czytaj także: Płatności, innowacje i transformacja cyfrowa

– Rozwój rynku vendingowego to również inwestycja w infrastrukturę miejską – wśród postawionych maszyn, prawie 15 tys. trafiło do jednostek samorządów terytorialnych czy sądów – były to np. parkometry, biletomaty, opłatomaty za np. toalety publiczne czy telewizję szpitalną.

To usługi, które na co dzień ułatwiają mieszkańcom dostęp do infrastruktury miejskiej i przyczyniają się do tworzenia bardziej zwinnych i inteligentnych miast – podsumowuje Zbigniew Wiśniewski.

Źródło: Fundacja Polska Bezgotówkowa / FPB