Polska Bezgotówkowa o płatnościach w automatach vendingowych
– Maszyny vendingowe i automaty sprzedażowe zyskują na popularności, ponieważ zapewniają szybkie i wygodne zakupy oraz dostęp do usług takich jak parkingi czy bilety komunikacji miejskiej niemal „na wyciągnięcie ręki”.
Polski rynek vendingowy dopiero się rozwija, ale perspektywy wzrostu wyglądają obiecująco. Maszyny vendingowe i automaty sprzedażowe wypełniają nisze handlową w miejscach, gdzie prowadzenie sprzedaży na miejscu – w punkcie – może nie być opłacalne biznesowo, np. w lokalizacjach o niskim natężeniu ruchu.
Są również ekonomiczną alternatywą dla całodobowej i bezobsługowej sprzedaży, zapewniając konsumentom i mieszkańcom nieograniczony dostęp do usług i produktów pierwszej potrzeby.
Nasze badanie pokazało, że zdecydowana większość ankietowanych chętnie korzysta z automatów sprzedażowych, a średnio połowa z nich płaci bezgotówkowo – mówi Zbigniew Wiśniewski, wiceprezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Fundacja Polska Bezgotówkowa sfinansowała instalację blisko 45 tys. modułów płatniczych
Polska Bezgotówkowa wspiera rozwój bezgotówkowych form płatności w Polsce, promując nowoczesne i wygodne sposoby realizowania transakcji. Działania Fundacji obejmują również popularyzację płatności zbliżeniowych w urządzeniach samoobsługowych, takich jak biletomaty, parkomaty, automaty vendingowe czy myjnie samoobsługowe.
Dzięki temu coraz więcej konsumentów może płacić szybko i bezpiecznie, a przedsiębiorcy zyskują dostęp do nowoczesnej infrastruktury płatniczej.
Do listopada 2025 r. Fundacja Polska Bezgotówkowa sfinansowała instalację blisko 45 tys. modułów płatniczych, dzięki którym w maszynach vendigowych możemy zapłacić kartą, telefonem czy zegarkiem.
Wśród samoobsługowych modułów, które pojawiały się najczęściej są automaty z przekąskami i napojami (47%), myjnie automatyczne (12%), kawomaty (11%), maszyny do odbioru paczek (10%).
Czytaj także: Płatności, innowacje i transformacja cyfrowa
– Rozwój rynku vendingowego to również inwestycja w infrastrukturę miejską – wśród postawionych maszyn, prawie 15 tys. trafiło do jednostek samorządów terytorialnych czy sądów – były to np. parkometry, biletomaty, opłatomaty za np. toalety publiczne czy telewizję szpitalną.
To usługi, które na co dzień ułatwiają mieszkańcom dostęp do infrastruktury miejskiej i przyczyniają się do tworzenia bardziej zwinnych i inteligentnych miast – podsumowuje Zbigniew Wiśniewski.