Polscy przedsiębiorcy w Parlamencie Europejskim o regulacjach dotyczących AI
W ramach pakietu „Europa na miarę ery cyfrowej” („Europe fit for the Digital Age”) ogłoszonego w kwietniu 2021 r. zaproponowano przepisy, które mają zagwarantować bezpieczeństwo i prawa podstawowe obywateli i przedsiębiorstw, co przyczyni się do upowszechnienia sztucznej inteligencji oraz do zwiększenia inwestycji i innowacyjności w tej dziedzinie w całej Unii Europejskiej.
Komisja chce zatem wykorzystać AI z korzyścią dla gospodarki europejskiej, chroniąc jednocześnie obywateli UE.
Czytaj także: Kto jeszcze poza Unią Europejską chce bardziej restrykcyjnych przepisów dotyczących AI?
Cztery kategorie systemów AI
Projektowane przepisy wzorowane są na przepisach rozporządzenia RODO, zatem bazują na podejściu w oparciu o ryzyko. Proponuje się wprowadzenie czterech kategorii systemów sztucznej inteligencji: niedozwolone; o wysokim ryzyku; o ograniczonym ryzyku i o niskim ryzyku. Zakładać należy, że kwestia wykorzystania AI dla badania zdolności kredytowej będzie uznana za działalność o ryzyku wysokim.
Prace legislacyjne w zakresie projektu postępują. W Radzie prezydencja czeska przedstawiła w połowie września trzeci tekst kompromisowy, stanowiący owoc dotychczasowych negocjacji i ustaleń, będący podstawą dalszych prac.
W Parlamencie Europejskim trwają prace nad poprawkami kompromisowymi. Coraz bliżej zatem moment rozpoczęcia negocjacji w trilogu.
Czytaj także: Sztuczna inteligencja: edukować, komunikować, wdrażać. W tej kolejności
Zagrożenia i oczekiwania polskich przedsiębiorców ‒ debata „AI Act & Data Act”
Na ten temat właśnie – zagrożeń i oczekiwań polskiego biznesu co do nowej regulacji dotyczącej AI – dyskutowano podczas debaty pt. „AI Act & Data Act” zorganizowanej 8 listopada br. w Parlamencie Europejskim w Brukseli przez posła Kosmę Złotowskiego we współpracy z ZPP, SME Connect i European Enterprise Alliance.
Podczas debaty paneliści podkreślali kwestie wyzwań związanych z implementacją obowiązków nakładanych przez (jeszcze projekt) rozporządzenia ws. sztucznej inteligencji.
Zwracano uwagę na to, że tematyka jest skomplikowana i dla wielu przedsiębiorców, zwłaszcza mikro i MŚP, będzie trudna do wdrożenia, tak by działać zgodnie z nowymi ramami prawnymi. Stąd potrzeba zapewnienia wsparcia w postaci dobrych przepisów wykonawczych, które będą stanowiły wytyczne co do tego, jak realizować nowo uchwalane przepisy.
Niezbędne jest także zapewnienie odpowiedniego poziomu wiedzy, by świadomość prawna zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorców rosła. W odniesieniu do praktyk związanych z wykorzystywaniem AI ‒ jak wspomniano podczas wydarzenia ‒ badanie OECD wykazało, że rozpowszechnia się ono we wszystkich sektorach, przy czym usługi dostosowują się najszybciej, a MŚP pozostają w tyle we wdrażaniu nowych rozwiązań. Stąd potrzeba zapewniania odpowiedniego poziomu informacji.
Czytaj także: Etyczne aspekty wykorzystywania możliwości sztucznej inteligencji, ryzyka i odpowiedzialność