Polsce potrzebne nowe sposoby finansowania projektów infrastrukturalnych
– Już wiemy, że najprawdopodobniej w ramach następnego budżetu unijnego, na lata 2021-2027, Polska otrzyma mniej niż dotąd środków, które są konieczne do rozwoju infrastruktury i innych sektorów gospodarki. Dlatego trzeba szukać finansowania wśród instytucji i rozwiązań, które nie są typowymi na polskim rynku – powiedział Haykowski w rozmowie z ISBnews.
– Aby utrzymać wysokie tempo rozwoju trzeba szukać niestandardowych rozwiązań, które nie są typowe dla projektów realizowanych do tej pory w Polsce. Trzeba zacząć myśleć niestandardowo o finansowaniu każdego dużego projektu – podkreślił.
Niestandardowe podejście przy CPK
Zdaniem Haykowskiego, przykładem gdzie takie niestandardowe podejście do finansowania mogłoby być zastosowane jest Centralny Port Komunikacyjny (CPK). Według szacunków polski hub lotniczy ma kosztować około 30-35 mld zł, z czego około 20 mld zł pochłonie budowa samego lotniska.
– Ryzyka związane z realizacją tak wielkich projektów inwestycyjnych są ogromne i dlatego pozyskanie finansowania na tej skali inwestycje będzie wielkim wyzwaniem. Rozwiązaniem może być podzielenie tego przedsięwzięcia na mniejsze projekty i pozyskanie finansowania dla poszczególnych z nich, sięgając po rozwiązania niestandardowe, rzadko dotąd stosowane w Polsce i dostosowane indywidualnie do ryzyka zawartego w tych mniejszych projektach – ocenił Haykowski.
Fundusze infrastrukturalne są przyzwyczajone do analizowania ryzyk
Jego zdaniem, należy podzielić inwestycję na mniejsze projekty z których część może być finansowana bezpośrednio przez Skarb Państwa, a inne przez banki lub fundusze dłużne a także kapitał specjalizujący się w danym ryzyku, na przykład przez fundusze specjalizujące się w inwestowaniu w infrastrukturę, takie jak Meridiam.
– Są w tym projekcie ryzyka, które będą wymagały jeszcze bardziej indywidualnego podejścia, a nie widzę w tym momencie na polskim rynku kapitału ani chętnego do wejścia w tak ryzykowne projekty, ani know-how, jak takie ryzyka sfinansować. Nie jest to kwestia bezpośredniego importu rozwiązań na świecie, tylko raczej pozyskania wiedzy i dostosowania ich do polskich realiów i struktury danego projektu – powiedział Haykowski.
– Fundusze infrastrukturalne, są przyzwyczajone do analizowania ryzyk związanych z inwestowaniem w infrastrukturę. I tak linia kolejowa, czy dojazd drogowy do lotniska mogą być finansowane przez tego rodzaju fundusze – dodał.
Fundusz Meridiam powstał we Francji w 2005 r. Działa globalnie poprzez 8 biur i 7 funduszy. Wartość zarządzanych przez nie aktywów wynosi 6,2 mld euro.
Źródło: ISBnews